Volvo P1800 Cyan: 420 pk op 990 kilogram!
Dit moet toch in productie!?
Dit was ooit een doodnormale Volvo P1800 uit 1964. Met de nadruk op was. Want dankzij Cyan Racing – de regerend drievoudig World Touring Car kampioen en voorheen bekend als Polestar – is deze P1800 omgetoverd in de Volvo P1800 Cyan: een bloedsnelle, volbloed sportcoupé met retro looks en bakken power.
Interessant project
Een interessant project, deze Volvo P1800 Cyan. Vooral door de gebruikte technieken. Cyan Racing past een deels stalen en koolstofvezel body toe, volledig instelbare wielophanging en een zeer potente krachtbron.
Auto’s van toen
Christian Dahl, CEO en oprichter van Cyan Racing: “De originele Volvo P1800 werd onthuld in 1960, een jaar voor de Jaguar E-Type, twee jaar voor de Ferrari 250 GTO en drie jaar voor de Porsche 911. De Jaguar, de Ferrari en de Porsche zijn allemaal auto’s waarvan opvolgers zijn verschenen.”
What could have been
Dat gaf Cyan Racing volgens de topman inspiratie om een auto te creëren die het raceteam had kunnen bouwen als er in de jaren zestig een raceversie van de P1800 moest komen. Dahl: “We hebben dat eerder gedaan met drie van onze raceauto’s, de Volvo C30, de Volvo S60, toen we nog bekend stonden als Polestar, en vorig jaar de Lynk & Co 03 Cyan. De Volvo P1800 Cyan is onze interpretatie van what could have been. We hadden natuurlijk een elektrische Volvo P1800 kunnen bouwen, vol met de nieuwste technologie, comfort en luxe. Maar dat was niet wat we wilden.”
Pure sportauto met benzinepower
Gelukkig maar, want de Volvo P1800 Cyan is nu een pure sportauto met benzinepower. De structuur van de carrosserie is compleet herzien en hier en daar verstevigd met extra staal of juist koolstofvezel. Dat laatste materiaal heeft ook een bijzonder gunstig effect op het gewicht. De auto weegt slechts 990 kilogram.
420 pk!
De krachtbron is een 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor die ook in de Volvo S60 TC1 wordt gebruikt. Het blok levert 420 pk en 455 Nm aan Koppel bij 7.700 toeren per minuut.
Diverse motoren overwogen
Mattias Evensson, Project Manager en Head of Engineering bij Cyan Racing: “Bij het evalueren van motoren voor de Volvo P1800 Cyan hebben we een breed scala aan Volvo-motoren in overweging genomen, waaronder de originele B18, de ‘Red Block’ B230, de 5-cilinder ‘White Block’, de korte zescilinder lijnmotor en de 4- cilinder-VEA-motor die de huidige Volvo’s aandrijft. De efficiënte en lichtgewicht VEA (Volvo Engine Architecture) gaf ons de beste basis.”
Vijfbak
Schakelen gebeurt met een vijftraps Holinger transmissie. De achteras van de originele P1800 is vervangen voor onafhankelijke wielophanging van Cyan. Rollen doet het model op 18-inch wielen vóór met Pirelli P Zero 235/40-banden voor en achter op 265/35 breed rubber.
Technische specificaties |
|
Engine | |
Aspiration: | Turbocharged |
Size: | 2000cc |
Number of cylinders: | 4 |
Cylinder alignment: | Inline |
Valves per cylinder: | 4 |
Bore x stroke: | 82×93.2 mm |
Compression ratio: | 10.2:1 |
Maximum HP/kW: | 420 hk/308 kW @ 7000 rpm |
Maximum torque: | 455 Nm @ 6000 rpm |
Maximum boost: | 2.7 bar |
Maximum RPM: | 7700 rpm |
Fuel system: | Direct injection |
Turbo: | Borg Warner EFR, ceramic ball bearings, gamma-ti turbine wheel |
Exhaust: | Dual tube stainless steel, twin catalytic converters |
Transmission | |
Drive wheels: | RWD |
Gearbox type: | Manual synchromesh helical cut dog leg |
Number of gears: | 5 |
Clutch: | 200 mm, organic disc |
Flywheel: | Single mass steel |
Prop shaft: | Carbon fibre |
Final drive: | LSD with customizable ratio |
Dimensions | |
Wheelbase: | 2446 mm |
Length: | 4203 mm |
Width: | 1748 mm |
Height: | 1220 mm |
Track front: | 1466 mm |
Track rear: | 1489 mm |
Fuel tank capacity: | 57 litres |
Suspension and body | |
Front: | Double wishbone, adjustable camber, caster, toe and bumpsteer |
Rear: | Double wishbone, adjustable camber and toe |
Dampers: | Adjustable compression and rebound front and rear |
Anti-roll bars: | Tubular anti-roll bars front and rear, adjustable rear stiffness |
Steering rack: | Rack and pinion with adjustable ratio |
High-strength steel and carbon fibre body | |
Roll cage made in titanium | |
Brakes | |
Front: | 4-piston caliper, 362×32 mm disc |
Rear: | 4-piston caliper, 330×25.4 mm disc |
Wheels | |
Front tyre size: | Pirelli P Zero 235/40-R18 |
Rear tyre size: | Pirelli P Zero 265/35-R18 |
Front rim size: | 8.5”x18” |
Rear rim size: | 9.5”x18” |
Centerlock wheels | |
Weight | |
Curb weight: | 990kg |
Weight distribution: | F:R 47:53% |