Review – Toyota Yaris Cross GR Sport, de leukste in de line-up
Gazoo Racing nam de Yaris Cross onder de loep
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Toyota breidt het GR Sport-label steeds verder uit. Na de Yaris, Corolla, C-HR, Hilux en RAV4 GR Sport is nu de Yaris Cross aan de beurt. De Toyota Yaris Cross GR Sport vormt direct de nieuwe topuitvoering in de line-up. Dat betekent dat direct ook de duurste is. Maar is zo’n GR Sport ook een beetje leuk om te zien en rijden?
Toyota Yaris Cross GR Sport
Het leuke van GR Sport is Toyota de auto niet alleen aan de buiten- en binnenkant onder handen neemt, maar ook welzeker iets aanpast aan het onderstel en de stuurinrichting. Dat is ook gebeurd bij de Toyota Yaris Cross GR Sport. De engineers van Gazoo Racing – waar de letters GR voor staan – hebben hier en daar wat aangepast om het rijgedrag te verbeteren.
Helt minder over in bochten
Valt dat ook te merken? Jazeker! De GR Sport-variant van de Yaris Cross helt minder over in bochten en stuurt met meer gevoel, dus precies de aanpassingen waar je als liefhebber blij van wordt. Met de GR Sport mikt Toyota dan ook op jeugdige rijders, bijvoorbeeld kersverse papa’s en mama’s die graag wat sportiefs en toch praktisch willen rijden.
REVIEW – Toyota Yaris Cross GR Sport 2023 – Leuk, maar… – AutoRAI TV
De prijs, het moet toch genoemd worden
Maar die doelgroep moet zich wel een realiseren: al die extra sportiviteit komt wel met een extra hoog prijskaartje. Want kijk maar even mee. De Yaris Cross is verkrijgbaar vanaf 27.350 euro, maar dan heb je geen hybride. Die start bij 28.995 euro. Waarom noemen we hier specifiek de hybride aandrijflijn? Simpel: de GR Sport-variant wordt uitsluitend met die aandrijflijn geleverd. De Yaris Cross GR Sport kost een stevige 41.150 euro. Dat is voor een compacte B-segment SUV best veel geld. Ter vergelijking: voor 41.195 euro heb je ook al een hele leuke Toyota Corolla Cross met 197 pk en aardig wat uitrusting.
De aandrijflijn
In de Yaris Cross GR Sport moet je het stellen met een hybride aandrijflijn met 116 pk en 120 Nm, goed voor een topsnelheid van 170 km/u en een 0-100-tijd van 11,2 seconden. Schakelen gebeurt altijd met een CVT. Het samenspel tussen de elektro- en benzinemotor verloopt bijzonder soepel, hier is duidelijk Toyota’s expertise op het gebied van hybrides voelbaar.
GR-logo’s in overvloed
Als je dan eenmaal de knoop hebt doorgehakt om een Yaris Cross GR Sport te kopen, dan doet Toyota er ook alles aan om jou aan dat heugelijke feit te herinneren. Er zijn namelijk GR-logo’s in overvloed. Op de instaplijsten, de startknop, het stuur, de vloermatten, de hoofdsteunen van de voorstoelen en tijdens het opstarten van de auto verschijnt er GR in beeld. Aan de buitenkant plaatst Toyota GR-logo’s in de grille en de achterklep.
Andere kenmerken van de Toyota Yaris Cross GR Sport
Je krijgt ook gepolijste 18-inch 10-spaaks lichtmetalen wielen, een nieuwe achterdiffusor en een voorgrille met een exclusief ‘hot stamp’ pianozwart patroon. De sportstoelen zitten uitstekend en Toyota gebruikt rode stiksels in overvloed. De stoelen zijn bovendien voor en achter afgewerkt met geperforeerde Ultrasuede-bekleding.
Rijke uitrusting
Als topmodel naast de Yaris Cross Adventure, heeft de Yaris Cross GR Sport een rijke standaarduitrusting, waaronder dual-zone climate control, verwarmde voorstoelen, een 9-inch groot scherm voor multimedia en navigatie en privacy glass achter. Je krijgt dus echt wel wat voor die 40 mille.
Nadelen
Nadelen zijn er natuurlijk ook. Zo is de doorgang naar de achterbank vrij krap en houdt de ruimte op de achterbank zelf niet over. Deze achterbank is vooral geschikt voor kleinere kinderen. Verder is de Yaris Cross gewoon een fijne metgezel, die als GR Sport extra sportief rijdt, zonder dat je inlevert op het gebied van zuinigheid. Met twee vingers in de neus noteer je een gemiddelde van 1 op 20. Bij volgas laat de 1,5-liter driecilinder benzinemotor uitgebreid van zich horen. Rijhulpsystemen zijn er ook in overvloed, maar die zijn met een druk op de knop eenvoudig uit te schakelen, precies zoals het hoort.
Conclusie Toyota Yaris Cross GR Sport review
De Yaris Cross kwam in 2022 op de markt en groeide uit tot een absolute bestseller voor Toyota in Europa, met meer dan 77.000 verkochte exemplaren in de eerste helft van 2022. Daarmee is de Yaris Cross goed voor 7,7% van de totale verkopen in het B-SUV-segment. Er is dus zeker een markt voor deze GR Sport-uitvoering. Toegegeven: als het om looks gaat ziet deze Yaris Cross GR Sport er wel het leukste uit. Bovendien rijdt deze variant het lekkerst van alle Yaris Cross-varianten. Maar daar moet je als consument dus wel flink voor betalen. Het is dus vooral een kwestie of je het jezelf gunt.