Vernieuwde Volvo S60 en V60 Polestar leveren cilinders in
Zescilinder verleden tijd
Volvo heeft de S60 en V60 Polestar een grondige update gegeven. Daarbij heeft de Polestar-divisie afscheid genomen van de T6 zes-in-lijn benzinemotor. In het vervolg mogen kopers aan de slag met een viercilinder met meer pk maar met minder koppel.
Polestar heeft tijdens de ontwikkeling van beide types technologie toegepast van de Volvo S60 Polestar TC1: de FIA World Touring Car Championship (WTCC) racer van Polestar Cyan Racing. De circuitracer en straatauto’s delen de 2,0-liter Drive-E krachtbron én het chassis.
Meer vermogen, 30 Nm koppelverlies
De vierpitter in Polestar-types levert dankzij een turbo en supercharger 270 kW (367 pk) en 470 Nm trekkracht, terwijl de vorige generatie met zescilinder 258 kW (350 pk) en 500 Nm trekkracht te vergeven had. Het resultaat is iets meer vermogen en 30 Nm koppelverlies. Ten opzichte van de standaard T6-viercilinder (T6 is tegenwoordig een vierpitter) heeft de Polestar-motor een grotere turbo, nieuwe drijfstangen, een andere krukas, luchtfilter en een krachtigere brandstofpomp. Volvo koppelt de krachtbron aan een achttraps Geartronic-automaat en een door Polestar verbeterd BorgWarner AWD-systeem dat de aandrijfkrachten meer richting de achteras stuurt. Goed nieuws voor de liefhebber: de gerenommeerde verstelbare Polestar Öhlins schokdempers zijn ook nu weer van de partij.
Lichter
De S60 en V60 Polestar gaan er wat betreft gewicht en sprintcapaciteiten op voorruit. Het gewicht op de vooras is door de lichtere motor met 24 kilogram afgenomen en de totale gewichtsbesparing ten opzichte van de vorige Polestar-types komt uit op 20 kilogram. De S60 Polestar weegt nu 1.751 kilogram (V60 Polestar: 1.796 kilogram). De sprint naar 0-100-km/u van de S60 Polestar en V60-variant is dankzij launch control na 4,7 seconden een feit. De elektronisch begrensde topsnelheid bedraagt in beide gevallen 250 km/u.
Hogere oplage
Natuurlijk zijn de S60 en V60 Polestar direct te herkennen als Polestar-model. Specifieke wielen en dikker bumperwerk verraden de overvloedige pk’s onder de motorkap. Er is keuze uit de carrosseriekleuren Rebel blue, Onyx black, Bright silver en Ice white. Volvo start in april de verkoop, ook in Nederland. De productie wordt opgeschroefd van 750 naar 1.250 tot 1.500 auto’s. De prijs is nog niet bekend.