Tien dingen die je nog niet wist over de Nürburgring
Het beroemdste circuit ter wereld
AutoRAI.nl
De Nürburgring in Duitsland is een van de beroemdste circuits ter wereld. Dat komt niet alleen door zijn uitstekend geasfalteerde spaghettibochten, maar ook omdat iedereen met zijn eigen auto het circuit op mag. Hier zijn 10 interessante weetjes over de Nürburgring.
1. Snelste ronde Nürburgring Nordschleife
Porsche is officieel ‘King of the Ring‘. Het ronderecord voor productieauto’s staat namelijk op naam van Porsche-testcoureur Lars Kern. Hij zette op 14 juni 2021 in een Porsche 911 GT2 RS een rondetijd van 6:47.30 neer. Hiermee stootte Porsche de Mercedes-AMG GT Black Series naar de tweede plaats.
[chapter]
2. Werkloosheid
Op 27 september 1925 begon de aanleg van het circuit rond het dorp en het middeleeuwse kasteel Nürburg. Men begon aan de bouw om de werkloosheid in het noordwesten van Duitsland te bestrijden. Van 1925 tot 1927 werkte er zo’n 25.000 mensen aan het circuit. De opening was in het weekend van 18 en 19 juni 1927.
[chapter]
3. Openbare weg
De Nordschleife is eigenlijk een openbare (tol)weg. Het is alleen gesloten tijdens speciale testevenementen voor autofabrikanten en natuurlijk tijdens racedagen. Een toegangsbewijs voor een ronde kost doordeweeks 25 euro en 30 euro in het weekend.
[chapter]
4. Verkeersregels
Omdat de Nordschleife dus eigenlijk een openbare weg is, moet je je ook aan bepaalde (Duitse) verkeersregels houden. Zo is er bijvoorbeeld een snelheidslimiet op bepaalde stukken en mag je net als in het dagelijks leven niet rechts passeren.
[chapter]
5. Lengte Nordschleife
Het originele circuit, dat in 1927 werd geopend, had maar liefst 154 bochten en een lengte van 28 kilometer. Inmiddels is het ingekort tot 22,8 kilometer.
[chapter]
6. De Groene Hel
De bijnaam van het circuit is natuurlijk ‘de Groene Hel’. F1-legende Jackie Stewart noemde het circuit zo na zijn overwinning van de Grand Prix van Duitsland in 1968. Deze race werd verreden in extreem natte en mistige omstandigheden en de Britse coureur racete met een gebroken pols. Hij won de race met een marge van vier minuten in wat algemeen wordt beschouwd als een van de grootste overwinningen in de geschiedenis van de Formule 1.
[chapter]
7. Rock am Ring
Van 1985 tot en met 2019 vond op de Nürburgring jaarlijks het rockfestival Rock am Ring plaats. Een soort Lowlands, maar met zo’n 85.000 bezoekers aanzienlijk groter. Sinds 1991 is Rock am Ring het grootste rockfestival van Duitsland. Populaire headliner: Rammstein, natuurlijk.
[chapter]
8. Kost dat?
Met de aanleg van het circuit was een bedrag van 14,1 miljoen Reichsmark gemoeid. Omgerekend komt dat nu ruwweg neer op zo’n 36 miljoen euro.
[chapter]
9. Hoogtevrees
Het hoogteverschil tussen het hoogste en laagste punt van het circuit bedraagt 305 meter. De Nürburgring staat dan ook bekend om zijn stevige hoogteverschillen en prachtige vergezichten.
[chapter]
10. Nürburgring Formule 1
Sinds de zware (en bijna dodelijke) crash van Formule 1-coureur Niki Lauda in 1976 – net voor de bocht Bergwerk – wordt het Nordschleife-circuit niet meer gebruikt voor Formule 1-races. Sinds 1984 ligt er een speciaal GP-circuit, waar de huidige F1-races plaatsvinden: de GP-strecke, waar wij onlangs nog een paar intense hot laps met de Mini John Cooper GP hebben gereden:




