Van elektrische revolutie tot coupé-SUV’s: dit was autojaar 2022
Memorabele ontwikkelingen in de wereld van auto's en mobiliteit
Als afsluiting van het jaar 2022 blikken we terug op enkele belangrijke ontwikkelingen van afgelopen jaar. Elektrische auto’s winnen steeds sneller terrein. Ook kun je ze steeds sneller opladen. Toch stonden er ook auto’s met brandstofmotoren in de schijnwerpers. Kortom: dit is een terugblik op autojaar 2022.
Sneller snelladen en ‘batterijhotels’
Snelladen wordt steeds sneller. Chinese autofabrikant Nio werkt aan een laadpaal met een vermogen tot 500 kW. Ter vergelijking: de krachtigste snelladers in Nederland leveren 300 tot maximaal 350 kW. Bij de snellaadstations van Fastned draait momenteel een experiment met één 400 kW lader.
Daarnaast pioniert het Chinese Nio met zogeheten Power Swap Stations. In deze ‘batterijhotels’ schroeft NIO ter plaatse het accupakket onder je auto vandaan om er direct weer een ander accupakket te monteren. Zo kun je in 5 minuten weer op weg.
Opkomst van micro-auto’s
Kleine auto’s uit het zogeheten A-segment sterven langzaam uit. Hoe kleiner de auto, hoe minder rendabel voor autofabrikanten. Wel zijn er steeds meer micro-auto’s verkrijgbaar. Na de Renault Twizzy is er nu de Opel Rocks-e (buiten Nederland ook verkrijgbaar als Citroën Ami). Dit model is zó populair dat autobedrijven er flinke bedragen voor vragen.
Elektrische revolutie, maar ook feestnummers
Wie dacht dat de huidige tijd alleen maar verantwoorde elektrische auto’s voortbrengt, die heeft het mis. Wat dacht je van pretnummers zoals de Toyota GR86, de Porsche 911 GT3 RS en de Honda Civic Type R? Er schijnt nog licht in de duisternis voor de klassieke liefhebber van auto’s met traditionele brandstofmotoren.
Mee in de nieuwe trend: coupé-SUV’s
Je wenst een stoere SUV, maar praktisch ruimteaanbod is niet belangrijk. Waarom bestel je dan geen coupé-SUV? BMW kwam met de X6 en Porsche bracht zelfs de Cayenne Coupé. Die trend van SUV’s met een lage daklijn zette zich dit jaar voort. Wat dacht je van de nieuwe Peugeot 408 Fastback, Volkswagen ID.5 of recent aangekondigde NIO EC7?
Diesels verder op hun retour
Elektrisch rijden is in, benzine en diesel zijn langzaam maar zeker op hun retour. Dat blijkt ook uit de prijzen. Dieselen was in ons land nog nooit zo duur. Gelukkig zijn de prijzen aan de pomp weer een beetje gezakt…
LEES OOK: De 10 goedkoopste tankstations per provincie (en van heel Nederland)
Tesla Superchargers ook voor andere EV’s
Dit jaar stelde Tesla zijn befaamde Supercharger-netwerk open voor elektrische auto’s van andere merken dan Tesla. Best spannend: een hele hoop EV-eigenaren kregen dit jaar ineens toegang tot het grootste laadnetwerk ter wereld.
LEES OOK: Niet-Tesla laden bij een Tesla Supercharger – Zo werkt het
Opkomst van nieuwe merken
Mede dankzij de revolutie met elektrische auto’s doen nieuwe fabrikanten hun intrede in de Europese en Nederlandse markt. Wat dacht je van MG, BYD, Lynk & Co, Seres, Aiways, VinFast, Lucid of Rivian? Daar gaan we nog veel van merken.
LEES OOK: Rivian fabriekstoer: zo bouwt Rivian de R1S, R1T en EDV
De opkomst van waterstof
Er is in 2022 opnieuw veel aandacht voor waterstof als brandstof voor de toekomst. Niet alleen is waterstof interessant voor zwaar geïndustrialiseerde gebieden, maar ook werken overheden aan meer waterstoftankstations voor vrachtwagens en personenauto’s. Bovendien komen steeds meer fabrikanten met modellen op waterstof, zoals de Opel Vivaro-e Hydrogen.
Ook dit gebeurde in 2022:
- Retro is weer hip: wat dacht je van aangekondigde remakes zoals de Renault 4EVER Trophy, Renault R5 Turbo 3E of eerste in Nederland geleverde Lamborghini Countash LPI 800-4?
- Lancia kondigt een comeback aan. Kunnen de Italianen een succesvolle doorstart maken?
- Toyota breidt zijn elektrische bZ-familie uit. Na de productieklare bZ4X hebben we ook de bZ Compact SUV Concept gezien.
- Controversieel: Volkswagen stopt met zijn bekritiseerde aanraakknoppen op het stuurwiel.
- AutoRAI is begonnen met de AutoRAI Podcast. Luister jij ook mee?