Terugblik op autojaar 2019: Wouter Vastenhout
Eén en al schoonheid
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
Het jaar 2019 is letterlijk voorbijgevlogen. Honderden nieuwe auto’s passeerden de revue. In dit artikel blikt AutoRAI.nl-journalist Wouter Vastenhout terug op autojaar 2019 en vooruit op 2020.
Welke auto is je persoonlijke favoriet en waarom?
“Zonder twijfel de nieuwe Mazda3. Mazda zegt zelf ‘één en al schoonheid’. Hier ben ik het volledig mee eens. De hatchback doet me denken aan de Alfa Romeo Alfasud. En laat dat nou net mijn eerste auto zijn. Een auto waaraan ik met ontzettend veel plezier terugdenk. Misschien dat ik daarom de Mazda3 zo geweldig vind. Doe er maar een in de prachtig dieprode kleur ‘Soul Red Crystal Metallic’.”
Welk automoment in 2019 is je het meest bijgebleven?
“De presentatie van de Tesla Cybertruck. Lelijk dacht ik meteen, maar het design intrigeert me wel. Wel vraag ik mij af of de enorme elektrische pick-up (bijna 6 meter lang!) nou echt beter voor het milieu is. Oké, in een Pandaatje met klein benzinemotortje past minder bagage, maar als je er twee koopt ben je nog steeds milieuvriendelijker, denk ik. Tenminste, als je de productie en dergelijke meerekent. Maar die presentatie waarbij het onbreekbare glas van de Cybertruck tóch bleek te barsten? Geniale marketingstunt!”
Wat is je leukste autotest en waarom?
“De test van de Toyota Camry. Geen Porsche of dikke Audi dus. De fysiotherapeut vroeger bij mijn ouders in de straat reed een Camry. Altijd. Zodra er een nieuw model was, stond-ie voor de deur. Ik denk dat hij zelfs nooit een andere auto overwogen heeft. En nu snap ik waarom. Voor net 40.000 euro heb je een keurige, luxe en forse auto. Met belachelijk veel beenruimte achterin. De Camry rijdt bovendien comfortabel en is zuinig en stil. En geloof me, dat allemaal is heel leuk. Of begin ik nu echt oud te worden?”
Waar kijk je het meest naar uit in 2020? En waarom?
“Gaat de particulier in 2020 massaal elektrisch rijden? Nieuw bedoel ik dan. En zónder al te veel subsidie. Ik ben benieuwd. Peugeot vraagt 36.250 euro voor zijn elektrische 208. En dat is – laten we wel wezen – een smak geld voor een tamelijk kleine auto. Wellicht dat private lease wel kans van slagen heeft. Maar ja, dat laden hè. Tanken gaat nog altijd véél sneller, wat fabrikanten ook beloven. En we hebben al zo weinig tijd met z’n allen. Laden is leuk als je aan mindfulness doet of graag in gesprek gaat met andere elektrische rijders; ik persoonlijk zou er knettergek van worden.”