Suzuki Alto bestaat alweer 40 jaar!
Grote verschillen tussen Europese en Japanse Alto's
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Suzuki Alto wordt in Europa niet meer geleverd. In Japan nog wel. Daar is de naam Alto verbonden aan een grappig ogende stadsauto, een zogeheten kei car. Omdat de Suzuki Alto in 2019 alweer 40 jaar bestaat, komt Suzuki in het land met een Alto 40th Anniversary. Tijd voor een terugblik op acht generaties Alto, waarvan je sommige niet kent.
Eerste generatie Suzuki Alto
De eerste Suzuki Alto verscheen in 1979 en had van die kenmerkende spiegels op de motorkap. Met een vanafprijs van 470.000 yen, volgens de huidige wisselkoers gelijk aan 3.856 euro, maakte de Alto vele mensen mobiel.
Tweede generatie Suzuki Alto
In 1984 kwam de tweede generatie. Bijzonder aan deze variant was de draaiende bestuurdersstoel om instappen makkelijker te maken. Vooral onder de vrouwen was het modelijk populair, omdat die draaiende stoel vooral uitkomst bood als dames een korte rok droegen. Van de tweede generatie Alto verscheen ook een heuse Alto Works-variant. Die kwam in 1987 en had een twin-cam turbomotor en vierwielaandrijving. De naam was Suzuki Alto Works RS-X.
Derde generatie Suzuki Alto
De derde generatie Suzuki Alto verscheen in 1988 en werd ontwikkeld volgens het concept ‘de persoonlijke mini’. Het was een zeer compacte stadsauto met een schuifdeur en opnieuw zo’n handige bestuurdersstoel. Van deze Alto verscheen ook een handige ‘estate’ met een tot 1.660 mm verhoogd achterdeel.
Vierde generatie Suzuki Alto
Het is 1994. Suzuki introduceert in dat jaar de vierde generatie Alto. Opnieuw was het een auto vooral gericht op vrouwen. Het accent lag op rijcomfort en praktisch gebruiksgemak.
Vijfde generatie Suzuki Alto
De vijfde generatie Suzuki Alto ziet in 1998 het levenslicht en moet vooral veiliger zijn dan zijn voorganger. Suzuki past daarnaast zuinige motoren en banden met een lage rolweerstand toe. Suzuki maakt in 1999 een uitstapje met de Alto C met een afwijkende grille en een heuse luchthapper in de motorkap. De Alto C heeft een turbomotor en een viertraps automaat.
Zesde generatie Suzuki Alto
Mensen hebben na vijf generaties een beeld van de Alto als een zuinige, praktische stadsauto. Met de zesde generatie uit 2004 probeert Suzuki dat extra benadrukken.
Zevende generatie Suzuki Alto
In 2009 is het alweer tijd voor de zevende generatie Suzuki Alto, een auto die in 2011 een broertje kreeg in de vorm van de Alto Eco, uitgerust met een stop-startsysteem en een stuk lichter gemaakt.
Achtste generatie Suzuki Alto
De huidige (achtste) generatie Alto draait sinds 2014 mee en grijpt met zijn hoekige design terug op het verleden. Op basis van deze generatie komt Suzuki nu met de 40th Anniversary. Van de achtste generatie Alto levert Suzuki ook een sportieve Alto Works-variant met turbomotor.
Suzuki Alto in Europa
De eerste generatie Alto kwam ook naar Europa. Dat was in 1981, twee jaar na de marktintroductie in Japan. Het is dan een van de kleinste auto’s op de Europese markt. Niet alle generaties van de Suzuki Alto die in Japan zijn uitgebracht, zijn ook naar Europa gekomen. Zo is de zesde generatie Japanse Alto een onbekend model voor Europa. Bovendien zijn er in Japan al meer Alto-generaties verscheen dan in Europa. De laatste Europese Alto was bijvoorbeeld de vijfde generatie. Hij kwam hier in 2009 op de markt en werd in 2015 opgevolgd door de Celerio als nieuwe instapmodel van Suzuki. De Celerio is nog altijd een van de zuinigste modellen op de Nederlandse markt en kost nieuw minimaal 12.889 euro.
De Suzuki Alto 40th Anniversary
De Suzuki Alto 40th Anniversary die in Japan wordt uitgebracht, is lekker rijk uitgerust. Hij heeft onder meer een kleurendisplay, airco, verwarmbare buitenspiegels, pianozwarte sierdelen en diverse badges.