TorqAmp geeft verbrandingsmotor 40% meer koppel
TorqAmp spin-off van Technische Universiteit Eindhoven
Als spin-off van de Technische Universiteit Eindhoven introduceert TorqAmp de TorqAmp Electric Supercharger. Dit is een elektrische turbo/supercharger die een conventionele 2,0-liter verbrandingsmotor 40 procent meer koppel moet geven. Het is een aftermarketproduct en om die reden best bijzonder. Maar goedkoop is het niet: 2.900 euro.
Geschikt voor diesel, benzine en LPG
De inlaatdruk van de verbrandingsmotor neemt zowel bij lage als hoge toerentallen toe met de TorqAmp. Als een resultaat genereert de motor direct meer koppel en meer vermogen. Het onderdeel is geschikt voor een atmosferische motor, een turbomotor of een motor met supercharger. De techniek ook geschikt voor diesel, benzine en LPG.
‘Plug and play’
De TorqAmp is elektrische aangedreven en vervangt de originele luchtfilter en luchtslangen. Het installeren is om die reden – zo stellen de makers – een kwestie van het aansluiten van twee stroomkabels, twee systeemkabels en twee schakelaars.
Drie onderdelen.
De TorqAmp kit bestaat uit drie onderdelen (compressor, powerbox en controller) en vier kabels.
Specificaties TORQAMP™ Compressor
- Gewicht: 2,4 kilogram
- Afmetingen: 180x190x155 (LxBxH in mm)
- TORQAMP inlaat diameter: 76 mm
- TORQAMP uitlaat diameter: 52 mm
- Maximum overdruk: 0,4 Bar / 5,8 Psi
Specificaties TORQAMP™ Power Box
- Gewicht: 7,2 kilogram
- Afmetingen: 350 x 305 x 200 (LxBxH in mm)
- Aantal kabels: 4
- Kabelgewicht: 0,6-1,0 kilogram
- Batterijtechnologie: Lithium Polymeer