Volkswagen Golf GTI Clubsport – rijtest
164 % vermogensgroei in 40 jaar
In 1976 had de eerste generatie Volkswagen Golf GTI 81 kW (110 pk) vermogen. De nieuwe Clubsport levert 213 kW (290 pk). Een stijging van 164 %, menig belegger zou heel gelukkig zijn met zo’n vermogensgroei in veertig jaar.
De Clubsport is de krachtigste GTI ooit! Een feestbeest in twee opzichten: het rijden is een sportieve traktatie en deze versie is uitgebracht om veertig jaar GTI te vieren. In 1976 was de Golf GTI trendsettend als eerste hot hatch. Al snel stapten andere merken in het segment, zoals Renault met de 5 Alpine, Peugeot met de 205 GTi en Fiat met een snelle versie van de Ritmo: de Abarth 125 TC.
[gallerij-1]
Legioen
Vandaag de dag hebben veel merken snelle, sportief uitgedoste hatchbacks. De Golf GTI moet zich staande houden tussen een heel legioen, waarbij de meest in het oog springende concurrenten de Renault Mégane RS, de Ford Focus ST/RS en de Peugeot 308 GTi lijken te zijn. Volkswagen trekt met de Clubsport echter alle registers open om boven dit maaiveld van sportievelingen uit te steken. Het motorvermogen is ten opzichte van een ‘gewone’ GTI met maar liefst 44 kW (60 pk) toegenomen. En bij de gelimiteerde Clubsport S, waarvan er maar vierhonderd zijn gebouwd, is dat zelfs 59 kW (80 pk).
[parallex-1]
Arme voorbanden
Al dat vermogen moet via de voorwielen aan het wegdek worden overgedragen. Dat zou nimmer lukken zonder elektronica (sperdifferentieel XDS+ en Dynamic Chassis Control), die kermend bandenrubber in de kiem smoort. Stevig gas geven vertaalt zich in een strakke, stabiele acceleratie, waarbij het geluid van de motor versterkt doorklinkt in het interieur. Het klinkt stoer en stevig en zo voelt de auto ook. Van nul naar honderd sprinten kan volgens de fabriek in 6,3 seconden.
[gallerij-2]
En dan die motor…
Bij de direct ingespoten 2,0-liter turbomotor schuilt er addertje onder het gras. In de rijmodus ‘comfort’ zit het vermogen namelijk op 195 kW (265 pk) en het koppel op 350 Nm. Maar in de stand ‘sport’ schroeft een boostfunctie het vermogen bij vol gas tijdelijk op tot 213 kW (290 pk) en het koppel tot 380 Nm. Dat merk je duidelijk. Het is alsof er nog een extra turbo aan de slag gaat. Bij de versies met DSG-transmissie is launch control inbegrepen voor nog sneller accelereren.
[parallex-2]
Rode draad in 40 jaar
Een kleur is letterlijk de rode draad in 40 jaar GTI. De eerste generatie herkende je aan een rode bies rond de grille. Ook de Clubsport heeft rode accenten, zoals de rode lijn die vanuit de grille doorloopt tot de koplampen en de rode remklauwen. Verder heeft hij een voorbumper met extra grote luchtinlaten en zwarte Clubsport-dorpels. Aan de achterzijde zijn de grote dakspoiler en de achterbumper met diffuser en twee uitlaatpijpen echte blikvangers. Ook het contrasterende zwarte dak (optie) is een exclusief Clubsport-element.
In het interieur zijn ook veel unieke en rode elementen, zoals Clubsport-bekleding in stof/Alcantara. Ook het sportstuur is met Alcantara bekleed. Verder zijn er rode biezen voor gordels en matten, rode stiksels en een Clubsport-instrumentarium met speciale tellers en wijzerbladen.
[gallerij-3]
Niet bepaald afzien
Schraalhans is geen keukenmeester geweest bij het bepalen van de uitrusting voor de Golf GTI Clubsport. Standaard zijn bijvoorbeeld airconditioning met twee-klimaatzones, het ‘Composition Touch’ Media-infotainmentsysteem met touchscreen en Bluetooth, extra donkergetinte ruiten achter en een parkeerhulp achter. Prettig en ter voorkoming van schade aan de zo fraaie bumpers is de achteruitrijcamera, die een opvallend scherp beeld biedt. We kennen systemen waar dat minder goed is.
De GTI Clubsport komt met DSG-transmissie op een prijs van 43.490 euro. De handgeschakelde versie is er voor prijzen vanaf 42.490 euro. In het laatste kwartaal van 2016 komt de beperkt leverbare Clubsport S beschikbaar. Nederland krijg er slechts tien. De prijs is nog niet vastgesteld. De acceleratietijd wel: 5,8 seconden van nul naar honderd. Nog een leuk feitje: met een tijd van 07:49.21 is de Golf GTI Clubsport S de snelste voorwielaangedreven productieauto op de Nordschleife van de Nürburgring.
[parallex-3]