Toyota zet de vaart achter ontwikkeling waterstof-Hilux
Pick-up op waterstof
Volgens Toyota zijn er meerdere wegen naar een koolstofvrije toekomst. Het merk ontwikkelt en verkoopt batterij-elektrische auto’s, maar vindt waterstof-elektrische voertuigen minstens zo interessant. Zo werkt Toyota al geruime tijd aan een waterstofversie van de Hilux pick-up. Het project gaat nu een volgende fase in.
Hilux op waterstof
Sinds september 2023, werkt Toyota samen met diverse consortiumpartners en met steun van de Britse overheid aan een Hilux op waterstof. In totaal zijn er inmiddels tien prototypes van de waterstof-elektrische Hilux gebouwd in de Toyota Motor Manufacturing UK fabriek in Derby. Vijf van deze voertuigen ondergaan strenge praktijktests om veiligheid, prestaties, functionaliteit en duurzaamheid te evalueren. De overige vijf worden gebruikt voor demonstraties aan klanten en media, onder andere tijdens de Olympische en Paralympische Spelen in Parijs 2024.
Geavanceerde aandrijflijn
De waterstof-elektrische Hilux is uitgerust met technologie uit de Toyota Mirai, ’s werelds eerste in massa-geproduceerde waterstof-elektrische sedan. Deze technologie biedt de Hilux een actieradius van tot wel 600 km. De waterstof wordt opgeslagen in drie hogedrukbrandstoftanks, terwijl de brandstofcel-stack, bestaande uit 330 cellen, boven de vooras is gemonteerd. De aandrijving wordt verzorgd door een elektromotor op de achteras, die een vermogen van 134 kW (182 pk) en een koppel van 300 Nm levert.
2030
Toyota verwacht dat Europa tegen 2030 een van de grootste markten voor waterstof-brandstofcellen zal zijn. Daarom heeft het merk de Hydrogen Factory Europe aangekondigd. Met de ontwikkeling van hun derde generatie brandstofceltechnologie, gepland voor 2026-27, streeft Toyota naar hogere energiedichtheid en een groter rijbereik. Deze technologische vooruitgang, gecombineerd met grotere productievolumes, zal naar verwachting ook de kosten aanzienlijk verlagen.