Vernieuwde Hyundai i30 N: meer nieuws dan je denkt
N Light Seats, 8-traps automaat en meer!
De Hyundai i30 N was in 2017 Hyundai’s eerste high-performance productiemodel. Inmiddels zijn er in Europa 25.000 exemplaren van verkocht. Omdat de normale versie van de i30 onlangs werd opgefrist, mag de N-versie niet achterblijven. Hij is leverbaar vanaf begin 2021.
Zeven carrosseriekleuren
De cosmetische aanpassingen laten zich raden. Die liggen in lijn met de normale Hyundai i30. De N-uitmonstering is te krijgen in zeven carrosseriekleuren, zoals Performance Blue, Polar White, Engine Red, Sunset Red, Shadow Gray, Dark Knight en Phantom Black.
18-inch of 19-inch
Standaard is de i30 N uitgerust met 18-inch met Michelin Pilot Super Sport-banden. Met het Performance Package heeft hij 19-inch lichtmetaal in combinatie met Pirelli P-Zero-banden.
N Light Seats
Voor het eerst zijn optionele lichtgewicht N-sportstoelen leverbaar in de Hyundai i30 N. Deze speciaal ontwikkelde kuipstoelen uit één stuk zijn 2,2 kilogram lichter dan de standaardstoelen. Deze zogenoemde N Light Seats zijn bekleed met premium leder en alcantara met stiksels in Performance Blue én voorzien een verlicht N-logo op de geïntegreerde hoofdsteunen.
Performance Package
Het Performance Package biedt ook meer vermogen. In de basis heeft de Hyundai i30 N een 2.0-liter turbomotor met 250 pk en 353 Nm aan koppel. Met Performance Package stijgt het vermogen naar 280 pk en 392 Nm, dat is 5 pk en 39 Nm meer dan voorheen.
Van zowel de versie met 250 pk als 280 pk ligt de topsnelheid op 250 km/u. Met het Performance Package vergt de acceleratie van 0 naar 100 km/u slechts 5,9 seconden en dat is 0,2 seconden sneller dan de vorige versie.
Handbak of automaat
Een handgeschakelde zesbak is standaard voor beide versies. Alleen de versie met Performance Package levert Hyundai ook een achttraps N DCT-transmissie met dubbele natte plaatkoppeling. De N DCT is een zogenoemde ‘natte’ transmissie, wat inhoudt dat de componenten van de koppeling met olie worden gekoeld. Dat reduceert de frictie en maakt het mogelijk meer koppel over te brengen.
Drie nieuwe functies voor N DCT
De N DCT-transmissie biedt drie nieuwe functies voor nog meer rijplezier: N Grin Shift, N Power Shift en N Track Sense Shift.
N Grin Shift (NGS): biedt gedurende 20 seconden maximaal motorvermogen en een optimale transmissierespons – voor prestaties die een grijns op het gezicht van de bestuurder toveren. Om NGS te activeren, drukt de bestuurder op een knop op het stuurwiel in de N-modus. Vervolgens telt de tijd in de display in het instrumentencluster af tot NGS in werking treedt.
N Power Shift (NPS): wordt actief als de bestuurder het gaspedaal voor meer dan 90 procent intrapt. De afname van het motorkoppel bij hoge toerentallen wordt opgevangen door op te schakelen, zodat de maximale power naar de wielen gaat. Hierdoor voelt de bestuurder tijdens het opschakelen een duw in de rug, voor extra rijplezier.
N Track Sense Shift (NTS): merkt automatisch op als de omstandigheden optimaal zijn voor dynamisch rijden. Als NTS bijvoorbeeld opmerkt dat op een circuit wordt gereden, komt het automatisch in actie. Door de juiste versnelling te kiezen en het schakelen optimaal te timen, zorgt het voor optimale prestaties. Net als een professionele coureur dat doet.
N Grin Control-systeem
Net als in de vorige generatie van de Hyundai i30 N geeft het N Grin Control-systeem de bestuurder de keuze uit vijf rijmodi: Eco, Normal, Sport, N en N Custom. Deze rijmodi passen de parameters van de motor, de schokdempers, de ESC (Electronic Stability Control), het N Corner Carving Differential (elektronisch sperdifferentieel), het motorgeluid, de besturing en Rev Matching aan om ze te optimaliseren voor uiteenlopende rijomstandigheden. In N Custom kan de bestuurder kiezen uit de instellingen Eco, Normal, Sport en Sport+ voor elke high-performance component om onder de actuele omstandigheden optimaal te functioneren volgens de voorkeuren van de bestuurder.
N Corner Carving Differential
Klanten die het Performance Package kiezen, profiteren ook van het N Corner Carving Differential, een elektronisch sperdifferentieel (eLSD). Ook hebben de remschijven voor een grotere diameter van 360 mm (voorheen: 345 mm) voor betere remprestaties.
Performance Driving Data System
De Hyundai i30 N is uitgerust met een Performance Driving Data System, waarmee de bestuurder zijn prestaties op het circuit kan monitoren en verbeteren. Het systeem geeft de rijgegevens weer in verbeterde graphics en slaat ze ook op, inclusief informatie over vermogen, koppel, turbodruk, ronde- en acceleratietijden – altijd handig op het circuit.
De auto is optioneel uitgerust met een 10,25-inch touchscreen-navigatiesysteem met Apple CarPlay en Android Auto.