Toyota Yaris is compleet nieuw en aantrekkelijker dan ooit
Dit moet je weten over de nieuwe Toyota Yaris
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
Niet heel lang geleden doet Toyota-topman Akio Toyoda de wereld een belofte. No more boring cars. Geen saaie auto’s dus. Iets wat Ferrari al tientallen jaren doet, maar voor Toyota is het nieuw. Maar de CEO komt zijn belofte na. Een voorbeeld is de sportauto Toyota Supra. En zelfs grijze muis Toyota Corolla is nu een tamelijk flamboyant typetje. Dit keer is de Toyota Yaris aan de beurt. Komt Toyoda zijn belofte weer na?
Toyota Yaris: design
Tijdens een speciale preview staan we voor het eerst oog in oog met de nieuwe Toyota Yaris. En het moet gezegd worden: de nieuwe Toyota Yaris ziet er allesbehalve saai uit. Een stuk frisser dan zijn voorganger. De nieuwe Yaris is korter (-5 mm), lager (-40 mm) en breder (+50 mm). De achterportieren lopen speels op en eindigen als het ware in de dakspoiler. De donkere achterlichten lijken over de volle breedte van de achterkant te lopen, een beetje zoals bij de Volkswagen T-Cross.
Sportieve uitstraling
Aan de voorzijde valt vooral de grote grille op. Doordat Toyota de A-stijlen verder naar achteren geplaatst heeft, is de motorkap relatief lang. De koplampen lopen door tot in de voorspatborden. De Toyota Yaris ziet er al met al vlot uit. Wij zijn in ieder geval enthousiast, al kun je je afvragen wat er van zijn aantrekkingskracht overblijft als het een basisversie betreft. De felrode Toyota Yaris met zwart dak en sportieve lichtmetalen wielen die wij te zien krijgen, spat zogezegd van het scherm af.
Toyota Yaris: interieur
We horen je denken: korter, lager, dat betekent vanbinnen vast krapper. Nou, dat valt mee. De wielbasis is 50 mm groter doordat de overhang voor en achter korter is. De wielen staan, zeg maar, meer op de hoeken van de carrosserie. Op de achterbank houden we (bijna 1.90 m lang) in ieder geval voldoende knie- en hoofdruimte over. Wél is de ruimtebeleving anders dan bij zijn voorganger. Je zit enigszins verstopt achter de relatief kleine zijruit. Weliswaar minder dan bij de Toyota C-HR, maar toch.
LEES OOK: Deze Toyota Yaris is met geen mogelijkheid saai te noemen
Minder afstandelijk
De achterportieren zijn aan de kleine kant. Je stapt daardoor iets minder comfortabel in dan voorheen. Maar als je zit, zit je best goed. Voorin zit je beter. Sowieso ruimer. Als bestuurder zit je wat dichter op de weg. Het kleinere stuurwiel pakt prettig beet en staat dichterbij. Tel hier de wat hogere en bredere middenconsole bij op en het resultaat is een zithouding die je meer bij de auto betrekt en minder afstandelijk is. Het dashboard ziet er prima uit, maar verzet geen bakens qua design. In het midden uiteraard een groot touchscreen; kunnen we nog zonder? De gebruikte materialen zijn keurig.
Toyota Yaris: Hybrid
De Toyota Yaris die je hier ziet, is een Toyota Yaris Hybrid. Uitgerust met een volledig nieuwe 3-cilinder 1,5-liter benzinemotor met elektromotor, inclusief CVT-automaat. Toyota heeft de nikkel-metaalhybride-accu vervangen door een kleinere, lichtere en meer efficiënte lithium-ion-accu. Toyota beweert dat de Yaris Hybrid hiermee ruim 20 procent zuiniger rijdt dan eerst. Dat zou ruim 1 op 30 gemiddeld betekenen! Dat daargelaten zegt Toyota dat de Yaris Hybrid 15 procent meer vermogen levert, dus zo’n 85 kW/115 pk.
Tot 80 procent elektrisch rijden
Voor wie het nog niet weet: de Toyota Yaris Hybrid hoef je niet zelf op te laden. Geen stekker dus. De batterij laadt zichzelf op, bijvoorbeeld met de energie die vrijkomt als je remt. Toyota zegt dat je met de nieuwe Yaris Hybrid tot 80 procent van de tijd elektrisch kunt rijden. Weliswaar in stedelijke gebieden, maar juist hier is frissere lucht een bittere noodzaak.
Reken voorlopig niet op een volledige elektrische Yaris. Toyota zegt deze nog niet betaalbaar te kunnen maken voor de particulier, een eis die Toyota zichzelf opgelegd heeft. Daarbij zit Toyota met zijn modellen al onder de CO2-grens van 95 gr/km gemiddeld die per 2021 van de Europese Commissie verplicht is voor alle autofabrikanten. De noodzaak is voor Toyota dus (nog) niet heel hoog.
Toyota Yaris: rijplezier
De Toyota Yaris staat op een gloednieuw platform dat TNGA heet, Toyota New Global Architecture. Eigenschappen die voor jou van belang zijn: een laag zwaartepunt, meer stijfheid en meer veiligheid. Hierdoor beleef je meer plezier aan de Yaris dan ooit, belooft Toyota. Rijden mogen we nog niet – de nieuwe Yaris komt in 2020 op de markt. Maar op een soortgelijk platform staan de Toyota C-HR, Toyota Corolla en Toyota RAV4. Toyota-modellen die stuk voor stuk meer rijplezier bieden dan voorheen. No more boring cars, weet je nog?
Toyota Yaris: veiligheid
De nieuwe Toyota Yaris moet een van de veiligste auto’s in zijn klasse worden. Dan moet je denken aan een Ford Fiesta, Nissan Micra, eveneens gloednieuwe Opel Corsa en Volkswagen Polo. Het uitgebreide actieve veiligheidspakket Toyota Safety Sense is standaard. En dat betekent dat je de beschikking hebt over onder meer adaptieve cruise control en een rijassistentiesysteem dat je in het midden van de rijbaan houdt. Bovendien is de nieuwe Toyota Yaris de eerste productieauto met een airbag tussen de bestuurder en zijn passagier.
LEES OOK: Dit is de spannendste Toyota van dit moment
Toyota Yaris: wanneer leverbaar?
Verwacht de nieuwe Toyota Yaris in de zomer van 2020 op de Nederlandse markt. Er zijn ook 1.0 en 1.5 benzineversies, maar Toyota zet vol in op de Hybrid. Nu is het Europese verkoopaandeel van de Yaris Hybrid 60 procent. Dat moet als het aan Toyota ligt 80 procent worden. De prijzen van de nieuwe Toyota Yaris volgen nog.