Toyota RAV4 is kleintje Land Cruiser
Nu de Toyota RAV4 flink gegroeid is, is het meer dan ooit een compacte versie van de reusachtige Toyota Land Cruiser.
De nieuwe Toyota RAV4 is maar liefst 20,5 centimeter langer dan zijn voorganger (nu: 4,57 m). Vooral de passagiers op de achterbank profiteren hiervan. De beenruimte hier is werkelijk fenomenaal. Wil je met je knieën tegen de leuning van de voorstoel zitten, dien je minimaal een professioneel basketballer te zijn. En ook de hoofdruimte is klasse. Opvallend, want de RAV4 is juist lager geworden (-2,5 cm).
Conventionele achterklep
De bagageruimte van de RAV4 is even indrukwekkend als de beenruimte op de achterbank: 577 liter. Wie de achterbank neerklapt, sjouwt zelfs 1.776 liter mee. En om in te kunnen laden, hoef je niet langer een onhandig grote deur naar rechts te openen. Voortaan is de Toyota uitgerust met een conventionele achterklep. Veel praktischer; vooral als ie zoals op ons testexemplaar automatisch opent.
Diepere zit
De nieuwe Toyota RAV4 overtuigt als ruime, comfortabele reisauto. Vooral zoals in ons geval met de 2,0-liter benzinemotor met 111 kW (151 pk) en CVT-transmissie. Zelf schakelen kan via flippers achter het stuurwiel. We hebben het één keer geprobeerd. Liever lieten we ons onderdompelen in het comfort dat de RAV4 biedt. En dan laat je de auto liefst zelf het werk doen. Helemaal onsportief is de auto overigens niet; de RAV4 stuurt zelfs tamelijk direct. Daarbij zit je dieper dan in de vorige RAV4.
Verfrissend
Het dashboard van de RAV4 moet je mooi vinden. Toyota heeft er in ieder geval wel werk van gemaakt. Het gebruik van verschillende materialen en kleuren zal de één rommelig vinden, de ander juist verfrissend. Het stuurwiel is relatief klein en ligt door de brede rand erg prettig in de hand. Net als de diepere zit is dit een bewijs dat de RAV4 zich meer dan ooit op de bestuurder richt. Wel jammer dat de bedieningsknoppen van de stoelverwarming zich uit het zicht van de bestuurder bevinden (ónder het aircopaneel).
Diesel en benzine
De prijzen van de nieuwe Toyota RAV4 beginnen bij 33.990 euro voor de versies met voorwielaandrijving. Dan zit je wel vast aan de dieselversie met 91 kW/124 pk. Prettige bijkomstigheid is het brandstofverbruik van slechts 4,9 l/100 km (fabrieksopgave). 4×4-rijden is mogelijk vanaf 34.290 euro. In dat geval voorziet Toyota de RAV4 van de hier ten tonele gevoerde benzinemotor (handgeschakelde zesbak, 7,2 l/100 km).