Is de toekomst van de IAA in Frankfurt in gevaar?
Bezoekersaantal sterk teruggelopen
De Internationale Automobil Austtellung 2019 – ook wel bekend als de autoshow van Frankfurt – heeft zijn deuren weer gesloten. De internationale autobeurs trok 560.000 bezoekers in 2019. Dat is een flinke daling ten opzichte van 810.000 bezoekers in 2017 en helemaal ten opzichte van 2015 toen de IAA 932.000 bezoekers trok. Is de toekomst van de IAA van Frankfurt nu in gevaar?
Veel afhakers
Eigenlijk wel. Want al jaren loopt de interesse voor grote autoshows sterk terug. Autofabrikanten creëren liever zelf mediamomenten waarbij ze de volle aandacht pakken van de internationale autopers. Op een autoshow bestaat de kans dat het nieuws ondersneeuwt. Dat er sprake is van een terugloop was goed duidelijk op de 2019-editie van de IAA in Frankfurt. Dik 23 automerken waren niet aanwezig, waaronder Peugeot, Citroën, DS, Cadillac, Chevrolet, Kia, Renault, Alpine, Dacia, Toyota, Mazda, Nissan, Aston Martin, Mitsubishi, Rolls-Royce, Volvo, Tesla, Subaru, Suzuki, Fiat, Alfa Romeo en Jeep.
Ook een terugloop in Parijs
Naar verwachting haken in de toekomst nog meer automerken af. In Europa geniet alleen de Autosalon van Genève nog veel aanzien. Daar zijn vrijwel alle merken aanwezig. Op de Autosalon van Parijs is ook sprake van een terugloop van merken. Daar zijn het vaak de Duitse automerken die schitteren van afwezigheid.
Tijd voor verandering
Hoe nu verder? Bernhard Mattes, topman van de Duitse vereniging van de auto-industrie (VDA) doet daar nu een boekje over open. Mattes spreekt al wel over een volgende editie van de IAA (2021), maar gaat wel flink sleutelen aan een nieuw concept. Daarbij is het niet vanzelfsprekend dat de IAA opnieuw in Frankfurt zal plaatsvinden. Eind 2019 moet er duidelijkheid volgen over de IAA 2021.
Veel buitenlandse bezoekers
“We hadden al verwacht dat deze IAA – met minder aanwezige merken – minder bezoekers zou trekken dan in 2019. Toch zijn we heel tevreden over de publieke interesse. De bezoekers van de IAA worden steeds internationaler. Maar liefst 22 procent van alle bezoekers komt uit het buitenland. Veel bezoekers komen uit Azië”, zegt de topman.
Buiten de grenzen van het beursterrein
“Samen met onze leden – de fabrikanten en leveranciers – ontwikkelen we een nieuw concept voor de IAA 2021. We hebben ons toe nu toe altijd beperkt tot het beursterrein, maar in het vervolg willen we nieuwe mobiliteit op grotere schaal naar de burgers brengen. We houden momenteel een intensieve dialoog over deze uitdaging. De IAA zal zijn sterke punten blijven uitbreiden, inclusief de premières van nieuwe auto’s. De IAA blijft in de toekomst een relevant internationaal platform voor de auto-industrie.”