Volvo 850 – alles wat je moet weten
Denk je erover om een Volvo 850 te kopen en wil je meer weten over dit specifieke automodel van deze Zweedse autofabrikant? Dan ben je hier aan het juiste adres. Dit artikel gaat in op alles wat met de Volvo 850 te maken heeft. We gaan in op de verschillende versies van de auto, de productiegeschiedenis, belangrijke kenmerken, voor- en nadelen, prestatiecijfers en nog veel meer. Dus lees verder en ontdek alles wat je moet weten over de Volvo 850.
Wat is een Volvo 850?
Een auto, duh! Nee, zonder gekheid: de Volvo 850 is een middelgrote luxe sedan of stationwagen geproduceerd door de Zweedse autofabrikant Volvo tussen 1991 en 1996. Kenmerkend voor de Volvo 850 – ook vaak de 850 GLT genoemd – is het ‘boxy design’ en voorwielaandrijving. Ondanks die hoekige styling heeft de auto een vrij goede aerodynamica. De focus van de 850 ligt duidelijke focus op comfort en veiligheid.
Side Impact Protection System (SIPS)
Over veiligheid gesproken: Volvo introduceerde op de 850 het zogeheten Side Impact Protection System (SIPS). Achter dit systeem zit een speciale carrosseriestructuur. Bij een zijdelingse aanrijding worden de krachten niet alleen door de B-stijl geabsorbeerd, maar ook overgebracht op de balk, bodemvloer, het dak en andere delen van de carrosserie. Volvo was bijzonder trots op deze veiligheidsinnovatie en voorzag nieuwe auto’s vanaf modeljaar 1992 van een SIPS-sticker op de achterruit. Mocht je dus een SIPS-sticker zien, dan weet je waar die vandaan komt.
Twee carrosserievarianten
Volvo heeft twee carrosserievarianten geleverd. Er is keuze uit een Volvo 850 Sedan of een Volvo 850 Estate. De sedan heeft als interne codenaam type 854. De 850 Estate – die in februari 1993 werd gepresenteerd – is onder de naam type 855 ontwikkeld. De stationwagonvariant (Estate) had voor het eerst verticale achterlichten tot aan de dakrand. Nadien werd dit lichtontwerp op meerdere Volvo-modellen toegepast, zoals de V70, V50, V60, V90 en in zekere zin ook nog bij de elektrische Volvo EX90.
Vijfcilindermotoren
Een goede reden om voor deze auto te kiezen is de vijfcilinder. Volvo heeft verschillende varianten geleverd, zoals een 2,0-liter vijf-in-lijn benzinemotor met 126 pk, een 2.5 vijfcilinder met 144 pk en 170 pk alsook een 2.5 vijfcilinder met turbo, goed voor 193 pk. Die laatste had ook vierwielaandrijving. Dieselen kon overigens ook, te weten met een 2.5 TDI met 140 pk. Deze dieselmotor was afkomstig uit een Audi A6.
Volvo 850 T-5R
Extra noemenswaardig waren de R-versies, voor de sportieve huisvaders en -moeders. Volvo heeft een 2.3 T-5 geleverd met 226 pk. De 850 T-5R gebruikte de T-5 als basis, maar dankzij een aangepast motormanagement (ECU) en een grotere Garrett-turbo steeg het vermogen naar 241 pk. De R-varianten zijn bijzonder geliefd onder verzamelaars, helemaal als de auto in de beroemde lichtgele kleur Cream Yellow is gespoten.
Volvo wilde aanvankelijk 2.500 stuks van de T-5R produceren, maar uiteindelijk zijn er 6.964 exemplaren gebouwd. De T-5R heeft slechts 7,6 seconden nodig om 100 km/u te bereiken. De topsnelheid van deze sportieve versie bedraagt 235 km/u. De T-5R-versie is te herkennen aan de dakspoiler, voorspoiler, sideskirts en vijfspaaksvelgen. Als vervolg was er later de ‘gewone’ R met tot 250 pk vermogen.
Is de Volvo 850 betrouwbaar?
Goed, genoeg over peekaa’s, want hoe zit het met de betrouwbaarheid van de Volvo 850? Weet dat een goed onderhouden 850 een zeer betrouwbare en comfortabele reisgenoot is. De motoren gaan extreem lang mee, mits goed onderhouden. Volgens Volvo was een motorkoprevisie pas noodzakelijk na 200.000 kilometer.
Om die reden tref je op occasionportals ook exemplaren aan met extreem hoge kilometerstanden. Dat hoeft geen probleem te zijn als de auto goed onderhoud heeft genoten. Controleer wel even of de carterventilatie niet verstopt is. Dit kan olielekkage veroorzaken. Hetzelfde geldt voor een versleten keerring tussen de motor en transmissie. Daar komen ook zweetplekken voor.
Aandachtspunten Volvo 850
Andere aandachtspunten van de Volvo 850 zijn versleten onderstelrubbers en een kapotte airco, gelukkig allemaal wel te repareren. Hoe zit het met roest? Dat valt alles mee! De auto heeft namelijk een deels verzinkte koets. De voorspatborden en dorpels achteraan verdienen wel wat extra aandacht. Steek ook wat tijd en liefde in de kunststof bumperlijsten en achterlichten. Door UV-straling worden die snel dof. Gelukkig zijn daar tegenwoordig wat middeltjes voor. De lak van de auto dient goed gepolijst en beschermd te worden.
Volvo 850 in de autosport
Geloof het of niet, maar deze Zweedse familie-auto was vrij succesvol in de autosport. Wie kan zich de 850 T-5R in het British Touring Car Championship nog herinneren? Tom Walkinshaw Racing bouwde de auto voor het British Touring Car Championship, waar hij racete van 1995 tot 1996. Onder meer Nederlander Jan Lammers zat achter het stuur. VCyan Racing concentreerde zich in het Swedish Touring Car Championship en eiste daar twee titels op. De auto heeft nog steeds het record van de meeste opeenvolgende STCC-overwinningen, waarbij coureur Jan ‘Flash’ Nilsson zes opeenvolgende overwinningen behaalde tijdens het seizoen 1997. De 975 kilogram lichte Volvo 850 Super Touring had een tweeliter vijfcilindermotor met natuurlijke aanzuiging en bijna 300 pk. Hij was uitgerust met een sequentiële zesversnellingsbak en had voorwielaandrijving.
Opvolger
De opvolger van de Volvo 850 Estate – de Volvo V70 – wijkt qua styling nauwelijks af van de 850. Feitelijk is de V70 een doorontwikkeling van de 850. De 850 Sedan werd opgevolgd door de S70, de sedanversie van de V70. De S staat bij Volvo voor ‘sedan’ en de V voor ‘Versatile’. Ten opzichte van de 850 werden de S70 en V70 ongeveer 65 kilogram zwaarder door sterkere deuren en andere veiligheidsverbeteringen.
Meer weten over deze Volvo? Kijk dan eens op de website van Volvo 850 Forum of Volvo 850 Club Nederland.
Volvo 850 key facts
- Model: 850
- Varianten: FWD, AWD, T5 R
- Aantal geproduceerd: 716.903
- Carrosserievarianten: 4-deurs sedan, 5-deurs estate
- Motor: 5-cilinder-in-lijn DOHC, 1.984 tot 2.435 cc of 5-cilinder-in-lijn 2,461cc SOHC turbodiesel
- Transmissie: handgeschakelde vijfbak of viertrapsautomaat, voorwielaandrijving of vierwielaandrijving
- Remmen: hydraulisch, all-round schijfremmen
- Afmetingen: totale lengte 467 cm en wielbasis van 267 cm.