Volkswagens kunnen vanaf 2019 met andere auto’s communiceren
Meer effectiviteit bij meer gebruikers
Volkswagen rust alle nieuwe modellen vanaf 2019 uit met zogeheten pWLAN-technologie. Deze technologie maakt het mogelijk dat alle Volkswagen-modellen met andere auto’s kunnen communiceren. Dat is handig voor het uitwisselen van informatie, maar ook handig met het oog op autonoom rijdende auto’s waar Volkswagen vol op inzet.
Verkeersongelukken verminderen
“Het aantal verkeersongelukken kan omlaag en de gevolgen ervan kunnen worden verminderd. Tenminste, als voertuigen niet alleen met elkaar in contact staan, maar ook met de verkeersinfrastructuur”, stelt Volkswagen. Om die reden installeert het Duitse merk vanaf 2019 pWLAN in alle nieuwe auto’s. pWLAN is gebaseerd op de IEEE 802.11p-standaard die door de auto-industrie in het leven is geroepen voor alle directe communicatie tussen voertuigen en tussen voertuigen en de verkeersinfrastructuur.
Car-to-car
“Het gaat om informatie die gedeeld wordt tussen voertuigen (car-to-car), maar ook tussen voertuigen en de verkeersinfrastructuur. Updates over bijvoorbeeld de huidige verkeerssituatie en de locaties van ongelukken worden razendsnel uitgewisseld binnen een straal van ongeveer 500 meter”, belooft de autobouwer.
“Het systeem is niet afhankelijk van het bereik van het mobiele netwerk.”
Geen centrale dataopslag nodig
Het systeem is niet afhankelijk van het bereik van het mobiele netwerk en er is geen centrale dataopslag nodig. Kosten blijven dus uit. “Het belangrijkste is dat de technologie consequent door zoveel mogelijk automerken en industriepartners wordt gebruikt”, zegt Johannes Neft, Head of Vehicle Body Development bij Volkswagen.
Meer effectiviteit bij meer gebruikers
Johannes Neft doet deze uitspraak niet voor niets, want de effectiviteit van het systeem wordt groter naarmate er meer gebruikers zijn. Het merk werkt daarom samen met overheden, verkeersministeries en partners uit de auto- en transportindustrie om de technologie zo snel mogelijk te verspreiden.
Volkswagen voegt hier aan toe: “Als het systeem in 2019 wordt gelanceerd, zal het zich in eerste instantie focussen op waarschuwingen en informatie over lokale risicosituaties. Tot op zekere hoogte is het systeem in staat om zelf potentiele gevaren te identificeren, bijvoorbeeld als een auto een noodstop maakt of als de boordsensoren ijzel op de weg ontdekken. Binnen een paar milliseconden kan deze informatie dan worden gedeeld met de voertuigen en de verkeersinfrastructuur in de nabije omgeving. Hierdoor kunnen andere weggebruikers op tijd reageren.
“Als de politie, brandweer en ambulancediensten ook zijn uitgerust met pWLAN-technologie, kunnen bestuurders ver van tevoren op de hoogte worden gesteld van bijvoorbeeld een naderende brandweerwagen of ambulance. Daarbij hebben wegbeheerders in Nederland, Duitsland en Oostenrijk al aangekondigd dat ze pijlwagens (trailers die worden gebruikt om het verkeer om bijvoorbeeld wegwerkzaamheden te leiden) willen voorzien van pWLAN-technologie. Dit om het risico op aanrijdingen bij wegwerkzaamheden te verminderen.”