
Trekgewicht Hyundai Tucson en Santa Fe toegenomen: dit heeft Hyundai gedaan
Hybride versies krijgen extra veel geremd trekvermogen

Hyundai heeft het geremde trekgewicht van zowel de Hyundai Tucson Hybrid als Hyundai Santa Fe Hybrid laten toenemen. De grote vraag: hoe heeft Hyundai dat precies geflikt?
Extra geremd trekgewicht
Het geremde trekgewicht van de Hyundai Tucson Hybrid bedraagt voortaan 1.510 kilogram. Dat is een stijging van 150 kilogram. Ook voor het geremde trekgewicht van de Hyundai Santa Fe Hybrid is er goed nieuws. Daar neemt de capaciteit toe naar 2.000 kilogram, een toename van liefst 890 kilogram.
Zo heeft Hyundai dit bereikt
Wat heeft Hyundai precies aangepast? Dat vragen we aan Anne Lobbes, woordvoerster van Hyundai Nederland. “De toename van het trekgewicht komt voort uit de vernieuwde homologatienorm, Euro6e-bis. Door hier tijdig op in te spelen hebben we dit – met een kleine toename van de CO2-uitstoot – weten te bereiken. Voor bestaande auto’s is deze update niet mogelijk, deze zijn onder de oudere norm gehomologeerd”, aldus Lobbes.
Euro6e-bis, wat is dat?
Sinds 1 januari 2025 geldt in Europa de Euronorm 6e bis, een aangescherpte emissienorm die zich specifiek richt op (plug-in) hybride auto’s (PHEV’s). Deze nieuwe richtlijn zorgt ervoor dat de CO2-uitstoot van PHEV/HEV-modellen nauwkeuriger én realistischer wordt gemeten. Dat klinkt goed voor het milieu, maar heeft ook een keerzijde: de fiscale voordelen van plug-in hybrides nemen af omdat de emissie op papier toeneemt.
Strengere testmethodes leiden tot hogere CO2-waarden
Tot voor kort werden plug-in hybrides vaak gunstig beoordeeld dankzij relatief lage officiële uitstootcijfers. Met de invoering van Euronorm 6e bis zijn de testmethodes aangepast, waardoor het rijgedrag in de praktijk beter wordt nagebootst. Dit resulteert in hogere geregistreerde CO2-waarden.
‘Fake PHEV’s’ en hun fiscale gevolgen
Onder de nieuwe norm krijgen PHEV-modellen met meer dan 50 gram CO2-uitstoot per kilometer een minder gunstige fiscale behandeling. Deze wagens worden door de overheid beschouwd als ‘fake PHEV’s’. Voor deze voertuigen geldt dat de maximale CO2-uitstoot wordt gebruikt bij de fiscale berekening. Daardoor wordt de auto vergeleken met een niet-elektrische variant, of er wordt een vermenigvuldigingsfactor van 2,5 toegepast.
Het gevolg is duidelijk:
- Een hogere CO2-bijdrage
- Een toename van het Voordeel Alle Aard (VAA)
- Een lagere fiscale aftrekbaarheid
- Voor veel leaserijders en werkgevers betekent dit een stijging van de totale autokosten.
Wat volgt na Euronorm 6e bis?
De invoering van Euronorm 6e bis is slechts de eerste stap in een reeks strengere milieuregels. De komende jaren volgen nog twee belangrijke updates:
Euronorm 6e bis FCM (vanaf 2027)
De volgende fase, Euronorm 6e bis FCM, verlengt de referentieafstand van 2.200 kilometer naar 4.260 kilometer. Dat betekent dat de gemiddelde CO2-uitstoot over een groter aantal gereden kilometers wordt berekend. Deze wijziging zal opnieuw invloed hebben op de fiscale behandeling van PHEV’s en mogelijk leiden tot nog hogere uitstootwaarden.
Euronorm 7 (verwacht vanaf 2030)
De Euronorm 7 gaat verder dan alleen CO2-reductie. Deze norm richt zich ook op het terugdringen van fijnstof en microplastics die vrijkomen door banden- en remslijtage. De verwachting is dat deze norm rond 2030 van kracht wordt en zowel volledig elektrische auto’s als hybrides zal beïnvloeden.