Terugblik op autojaar 2019: Bart Oostvogels
Less is more, dat is echt zo
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het jaar 2019 is letterlijk voorbijgevlogen. Honderden nieuwe auto’s passeerden de revue. In dit artikel blikt AutoRAI.nl-journalist Bart Oostvogels terug op autojaar 2019 en vooruit op 2020.
Welke auto is je persoonlijke favoriet van 2019? Waarom?
Dat is misschien wel de nieuwe Ford Focus ST. In die auto komt zo’n beetje alles samen wat je als liefhebber in een auto zoekt. Veel stuurplezier, een prettig uitlaatgeluid, lekker veel power en toch ook praktisch en zuinig als dat moet. Een veelzijdig pretpakket dus. Ik kijk ook erg naar de nieuwe Ford Focus RS die vast en zeker snel zal komen, maar voor 2019 heeft die Focus ST een gevoelige snaar geraakt.
Welk automoment in 2019 is je het beste bijgebleven?
De onthulling van de Land Rover Defender nog ver voor de officiële onthulling. Er was slechts plaats voor twee journalisten, waarvan ik samen met iemand van een andere titel werden gekozen. Een hele eer, maar ook erg bijzonder. Want een nieuwe Defender, dat maak je waarschijnlijk maar één keer in je leven mee. De eerste Defender bleef dik 70 jaar in productie. Om de nieuwe Defender al te mogen zien in het diepste geheim vond ik persoonlijk erg leuk en interessant, want het complete ontwikkelingsteam stond klaar voor het beantwoorden van vragen.
Wat was je leukste autotest? En waarom?
Dat zijn er eigenlijk drie, te weten de Polestar 1, Caterham Seven 275R en de Lotus Evora GT410 Sport. De Polestar 1 maakte indruk met zijn vermogen (609 pk) en koppel (1.000 Nm), maar bij deze auto is het vooral knap dat Polestar een wagengewicht van dik 2.300 kilometer perfect weet te maskeren in het rijgedrag. Een grote zwak heb ik voor de Caterham. Ik heb er zelf een gehad, dus deze Seven 275R voelde als thuiskomen. Zelfs beter dan dat. Lekker licht, veel power, een sperdifferentieel, één met de elementen, gewoon fantastisch. Ik wil er nu weer een. De Lotus Evora GT410 Sport produceert wat mij betreft dé soundtrack van 2019. Wat een geluid en een rijgedrag. Lees de test en bekijk de video, dan begrijp je wat ik bedoel.
Waar kijk je het meest naar uit in 2020? En waarom?
Eigenlijk kijk ik uit naar alle auto’s, haha. Maar oké, ik zal er toch een paar uitlichten: de Mazda MX-30, Honda e, Ford Mustang Mach-E, Polestar 2, Volkswagen ID.3, Alfa Romeo Tonale, Land Rover Defender, MINI John Cooper Works GP, Toyota Yaris (GR.4), Nissan Qashqai, TVR Griffith, Aston Martin DBX, BMW M2 CS, de nieuwe Corvette C8 en ga zo maar door. Ik vind gewoon te veel interessant, ook motoren trouwens. Die behandelen we op MotorRAI.nl. Het liefst rijd ik in auto’s met zo weinig mogelijk hulpsystemen, waarin je nog echt aan puur autorijden toekomst. Vandaar de fascinatie voor merken als Caterham en Lotus alsook motoren.