SsangYong XLV – Rijtest
Niet eXciting, wel gewoon goed
De afkorting XLV staat voor ‘eXciting Lifestyle Vehicle’. Leuk gevonden van SsangYong, maar dat ‘eXciting’ mag je direct vergeten. Daarmee zeggen we niet dat de XLV een verkeerde auto is. Integendeel! De SsangYong XLV komt zelfs verrassend uit de hoek.
SsangYong moet groeien
Het Koreaanse SsangYong kan in Nederland nog altijd extra naamsbekendheid gebruiken. SsangYong hoopt in de toekomst zijn marktpositie te verbeteren in Nederland, aldus importeur Alcopa in België. De focus blijft op grijskentekenvarianten liggen, maar het merk hoopt ook particuliere kopers meer dan ooit te kunnen aanspreken.
[video-1]
[parallex-1]
XLV verlengde versie van Tivoli
Een nieuwe website en een vernieuwd modellenportfolio moeten dat helpen realiseren. Een van die nieuwe modellen verscheen vorig jaar al op de markt: de Tivoli (RIJTEST). Deze B-segment crossover heeft een onderscheidend design met veel uitrusting en een relatief aantrekkelijke prijs. De nieuwe SsangYong XLV is de verlengde versie van de Tivoli, met nog meer bagageruimte. Wat dat betreft kon de afkorting XLV ook staan voor eXtra Large Vehicle. SsangYong positioneert hem in ieder geval in het C-segment, een segment hoger dan de Tivoli.
“De afkorting XLV staat voor ‘eXciting Lifestyle Vehicle’. Leuk gevonden van SsangYong”
[gallerij-1]
Grijs of geel kenteken
“Vooral voor de zakelijke markt kan de XLV aantrekkelijk zijn”, zegt Thijs Janssen, Managing Director Benelux van SsangYong. “De XLV is bijvoorbeeld leverbaar met grijs kenteken. Aan de buitenkant kun je dat echter niet zien, want de auto oogt hetzelfde als de versie met geel kenteken. Er zit dus geen rare verhoging op het dak. Maar ook als familie-auto is de XLV heel geschikt.”
Leuke looks
Het mag gezegd: de SsangYong XLV ziet er best aardig uit. Het is weer eens wat anders dan de concurrenten in het C-segment: het vaarwater van bekende namen als de Hyundai Tucson en de Kia Sportage.
[gallerij-2]
Ruimte, volop ruimte
De XLV blinkt uit in ruimte. Hij biedt met 720 liter bagageruimte (achterbank in normale positie) zelfs flink meer ruimte dan de Sportage (503 liter) en de Tucson (513 liter). Met de achterbank neergeklapt ontstaat 1.440 liter opbergruimte. De wielbasis van de XLV is gelijk aan die van de Tivoli: 4.195 mm. Het grootste verschil is dat SsangYong aan de achterzijde van de XLV een extra deel van 245 mm heeft ‘geplakt’. De beenruimte achterin is dus gelijk aan die in de Tivoli. Kun je er dan ook goed zitten? Absoluut! Ook als je wat langer bent.
“Met 720 liter bagageruimte biedt de XLV beduidend meer ruimte dan zijn concurrenten”
Uitstekende stoel
De bestuurdersstoel van de XLV is dik voor elkaar. Je benen worden niet moe, ook niet na langere ritten en de stoel biedt goede ondersteuning aan het lichaam. De zitpositie is wel wat rechtop. De combinatie met een stuurwiel dat alleen in hoogte verstelbaar is, levert daardoor een wat ongelukkige zitpositie op.
Feedback
Dat is jammer. “Die feedback kregen we ook van klanten”, zegt Thijs Janssen. “Vanaf modeljaar 2017, die in januari komt, heeft de auto wel een in hoogte en diepte verstelbare stuurkolom.” Kijk, dat is mooi. Wat dat betreft luistert SsangYong goed naar zijn klanten om zijn producten te verbeteren.
[gallerij-3]
Dashboard
Je kijkt uit over een wat druk maar toch verzorgd dashboard. Alles steekt degelijk in elkaar. Het merendeel is gemaakt van hard plastic, al zijn er ook zachtere materialen te bespeuren.
Rijke uitrusting
Het zal je verbazen wat de XLV allemaal heeft. Cruisecontrol, airco, elektrische bediening van de zijruiten en dan hebben we de lijst nog lang niet afgewerkt. We zijn onderweg met een Crystal+ met standaard een 7-inch touchscreen en een prima functionerend TomTom-navigatiesysteem, een met leder afgewerkt stuurwiel en lichtmetalen 16-inchwielen. Ga je nog een stapje verder en neem je de XLV in Quartz+-uitvoering, dan krijg je lichtmetalen 18-inchwielen, privacy glass, automatische airco en zelfs stoelventilatie. Dat laatste is in dit segment een zeldzaamheid.
[parallex-2]
Dieselmotor
Goed, SsangYong heeft op uitrustingsgebied de zaakjes dus perfect voor elkaar. En wat aandrijflijn betreft – we rijden in de versie met de 1,6-liter viercilinder turbodieselmotor – is dat ook het geval. De dieselmotor levert 85 kW (115 pk) en 300 Nm trekkracht. Dat riante koppel is al vanaf 1.500 toeren per minuut beschikbaar, waardoor de automatische zesbak (handgeschakelde zesbak is standaard) de XLV moeiteloos op tempo brengt.
“Stoelventilatie is leverbaar en een zeldzaamheid in dit segment.”
[gallerij-4]
Motorgeluid
Het motorgeluid in het interieur is soms wat indringend, maar nooit storend. De automaat heeft ook een manuele modus. In plaats van tikjes tegen de pook te geven, heeft de SsangYong een kleine druktoets op de versnellingspook verwerkt om te kunnen schakelen. Net als de Tivoli is de XLV met voor- en vierwielaandrijving te krijgen. De XLV is overigens ook leverbaar met een benzinemotor (alle specificaties onderaan dit bericht).
Stuurmodi
De XLV stuurt moeiteloos door het verkeer in Antwerpen, waar we de nieuwste aanwinst van SsangYong testen. De auto heeft elektrische stuurbekrachtiging gekoppeld aan een Smart Steer-systeem met drie stuurmodi: Normal, Comfort en Sport. Als bestuurder kun je zo afhankelijk van de rij-omstandigheden de beste stuurmodus kiezen.
[gallerij-5]
Bourgondisch
De SsangYong XLV rijdt boven verwachting goed en biedt voldoende gevoel. De vering is comfortabel genoeg om het rijden over de slechte wegen in de bourgondische Belgische stad enigszins aangenaam te maken.
“‘eXciting’? Nee, dat gaat echt een stap te ver”
Verrassend uit de hoek
De XLV van SSangYong komt erg verrassend uit de hoek. We zouden het dan ook heel goed begrijpen als je deze auto kiest. Je krijgt namelijk veel waar voor je geld. De auto steekt degelijk in elkaar en je rijdt weer eens wat anders dan de rest. Maar ‘eXciting’? Nee, dat gaat echt een stap te ver. Degelijk, comfortabel, ruim en onderscheidend zijn wel termen die bij de XLV passen.
Prijzen
De SsangYong XLV is leverbaar voor prijzen vanaf 26.992,35 euro (geel kenteken) voor de handgeschakelde benzineversie met voorwielaandrijving. Dieselen kan voor prijzen vanaf 27.594,35 euro. De benzineversie met grijs kenteken is er al voor 15.390 euro (exclusief BTW en BPM). Dieselen kan voor 17.490 euro, zonder BPM en BTW.
[parallex-3]