Theorie-examen voor auto gaat volledig op de schop
Wat verandert er vanaf 1 november 2019?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Vanaf 1 november 2019 bestaat het auto theorie-examen niet langer uit twee, maar uit drie examenonderdelen. Het gaat om de onderdelen gevaarherkenning, kennis en inzicht, meldt het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen). Je slaagt alleen voor het theorie-examen als je voor elk onderdeel een voldoende haalt.
Cruciale onderdelen
Met deze wijziging van het theorie-examen voor auto’s toetst het CBR nog beter of kandidaten de cruciale onderdelen, zoals voorrangsregels, beheersen. Het doel is dat kandidaten nog beter voorbereid de weg op gaan zodat ze verantwoord aan het verkeer kunnen deelnemen en veilig thuiskomen.
Vernieuwd uitslagformulier
Kandidaten vanaf november andere feedback met een vernieuwd uitslagformulier. CBR: “Op dat uitslagformulier staat een heldere uitleg over alle examenonderwerpen en hoe goed de kandidaat deze beheerst. Hiermee kan de kandidaat zich beter voorbereiden op de praktijklessen of het herexamen. Kandidaten krijgen na afloop van het examen de fout beantwoorde vragen niet meer te zien, omdat we hebben gemerkt dat dit kandidaten onvoldoende helpt. De inhoud van het examen blijft hetzelfde, net als het totale aantal examenvragen.”
Wat verandert er vanaf 1 november?
Het autotheorie-examen krijgt drie examenonderdelen, namelijk; gevaarherkenning, kennis en inzicht. Wat houden ze in?
- Gevaarherkenning: dit onderdeel bestaat uit 25 vragen waarvan je er ten minste 13 goed moet beantwoorden.
- Kennis: dit onderdeel bestaat uit 12 vragen waarvan je er ten minste 10 goed moet beantwoorden.
- Inzicht: dit onderdeel bestaat uit 28 vragen waarvan je er ten minste 25 goed moet beantwoorden.
CBR: “Aan het einde van je examen krijg je gelijk de uitslag. Ook krijg je per examenonderdeel te zien hoe goed je deze hebt gemaakt. Het scherm met de vragen die je fout beantwoord hebt krijg je niet meer te zien.”
Negen onderwerpen
Het CBR heeft de examenonderwerpen anders verwoord en samengevoegd tot negen onderwerpen. Welke dat zijn staan hieronder.
- Gevaarherkenning: het herkennen van gevaar in verschillende situaties en bepalen wat je moet doen: remmen, gas loslaten of niets.
- Gebruik van de weg: de plaats op de weg, voorsorteren, inhalen, maximumsnelheid, stilstaan en parkeren.
- Voorrang en voor laten gaan: voorrang geven op kruispunten, voor laten gaan bij afslaan en voor laten gaan van voetgangers.
- Bijzondere wegen, weggedeelten, weggebruikers en manoeuvres: onder andere over rijden op een autosnelweg of in een erf. En wat je wel en niet mag doen bij bijvoorbeeld een militaire colonne of tijdens een bijzondere manoeuvre.
- Veilig rijden met het voertuig en reageren in noodsituaties: het gebruik van lichten, geven van signalen, zitplaatsen, gebruik van autogordels en reageren in noodsituaties zoals pech en een ongeluk.
- Verkeerstekens en aanwijzingen: verkeersborden, verkeerslichten, verkeerstekens op het wegdek en aanwijzingen van bijvoorbeeld agenten.
- Verantwoorde verkeersdeelname en milieubewust rijden: welke kennis en vaardigheden zijn belangrijk voor een veilige verkeersdeelname en om zuinig te rijden? En welke risico’s zijn er?
- Wetgeving: de algemene voorschriften uit de verkeerswetgeving en documenten die te maken hebben met het gebruik van de auto.
- Voertuigkennis: de eisen die aan de auto gesteld worden zoals lading en verlichting, en kennis van bijvoorbeeld dashboardsymbolen en gebruik van spiegels.