Einde verhaal voor SEAT? Nee, VW Group denkt oplossing te hebben
Een SEAT 'Twizy' of een SEAT met twee wielen?
SEAT lijkt op dit moment het ondergeschoven kindje van de Volkswagen Group. Alle mainstream merken hebben elektrische modellen in het gamma, maar SEAT niet. Is het dan afgelopen met SEAT? Nee, want volgens Volkswagen en SEAT topman Thomas Schäfer is er een toekomst voor SEAT.
SEAT heeft een toekomst!
Bij merken als Volkswagen, Skoda, Audi en zelfs Porsche is er sprake van vuurwerk. De merken lanceren met regelmaat nieuwe modellen. Bij SEAT is dat een ander geval. Sinds de afsplitsing van Cupra – ooit een sportuitvoering en tegenwoordig een zelfstandig merk binnen Volkswagen Group – is er maar weinig nieuws te melden bij SEAT. Toch is SEAT niet afgeschreven. Het merk heeft een toekomst en zo slecht doet SEAT het helemaal niet.
SUV’s van SEAT in trek
Eerder las je op deze website al een artikel over het feit dat SEAT zijn 1 miljoenste SUV heeft geproduceerd, slechts zes jaar na de introductie van het eerste model. In 2021 waren de SEAT Arona, Ateca en Tarraco met 192.100 eenheden al goed voor 49% van de wereldwijde verkoop van SEAT, met de Arona als absolute bestseller in het SUV-gamma van SEAT. Ondanks het succes van de SEAT SUV’s, dalen de verkopen van het merk wel. Dat komt ook omdat het merk achterblijft in de EV-opmars van de Volkswagen Group.
Heruitvinding van SEAT
Die rol heeft Cupra een beetje overgenomen van SEAT. Thomas Schäfer zegt in een interview met het Britse Autocar het volgende: “Cupra is de toekomst van SEAT. Cupra is de heruitvinding van SEAT en gaat veel sneller over op elektrificatie. We werken nog aan een plan voor SEAT. Voor nu is alles prima tot 2028 of 2029. SEAT is met name een instapmerk voor jonge klanten. Het merk is populair in Europa, met name in Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Oostenrijk.”
SEAT als mobiliteitsmerk
Leuk, maar wat is dan het plan voor SEAT? Volgens Schäfer moeten we het meer zoeken in de richting van een mobiliteitsmerk. Niet alleen een focus op auto’s dus, maar ook op andere producten, zoals elektrische scooters (Mo 125). Ook andere producten zijn interessant, zoals de Minimo, een volledig elektrisch, compact stadsvoertuig. Op deze manier is SEAT toch uniek binnen de Volkswagen Group, zonder te bijten met merken als Skoda.
Cupra nog geen volumespeler
Op dit moment is Cupra volgens Schäfer ‘geen volumespeler’, maar het merk heeft wel ‘een scherpe positionering’ binnen de groep, aantrekkelijk voor met name jongere kopers.