Volvo V90 T5 – Rijtest
Stijlvolle exponent van vernieuwend Volvo
Vraag willekeurig iemand of die een veilig en degelijk merk kent en je kunt ervan op aan dat negen van de tien keer Volvo wordt genoemd. In de wetenschap dat die kwalificaties rotsvast verankerd zijn in het imago, koersen de Zweden nu op design en emotie, zoals je ziet bij de Volvo V90.
Robuuster
Iconen zijn het nog steeds, de klassieke Volvo 144 en Volvo 240. Het zijn enkele van de vele modellen uit de jaren zeventig, die het imago van het Zweedse merk hebben ingekleurd met hun uiterlijk van een gepantserde tank. Veel robuuster van vorm dan modellen van de toppers uit de stallen van BMW en Audi. De oudere lezers zullen zich bijvoorbeeld herinneren hoe het sluiten van een Volvo-portier klonk als een dichtslaande kluisdeur.
[parallex id=”2″]
Het roer om
Nu is alles anders. Met de komst van Euro NCAP-botsproeven is veiligheid en inzittendenbescherming bij alle merken prima voor elkaar. De concurrentie scoort in al die tests ook moeiteloos de hoogste scores. Het verschil moet worden gemaakt met design en technologie en dat doen BMW en Audi al jaren op voortvarende wijze. Dus ging in Zweden enkele jaren geleden het roer om, niet in het kielzog van de Duitsers maar op eigen kracht ging Volvo scherp aan de wind op jacht naar een eigen, onderscheidende stijl.
“Op eigen kracht scherp aan de wind naar een eigen, onderscheidende stijl”
Concept Estate
Daarbij ging Volvo niet over één nacht ijs. Tal van concepten zijn afgelopen jaren op shows onthuld om af te tasten hoe het publiek zou reageren op de nieuwe stijl, zoals bijvoorbeeld de Volvo Concept Estate, die als je goed kijkt toch wel heel veel in zich heeft van de nieuwe Volvo V90.
[parallex id=”3″]
Brede ‘schouderrand’
Of vormgeving mooi is of niet is altijd een kwestie van smaak. Maar kijk eens goed, is het niet knap hoe Volvo de robuuste kenmerken van oude modellen heeft verpakt in het design van de V90. Een dominante, verticale grille en de van voor naar achteren doorgetrokken brede ‘schouderrand’ onder langs de zijruiten. Zonder dat die klassieke kenmerken afdoen aan het stijlvolle en sportieve voorkomen. In ieder geval onderscheidt Volvo zich met deze eigen stijl van directe concurrenten als de BMW 5-serie en de Audi A6. Hier staat weer een Volvo en dat zie je duidelijk, niet het minst door een enorm merklogo midden in de grille.
“Volvo onderscheidt zich met deze eigen stijl van directe concurrenten als de BMW 5-serie en de Audi A6”
Eenvoud als criterium
Knoppen? Die zijn er bijna niet. Je bedient vrijwel alles via een tablet-achtig scherm. Swipend door drie vensters zie je vele icoontjes om tal van zaken met de vingertoppen te bedienen. Soms moet je wat speuren, zo merken we. Bijvoorbeeld om de projectie van de head-updisplay in te stellen op de voorruit om alle info goed te zien. Een studie die je omwille van de veiligheid maar beter niet rijdend moet doen. Maar … de V90 die we testten, kun je ook bedienen met de stem. Kwestie van de juiste schakelaar op het stuur indrukken en roepen maar. Het brein begrijpt veel, want als je zegt: ‘Ik heb het koud’, dan wordt de verwarming een graadje hoger gezet.
“Alsof je een sfeervol verlichte, luxe hotelkamer binnenstapt”
Fraaie materialen
Doordat je niet veel knoppen hebt, straalt het interieur eenvoud uit. Of noem het ‘clean’ en strak. In elk geval heeft Volvo gekozen voor fraaie materialen die ook qua kleurstelling op elkaar zijn afgestemd. Je voelt je snel thuis in de Volvo V90. Zo’n gevoel dat je kunt hebben als je een sfeervol verlichte luxe hotelkamer binnenstapt. Zeker als je hebt gekozen voor de wit lederen bekleding. Er is een maar: in deze kleur is het interieur zeer besmettelijk. Dus voeten vegen voor het instappen….
Unieke plooiingen
De zetels zijn van uitmuntende klasse, zeker in de geteste uitvoering Inscription. Ook hier zie je weer een eigen stijl aan de unieke plooiingen en de zeer brede verstelbare rand aan de voorkant van de voorstoelen, waarmee je de onderkant van je bovenbenen extra steun kunt bieden.
Doordachte bagageruimte
De Volvo V90 is groot. Door de lange wielbasis vind je een zee aan ruimte, ook achterin. En je treft een behoorlijk forse kofferbak onder de oprolbare hoedenplank. Handig is dat die automatisch een stukje oprolt als je de achterklep (elektrisch bediend) opent. De achterbank is gescheiden neer te klappen. Om dat te doen hoef je slechts op een knop rechtsachter tegen de zijkant in de bagageruimte te drukken. En hups de leuning klapt om, waarbij de hoofdsteun automatisch een knikje maakt om niet in aanvaring te komen met de leuning van de voorstoel: over aandacht voor detail en gebruiksgemak gesproken.
“En hups de leuning klapt om, waarbij de hoofdsteun automatisch een knikje maakt”
Snuffelen aan autonoom rijden
Volvo is een van de koplopers met het ontwikkelen van techniek voor zelfstandig rijdende auto’s. In hometown Gotenburg nemen automobilisten al deel aan een proef met honderd Volvo’s die helemaal autonoom kunnen rijden: dus gas geven, remmen, sturen en rekening houden met ander verkeer. De geteste V90 heeft een deel van die technologie aan boord. En die zet je aan het werk door op het stuur de “autopilot”-schakelaar in te drukken.
“In de V90 kun je een soort snuffelstage doen naar autonoom rijden”
Snuffelstage autonoom rijden
In de praktijk valt het echter niet mee om je lot in handen van het systeem te leggen. Oké, het functioneert. Maar als je ziet dat honderd meter voor je de remlichten aanfloepen, heb je toch echt de neiging om zelf vast de rem in te trappen. Je moet dus even een drempel over. In elk geval kan de V90 zelf gas geven, remmen en sturen. Omwille van de veiligheid en de wetgeving moet je toch het stuur vasthouden, al is het maar met de vingers. Doe je dat niet, dan krijg je een waarschuwing dat het systeem de assistentie beëindigt. Toch kun je in de V90 een soort snuffelstage doen naar autonoom rijden.