Review – Volkswagen Golf 8 (2024)
Alles wat je moet weten over de vernieuwde Golf
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
De VW Golf is gefacelift en hij is er niet meer met driecilindermotor. Wel als plug-in hybride met een elektrisch rijbereik tot aan 142 km.
Never change a winning team! Veranderingen zijn nu evolutionair en niet revolutionair zoals destijds bij de overgang van Volkswagen Kever naar de eerste generatie Golf. De huidige facelift van de achtste generatie Golf is minimaal. Je moet de pre-facelift versie er eigenlijk naast zien. Dan zie je dat de bumper net iets breder lijkt door de van een zwarte lijst voorziene zijkanten en dat ook de koplampen wat smaller zijn gemaakt. Verder is een verlicht VW-logo mogelijk in de grille.
Facelift interieur
In het interieur prijkt nu een groot touchscreen (32,8 cm diagonaal) centraal op het dashboard. De ‘sliders’ daaronder voor het regelen van onder meer de interieurtemperatuur zijn nu verlicht. In het stuurwiel heeft Volkswagen gekozen voor meer traditionele knoppen en draaischakelaars in plaats van de mini-touchpads waarmee je voorheen vanaf het stuurwiel functies bediende. Naar verluidt is deze verandering doorgevoerd na feedback van klanten. Ook is ChatGPT ingevoerd, voor een soepeler spraakbediening en als vraagbaak voor van alles en nog wat.
Geen driecilinder meer
Kijken we onder de motorkap, dan is ook hier het nodige aangepakt. De driecilinder 1.0 krachtbron is niet langer de basismotor. De instapper is nu een viercilinder 1.5 TSI met 85 kW (116) of 110 kW (150 pk). Met de eerste hebben we gereden in combinatie met een zeventraps DSG-automaat en die overtuigde. De aandrijflijn reageert direct op het gas en doet dat ook vol overtuiging met de nodige gretigheid. Dat komt door de 48v mild hybride-technologie. Een elektromotor ondersteunt bij wegrijden en bij het schakelen en daardoor lijkt de DSG-transmissie vlotter te reageren en vooral beter bij de les als je vanuit stilstand even vlot een kruising wilt oversteken. De batterij wordt onderweg bijgeladen met remenergie. Het verbruik komt volgens Volkswagen op 5,3 l/100 km en dat is nagenoeg gelijk aan de pre-facelift-versie met de driecilinder basismotor.
VW Golf plug-in hybride: 142 km elektrisch
Bij de facelift is de plug-in hybride tevens onder handen genomen. Deze VW Golf eHybrid heeft nu een beduidend grotere accu van 19,7 kWh aan boord, waarmee tot 142 km puur elektrisch is te rijden (WLTP). Bovendien is snelladen mogelijk met tot 40 kW, waarmee de batterij dus in een half uurtje weer vol is. Volkswagen had aanvankelijk een lagere actieradius aangehouden, maar na recente WLTP-metingen blijkt tot aan 142 km gemiddeld haalbaar. Daarmee is de Golf koploper in zijn segment. Ook interessant: het maximale trekgewicht bedraagt 1.700 kg! Standaard heeft de aandrijflijn een zestraps DSG.
De eerste generatie VW Golf
Hoe anders was dat bij de eerste Volkswagen Golf. Dat was een compact model, die net aan 1.000 kg mocht trekken. De basis 1,1-litermotor leverde net iets meer dan 50 pk. Niet veel voor nu, voldoende voor destijds. In 1974, het jaar waarin Volkswagen de Golf presenteerde als opvolger van de Kever, was deze aandrijflijn een grote stap voorwaarts. De Kever met een luchtgekoelde boxermotor en achterwielaandrijving maakte dat jaar ruim baan voor een auto met de motor voorin en voorwielaandrijving: de VW Golf. Revolutionair anders dus, flink rapper en vooruitstrevend. De directe concurrentie, Opel Kadett en Ford Escort, hadden nog traditionele achterwielaandrijving via een starre achteras met bladveren.
Ommezwaai
Zouden de VW Kever-rijders de ommezwaai slikken? Nu, anno vijftig jaar later, weten we het antwoord. De Volkswagen Golf is een van de meest succesvolle modellen wereldwijd. De eerste generatie Golf van de hand van de Italiaanse meesterontwerper Giorgetto Giugiaro bleek een voltreffer. De Kever-rijder bleef het merk trouw. Het was de opmaat naar een glansrijke periode voor de producent.
Achtste generatie Golf
Inmiddels zijn we aangeland bij de achtste generatie VW Golf. Vijftig jaar lang zijn de contouren van de hatchback geëvolueerd van hoekig naar ronder en meer gestroomlijnd. Het model is in vijftig jaar ook flink gegroeid. De huidige Golf heeft de afmetingen van wat destijds een grote auto genoemd zou worden.
900.000 Golfjes in Nederland
Meer dan 37 miljoen VW’s Golf zijn er in vijftig jaar verkocht wereldwijd, waarvan iets meer dan 900.000 in Nederland. Op dit moment is het nog een van de meest voorkomende modellen die er in ons land rijden. Daar zitten ook exemplaren van de eerste drie generaties bij. Dat zegt wel iets over de kwaliteit van die oude Golfjes en en toont ook dat veel rijders trouw aan het merk en dit model zijn.
Dan de prijzen
De levering van de gefacelifte Golf begint met de twee 1.5 TSI-varianten voor een prijs vanaf 34.990 euro. Dan heb je de basisuitvoering met 85 kW (116 pk) en een handgeschakelde zesbak. Basis geldt overigens niet voor de uitrusting, want standaard heeft hij al de digitale cockpit, led-verlichting, het Ready to Discover multimediasysteem, climatronic airconditioning, parkeersensoren en adaptieve cruise control. De stationwagen Golf Variant is er vanaf 35.990 euro. De Golf eHybrid met een systeemvermogen van 150 kW (204 pk) komt in augustus en is er vanaf 44.490 euro, in een rijker uitgeruste en gelimiteerde 50 Edition-uitvoering. In september volgen de sportievere GTI, GTE en Golf R. Die laatste heeft een motor met 245 kW (333 pk), de GTE levert 202 kW (275 pk) en de GTI ‘slechts’ 195 kW (265 pk). Het is voor het eerst dat de plug-in hybride GTE sterker is dan de GTI.