Twee keer kijken: dit is de vernieuwde Volkswagen ID.3
Keuze uit de Pro en Pro S
De Volkswagen ID.3 krijgt na ongeveer drie jaar een opfrisbeurt. Aan de buiten- en binnenkant zijn de wijzigingen beperkt. Grotere stappen zet de elektrische vijfdeurs hatchback op het gebied van software, augmented reality, rijhulpsystemen en duurzaamheid.
Volkswagen ID.3 2023 updates
Wat is er nieuw aan de buitenkant? Je moet goed kijken, maar de vernieuwde Volkswagen ID.3 heeft een herontworpen front met betere luchtroosters. De achterzijde heeft nieuwe, tweedelige en volledig rode lichtunits gekregen. In het interieur past Volkswagen zachtere materialen toe in bijvoorbeeld de deurpanelen en op het dashboard. Het interieur is standaard diervrij en de mate aan gerecyclede materialen is ook toegenomen.
Interieur met groot touchscreen
Het infotainmentscherm van de vernieuwde ID.3 meet nu standaard 12-inch (30,5 centimeter) en is voorzien van de nieuwste software. Ook is de menustructuur geoptimaliseerd. Het infotainmentsysteem kan eenvoudig worden bediend met aanraaktoetsen op het multifunctionele stuurwiel. Standaard is de ID.3 voorzien van een draadloze telefoonlader en smartphone-connectiviteit.
Volkswagen geeft het model ook betere spraakbesturing en ook de augmented reality van het head-up display is uitgebreid. Het head-up display kan naast informatie over de snelheid en voertuigfuncties ook navigatie-aanwijzingen projecteren.
Betalen voor software-updates?
Via software-updates kunnen zaken als het navigatiesysteem en de klimaatcontrole met twee zones geactiveerd of gedeactiveerd worden. “Op die manier kunnen klanten flexibel reageren op hun behoeften”, stelt Volkswagen. Hier zit dus een betaalmuur tussen.
Electric Vehicle Route Planner
De standaard Electric Vehicle Route Planner, waarmee de Volkswagen ID.3 de ideale route voor de bestuurder uitstippelt, gebruikt voortaan actuele verkeersinformatie en voorspellingen bij het bepalen van de route. Eventuele laadstops worden gecalculeerd op basis van de actuele capaciteit bij laadstations. Zo kan de auto de bestuurder verschillende routes adviseren. Bijvoorbeeld een met meerdere korte laadstops, of een andere met één langere laadstop.
Slimmere rijhulpsystemen
Travel Assist heeft nu een nieuwe functie, als aanvulling op de adaptieve cruise control en rijstrookassistent. Bij snelheden vanaf 90 km/u kan de auto na het activeren van de richtingaanwijzers automatisch van rijstrook wisselen, mits daar ruimte voor is.
V2X-technologie
Daarnaast kan de nieuwe ID.3 door V2X-technologie in een fractie van een seconde belangrijke data van compatibele auto’s en infrastructuur verwerken. Zo krijgt de bestuurder een waarschuwing voor gevaren, ongevallen en stilstaand verkeer. Het optionele ID. Light maakt die gevaren ook visueel kenbaar middels de interieurverlichting.
Twee uitvoeringen
De vernieuwde Volkswagen ID.3 is leverbaar in twee uitvoeringen: de Pro en Pro S. Beide varianten hebben een 150 kW (204 pk) sterke elektromotor met 310 Nm aan koppel. De ID.3 heeft altijd achterwielaandrijving.
De ID.3 Pro S heeft een lithium-ion accupakket met een capaciteit van 77 kWh en een verwachte actieradius tot 546 kilometer (WLTP). De ID.3 Pro heeft een 58 kWh accupakket, goed voor een actieradius tot 426 kilometer (WLTP). Later verschijnt er ook een versie met een kleinere batterij.
Snelladen
Bij een snellaadstation laadt de ID.3 Pro S het accupakket in 30 minuten van 5 naar 80 procent, dankzij het maximale laadvermogen van 170 kW. De ID.3 Pro laadt met maximaal 120kW, waarmee het 35 minuten vergt om het accupakket tot 80 procent op te laden. De ID.3 is voorbereid op bidirectioneel laden, waarmee hij dus ook stroom aan het net kan teruggeven.
April 2023
De vernieuwde Volkswagen ID.3 is vanaf begin april te bestellen en arriveert in juni in Nederland. Informatie over prijzen volgt later. Volkswagen is voornemens om de CO2-emissie per voertuig tegen 2030 met 40 procent te verminderen en verkoopt per 2033 enkel nog elektrische auto’s in Europa. Om dat te bewerkstelligen, lanceert het merk tot en met 2026 tien nieuwe elektrische modellen.