Kamperen met een Suzuki Jimny: hel of hemels? – REVIEW
Misschien wel de leukste kampeerauto van Nederland
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Miljoenen Nederlanders zijn groot fan van kamperen, of dat nu in het buitenland of in eigen land is. Back to the basics heeft namelijk zijn charmes. Ook wij gaan kamperen, maar wel in een bijzondere auto: de Suzuki Jimny. We nemen de proef op de som en slapen een nachtje op het dak. Hel of hemels?
Jimny is sympathieke offroader van Suzuki
Stiekem maak ik mij een beetje zorgen om de Suzuki Jimny. De sympathieke offroader van Suzuki heeft het al zo moeilijk in Nederland. Eerst was de Jimny leverbaar op geel kenteken, maar door een torenhoge BPM-boete werd de auto haast onbetaalbaar voor particulieren. De versie met geel kenteken werd geschrapt. Alleen de versie met grijs kenteken en twee in plaats van vier zitplaatsen is nog leverbaar in Nederland.
Global Safety Regulation
De vraag is alleen nog hoe lang? Want met ingang van 7 juli 2024 wordt de nieuwe Global Safety Regulation voor voertuigen van kracht. De vraag is of de Jimny vanaf dat moment nog aan alle eisen op het gebied van rijhulpsystemen voldoet. Is dat niet het geval, dan is het mogelijk einde verhaal voor de Jimny in Nederland. Een traantje laten mag. De Jimny zal echt niet het enige slachtoffer zijn, want denk ook aan een Toyota GR86. Alle leuke auto’s lijken steeds verder uit beeld te verdwijnen.
Nadelen Suzuki Jimny
Reden genoeg om zo vaak mogelijk met een Suzuki Jimny te rijden, want deze compacte terreinauto laat het hart van autoliefhebbers sneller kloppen. Elke rit tovert hij een glimlach op mijn gezicht. Hij is puur, voelt mechanisch aan en steekt oerdegelijk in elkaar. Oké, hij helt wat over in bochten, is op de snelweg niet in zijn element en het brandstofverbruik is met ongeveer 1 op 11 niet heel gunstig. Maar de charmes winnen het wat mij betreft van de nadelen.
Kamperen met een SUZUKI JIMNY: HEL OF HEMELS? – AutoRAI TV
Suzuki Jimny in kampeeruitvoering
Suzuki Nederland gaf aan bezig te zijn met een Jimny in kampeeruitvoering. Toen ik dat hoorde, maakte mijn hart een sprongetje. Het was namelijk een goede reden om nogmaals met een Jimny op pad te gaan. Toen ik via WhatsApp een foto van de auto in kwestie ontving, was het voor mij al snel duidelijk: ik moest een afspraak maken. Zo geschiedde: kamperen met een Suzuki Jimny werd een feit. En nog wel met een hele toffe versie. Wit van kleur, maar door wat extra’s he-le-maal áf. Toffe stickers, off-roadbanden van Yokohama, de welbekende Suzuki Heritage-grille, een verzwaarde veerset achter en rode spatlappen maken deze van Jimny een ontzettend tof apparaat.
De kosten van alle accessoires
Dat niet alleen, Suzuki Nederland heeft er haast 5.000 euro aan verspijkerd om er de ultieme kampeerauto van te maken. Benieuwd naar alle kosten? We zetten ze in deze Suzuki Jimny review op een rij. De daktent van Dometic (Dometic TRT 140 AIR) kost je 2.500 euro. Verder is deze Suzuki uitgerust met een Slimline II bagagerek, ter waarde van 1.239 euro. De ladder kost 169 euro. Verder heeft deze Jimny een harde opbergbox à 189 euro, twee uitklapbare stoelen van 139 euro per stuk en een handige, uitklapbare bamboetafel: 199 euro.
Flesopener!
De beste optie moet nog komen: een flesopener geplaatst op het dakrek, ideaal! Die kost je 7 euro. Tellen we alles bij elkaar op, dan kom je dus uit op bijna 5.000 euro. Dan heb je wel wat, want geef toe, dit ziet er toch geweldig uit? Mocht je willen weten wat er op deze Suzuki Jimny zit: we zetten alle items onderaan deze review even voor je op een rij.
Kamperen echt een fluitje van een cent
Met deze kampeeruitrusting is kamperen echt een fluitje van een cent. Je kiest eerst even een goede plek uit op de camping en vervolgens kun je aan de slag met het uitpakken van alle uitrusting. De daktent zelf is opblaasbaar met een handige compressor. Dit apparaat sluit je aan op de 12V-aansluiting in de bagageruimte van de Jimny, het liefst met draaiende motor. Even instellen op 9 PSI, de twee vloerdelen van de tent uitklappen en de rest gebeurt vanzelf.
Slechts twee minuten
In ongeveer twee minuten is je daktent gereed, ideaal. Uiteraard slaap je op het dak. Je moet dus wel goed ter been zijn. Hopelijk hoef je ’s nachts ook niet naar het toilet, anders moet je dus uit de tent klimmen. Hier geldt: oefening baart kunst. Je slaapt dankzij de daktent lekker hoog. Last van beestjes heb je dus niet. Je geniet bovendien van een tof uitzicht op de camping.
Conclusie Suzuki Jimny review: memorabel avontuur
Ontzettend leuk zijn de reacties van alle andere mensen de camping. De Suzuki trekt de nodige aandacht. Want geef toe: dit zie je ook niet elke dag. De nacht op het dak van deze terreinauto was in ieder geval memorabel. Het was vooral een groot avontuur, maar ook zonder deze kampeeruitrusting haal je met een Suzuki Jimny avontuur in huis. En een glimlach. Want hoe de toekomst er ook uit mag zien voor deze 4×4: in mijn hart heeft hij jaren geleden al een plekje veroverd.
Deze Suzuki Jimny is uitgerust met de volgende producten van Dometic:
- HARD STORAGE BOX: € 189,00
- HYDRATION WATER JUG 11L- SLATE: € 79,00
- HYDRATION WATER FAUCET- SLATE: € 89,00
- CHAIR- SILT (2x): € 139,00 p.st
- TABLE- BAMBOO: € 199,00
- TABLE BAG: € 25,00
- BENCH- SILT: € 89,00
- PATROL ICEBOX 20L GLOW: € 219,00
- Dometic TRT 140 AIR: € 2.500,00
Deze Suzuki Jimny is uitgerust met de volgende producten van Frontrunner:
- Slimline II bagagerek: € 1.239,00
- Ladder: € 169
- Quick release set daktent: € 135
- Fietsendrager (voor steekas): € 85
- Handvat met verlichting (3x): € 59 p.st
- Flesopener: € 6,99