
Toyota waardevolste automerk ter wereld

Toyota blijft, net als vorig jaar, het waardevolste merk ter wereld. BMW staat bij de automerken op de tweede plaats gevolgd door Mercedes-Benz. Dit blijkt uit het jaarlijkse ‘BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands’-onderzoek.
In 2014 steeg de merkwaarde van Toyota in vergelijking met vorig jaar met 21 procent tot zo’n 21,6 miljard euro. De grootste groei liet Ford noteren: de merkwaarde steeg dit jaar met maar liefst 56 procent tot 8,6 miljard euro in vergelijking met 2013. Ford is hiermee het op vier na waardevolste merk. Volkswagen maakte een waardedaling van 4 procent mee en kwam met 6,14 miljard euro op de zevende plek bij de automerken. De volledige top 10 (waarde in miljarden euro’s): 1. Toyota 21,64 / +21 % 2. BMW 18,79 / +7 % 3. Mercedes-Benz 15,72 / +20 % 4. Honda 10,31 / +14 % 5. Ford 8,62 / +56 % 6. Nissan 8,11 / +9 % 7. Volkswagen 6,14 / -4 % 8. Audi 5,19 / +27 % 9. Chevrolet 3,5 / groei niet bekend 10. Hyundai 3,36 / +15 %