Volvo V40 T4 AWD Cross Country – Rijtest
Gefacelifte doorzetter nu zonder fiscale rugwind
De Volvo V40 is een bestseller, vooral in zakelijk rijdend Nederland dankzij de lage bijtelling voor de diesels. Die fiscaal gouden tijd is voorbij, dus moet de in 2012 geïntroduceerde V40 het hebben van zijn andere talenten. Is de facelift met het koplampdesign als dat van de S90/V90 dé boost om het succes vast te houden? We gaan op ontdekkingstocht met de Volvo V40 T4 AWD Cross Country.
Het fiscale feest is over
De Volvo V40 D4 kon je tot eind 2015 nog rijden met 14% bijtelling. Voor menigeen bij het kiezen van een nieuwe auto van de zaak reden om naar de Volvo-dealer te gaan en deze vijfdeurs hatchback met een 140 kW (190 pk) sterke dieselmotor te bestellen.
In de spits
Je ziet het resultaat op de weg in de spits. De V40 D4 (en ook de minder krachtige D3 en D2) kom je regelmatig tegen. Maar het fiscale feest is over. Sinds 2016 is de bijtelling 21% en met ingang van 2017 is het zelfs 22%, net als alle andere auto’s met een verbrandingsmotor. De V40 moet het nu hebben van andere kwaliteiten, bijvoorbeeld van het opgefriste uiterlijk en van zijn rijkwaliteiten.
Adventure
We rijden met de Volvo V40 T4 in Cross Country-outfit. Die staat wat hoger op de wielen en krijgt door aluminiumkleurige skidplates onder de voor- en achterbumper en de grotere wielen een adventure-achtige look & feel. De optionele AWD-aandrijving zorgt ervoor dat deze V40 die ook enigszins in daden kan omzetten op de minder gebaande wegen en onder winterse omstandigheden met sneeuw en dus gladheid.
Gezichtsbepalend
Vooral aan de koplampen zie je dat je met het nieuwste model van doen hebt. De units hebben begin 2016 hetzelfde kenmerkende design gekregen als die van de S90 en V90. Voor de rest leverde de facelift alleen minimale verschillen op in vergelijking met het vorige model.
Interieurruimte
Zoek je veel interieurruimte, dan moet je niet bij de Volvo V40 zijn. Er is net genoeg ruimte voor maximaal vijf volwassen inzittenden, maar de bagageruimte is bescheiden. Een Volkswagen Golf en Opel Astra bieden meer laadvolume. De Volvo V40 komt echter door zijn gestroomlijnde wigvorm en krachtig lijnenspel duidelijk sportiever over. En ja, voor velen is het merk Volvo ook een reden om een V40 te kiezen. Die associeer je toch met premium, veiligheid en degelijkheid.
Koersvastheid
Dat sportieve vind je terug in de wegligging. Schokdemping en vering zijn stevig en de besturing is direct. Je voelt de aanvalskracht als je de Volvo V40 een bocht instuurt. Ook de wat hogere Cross Country blinkt uit in stabiliteit en koersvastheid. De remmen reageren scherp en krachtig. Het geeft een vertrouwd en veilig gevoel, iets dat veel Volvo-kiezers juist zo aanspreekt.
“Je voelt de aanvalskracht als je de V40 een bocht instuurt”
‘Zwevende’ middenconsole
Het interieur van de V40 is evenzeer nagenoeg ongewijzigd. Alles oogt en voelt enorm degelijk: mooie materialen ook en strak afgewerkt. Het digitale instrumentarium, waarvan je de lay-out en achtergrondkleur kunt wijzigen door te kiezen voor de instelling sport, elegance of eco, is gebleven. Dat geldt ook voor de ‘zwevende’ middenconsole: een plat bedieningspaneel met daarachter een bergvak. Het boven dit paneel geplaatste scherm is naar huidige maatstaven echter wat klein.
Aanraken
Bedienen van functies door aanraken is niet mogelijk, dat moet met de draai- en drukknoppen daaronder, dus niet zoals bij de nieuwste modelgeneratie (XC90, S90 en V90) via een grote touchscreen. De toekomstige volledig nieuwe V40 zal dat ook vast en zeker krijgen, maar dat zal nog wel een paar jaar duren.
“Ook als je wat langer bent, kun je een prima zitpositie achter het stuur vinden”
Gescheiden
De stoelen zijn op vele manieren te verstellen (elektrisch in de geteste uitvoering Nordic+). Ook als je wat langer bent, kun je een prima zitpositie achter het stuur vinden. Ook het stuurwiel is over grote afstand in hoogte en diepte te verstellen. Achterin is de ruimte beperkter, zeker voor langere mensen. De achterbank is in twee delen gescheiden neerklapbaar, waarna een vlakke laadruimte ontstaat. Tussen de rugleuning van de voorstoelen en de achterklep is er bijna 1,80 meter afstand, dus lange spullen passen er dan prima in.
Viercilinders
Volvo pakt het motorisch slim aan. Op basis van een blok van gelijke cilinderinhoud (2,0 liter) is een compleet gamma benzine- en dieselversies van uiteenlopende vermogens ontwikkeld. De Volvo V40 T4 heeft de variant met 140 kW (190 pk), in de geteste uitvoering gekoppeld aan een automaat met acht versnellingen. Die schakelt snel en houdt het toerental laag.
“Bijtelling is geen factor meer voor de keuze”
Ruimschoots voldoende
De motor levert zijn maximale trekkracht al vanaf 1.500 toeren per minuut. Zelf schakelen kan met peddels achter het stuurwiel. De prestaties van motor en aandrijflijn zijn ruimschoots voldoende. Het verbruik valt alleszins mee, tenminste als je je kunt beheersen om niet al te vaak de volledige prestaties van de T4 te verlangen, want dan loopt het verbruik flink op.
Eigenzinnige uitstraling
Dus heeft de Volvo V40 de kracht om het zonder fiscale rugwind uit te houden? Wij denken van wel. Per slot van rekening moet de concurrentie nu ook met hetzelfde bijltje hakken. Bijtelling is geen factor meer voor de keuze, juist andere factoren die zakelijk gebruikers belangrijk vinden, zoals eigenzinnige uitstraling, sportiviteit, veiligheid en degelijkheid. Juist op deze factoren scoort de Volvo V40 goed, helemaal de Cross Country-variant.