Autotest – Vernieuwde Renault Captur
Wat goed is, moet je niet teveel veranderen
Door Henri Stolwijk. Al jaren een vertrouwd gezicht in de automotive wereld. Hoofdredacteur AutoRAI.nl en oprichter van HSPublicity/BuroN11. |
Cijfers liegen niet: de Renault Captur is een heel populaire auto. Leider in het segment van de kleine crossovers: in ons land zó gewild, dat zelfs gebruikte exemplaren worden geïmporteerd om aan die vraag te kunnen voldoen. Ook een opvallend gegeven: drie jaar achtereen is de Captur al de best verkochte auto in de particuliere markt in Nederland.
Bescheiden facelift
Wat goed is, moet je niet veranderen, zou je kunnen denken. Maar dat ziet Renault toch anders: een kleine vier jaar na zijn introductie heeft de Captur een bescheiden facelift ondergaan. Met nieuwe koplampen, iets andere achterlichten en een aangepast grille schuift de Captur qua design wat meer in de richting van zijn grote broer Kadjar. Voor en achter zijn ook nog eens skidplates gemonteerd, die moeten het avontuurlijke karakter van de Captur onderstrepen.
Personal touch
Er is dus veel behouden gebleven. Neem de meer dan dertig kleurencombinaties waaruit gekozen kan worden, die geven de Captur de vandaag de dag zo gewenste personal touch. Voor de binnenzijde zijn zes thema’s beschikbaar, die ook nog eens kunnen worden aangevuld met personalisatiepakketten met vijf verschillende kleuren.
LEES OOK: Renault ZOE E-Sport Concept met Formula E-techniek
Chiquer
De nieuwste generatie beschikt ook over hoogwaardiger materialen. Het interieur is verrijkt met verchroomde elementen en elegante tinten. Aanpassingen aan het stuurwiel en de pookknop vallen misschien niet direct op, maar het oogt gewoon allemaal weer wat chiquer. En dat zal ook vast de bedoeling zijn geweest.
Initiale Paris
De belangrijkste wijziging zit in de uitbreiding van het gamma met de luxueuze Initiale Paris: die heeft wat extra badges, de skidplates zijn voorzien van een metaalachtiger, grijze afwerking en is toegerust met 17-inch wielen.
Aan de luxueuze uitstraling dragen ook de Nappa-lederen bekleding op de stoelen en het stuurwiel, de verchroomde accenten, de aluminium pedalen en instaplijsten en het met kunstleder bedekte dashboard bij. De aanduiding Initiale Paris aan beide kanten van de auto laat zien dat dit een bijzondere uitvoering betreft.
“De belangrijkste wijziging zit in de uitbreiding van het gamma met de luxueuze Initiale Paris”
Prijzen
Qua rijgedrag heeft de Renault Captur geen veranderingen ondergaan. Het is en blijft dus een plezierige auto, die zijn populariteit op basis van rijeigenschappen en praktische bruikbaarheid nog wel een tijdje zal behouden.
Aan het motorengamma is niets veranderd: kopers van de Renault Captur kunnen kiezen uit drie benzineversies en een dieselmotor. De prijzen van de benzinevarianten beginnen bij 19.190 euro voor de uitvoering ‘Life’ met 66 kW (90 pk) en lopen op tot 29.690 euro voor de Initiale Paris met automaat en (120 pk) sterke krachtbron onder de motorkap. De diesel met een vermogen van 61 kW (110 pk) kost 28.090 euro.