Vier RAI-primeurs die je nog niet kende
Nu de AutoRAI in 2015 definitief plaatsvindt, is het een mooie gelegenheid voor een terugblik op een aantal bijzondere primeurs.
1948 Gatso 4000 Aero Coupé Deze bijzondere coupé is te herkennen aan de derde koplamp op de motorkap. De Gatso is een Nederlands ontwerp op het onderstel van een Ford Mercury. De ontwerper Maurice Gatsonides deed ervaring op bij vliegtuigenfabrikant Fokker. Dit is vooral te zien aan het bijzondere glazen dak. 1985 Max Roadster De Max Roadster is een Nederlandse cabrio gebouwd in Helmond. In 1985 debuteert de auto op de AutoRAI. Voor de carrosserie gebruikt Max, voor die tijd nieuwe, kunststofmaterialen. Veel mechanische delen komen van de Citroën AX GT. Er zijn zeventien exemplaren geproduceerd. 1997 Jösse Car Indigo 3000 De Indigo 3000 is de eerste en enige auto gemaakt door Jösse Car. De tweezitter is ontworpen door Hans Philip Zackau die ook verantwoordelijk was voor de Volvo 850. Een 3,0-litermotor en versnellingsbak van Volvo drijven de achterwielen aan. 2011 Isis AM01 De eerste auto van Isis Cars, de AM01, debuteerde op de AutoRAI in 2011. Isis baseerde de sportauto op de Saker GT uit Nieuw-Zeeland. De AM01 is voorzien van een 2,0-liter boxermotor uit een Subaru Impreza STi. Met een gewicht van slechts 850 kilo sprint de sportauto in 4,2 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid ligt op 260 km/u. Het Nederlandse merk produceerde slechts één exemplaar. Isis Cars ontwikkelt nu hun volgende model, de AM02, waar tien exemplaren van gemaakt worden.