Verbreding snelweg A27, wat is de stand van zaken?
Is Nederland klaar voor groot onderhoud aan de A27?
Op de snelweg A27 tussen Houten en knooppunt Hooipolder staan automobilisten vaak in de file. Dat moet veranderen. Rijkswaterstaat verbreedt daarom de A27 om de doorstroming te verbeteren, maar wat is nu precies de stand van zaken?
Snelweg A27: van Breda naar Almere
De A27 loopt van knooppunt Sint Annabosch bij Breda naar Almere. De snelweg verbindt het noordelijke deel van de Randstad en Noord-Nederland met Noord-Brabant en België. Het vormt een belangrijke ‘levensader’ van Nederland, maar al jaren is de A27 veel te klein voor het verkeer dat er dagelijks op te vinden is.
Files, heel veel files
Ook in het zuiden ter hoogte van Breda staan automobilisten vaak in de file, maar nog meer tussen Houten en knooppunt Hooipolder. Ingrijpen is noodzakelijk om het aantal files te verminderen en het sluipverkeer in de regio te beperken. Want als het verkeer nu vast staat, gaan mensen massaal van de snelweg af om hun weg binnendoor te vervolgen.
“De A27 is door de jaren heen intensief belast door steeds meer en steeds zwaarder verkeer”
Rijkswaterstaat
Tijd voor actie
Dat zou niet moeten, vindt Rijkswaterstaat. Daarom is het tijd voor actie. Die ‘actie’ werd jaren geleden al aangekondigd, maar sindsdien heeft de automobilist maar weinig gezien van wegwerkzaamheden op de A27. Dat komt omdat de voorbereidingswerkzaamheden veel tijd in beslag nemen, net als het aanvragen van alle vergunningen. Het blijft wel Nederland.
47 kilometer van A27 verbreden
In 2023 is het zover, dan moeten de wegwerkzaamheden beginnen. In totaal gaat Rijkswaterstaat 47 kilometer van de A27 verbreden. Er komen extra rij- en spitsstroken. Daarnaast wordt ook knooppunt Hooipolder aangepast en renoveert of vervangt Rijkswaterstaat het merendeel van de bruggen op het traject, te weten de Houtensebrug, Hagesteinsebrug, Merwedebrug en Keizersveerbrug. Er worden ook maatregelen genomen om de leefkwaliteit in de omgeving niet verder te belasten en deze waar mogelijk te verbeteren.
“Knooppunt Hooipolder aanpakken, 3 bruggen vervangen, 1 bestaande brug verbreden en een aansluiting maken voor bedrijventerrein Groote Haar. Zo vernieuwen we de infrastructuur en verbeteren we de doorstroming, veiligheid en leefbaarheid in de omgeving voor de komende decennia.”
Rijkswaterstaat
Planning A27, op z’n vroegst in 2029 klaar
Het is een langdurig project, want pas in 2026 is de openstelling van knooppunt Hooipolder gepland. Tussen 2029 en 2031 vindt de openstelling van het zuidelijk tracé plaats, te weten Everdingen-Hooipolder. Het verkeer gaat ongetwijfeld hinder ondervinden van alle werkzaamheden, aangezien de A27 een van de drukste snelwegen van Nederland is. Automobilisten kunnen zich dus beter aanpassen door vaker thuis te werken of als het echt moet een andere weg kiezen.
Video: verbreding A27 Houten-Hooipolder
In 2021 werd onderstaande video nog gepubliceerd. Let op: in deze video over de verbreding A27 Houten-Hooipolder worden indicaties gegeven over de planning, maar die zijn inmiddels niet meer actueel. De jaartallen zoals genoemd in dit artikel zijn op het moment van publicatie actueel.