Vernieuwde DS 5 is geen Citroën meer
Citroën kondigde vorig jaar al aan dat het DS-luxelabel als apart merk in de markt wordt gezet, iets wat in China al langer een succes is. De vernieuwde DS 5 die nu wordt gepresenteerd, is de eerste échte DS voor Europa en is dus officieel geen Citroën meer.
De DS 5 heeft een heel ander front gekregen. Behalve de koplampen en de bumper is ook de grille geheel nieuw. Die grille creëert een stukje herkenbaarheid, want die vertegenwoordigt het familiegezicht van het ‘nieuwe automerk’ DS. Aan de achterzijde zien we nieuw ontworpen led-verlichting. De belangrijkste wijziging in het interieur is het nieuwe touchscreen kleurenscherm, voorzien van Mirror Screen die het beeld van de smartphone kopieert zodat de applicaties veiliger zijn te gebruiken. De Citroën DS 5 werd bij de introductie in 2011 geroemd om zijn ruimte, luxe en comfort. Maar ook om het fijne, uitgebalanceerde onderstel. Dat laatste is volgens de fabrikant de afgelopen jaren doorontwikkeld en biedt nu nóg meer comfort. De nieuwe DS 5 wordt geleverd met de nieuwste motoren van moederbedrijf PSA. De vijf benzine- en dieselmotoren voldoen aan de Euro 6-emissienorm en leveren vermogens van 88 tot 154 kW (120 tot 210 pk). Belangrijk voor de Nederlandse markt is de Hybrid4 dieselhybride met 147 kW (200 pk), vierwielaandrijving en een CO2-uitstoot van 90 g/km. Zakelijk rijders betalen voor deze versie dus 20 procent bijtelling. De nieuwe DS 5 is voor het eerst te zien op de autosalon van Genève en wordt rond de zomer in Nederland verwacht.