Rijtest – SsangYong Tivoli 1.6L e-XDi160 Sapphire
Hoe rijdt de nieuwe SsangYong met dieselmotor?
SsangYong blaakt meer dan ooit van het zelfvertrouwen. En dat is getuige de door ons gereden SsangYong Tivoli met nieuwe dieselmotor niet onterecht.
De SsangYong Tivoli was al leverbaar met een benzinemotor, maar daar voegt het Koreaanse merk nu een 1,6 liter dieselmotor aan toe. En daar blijft het niet bij. Volgend voorjaar volgt de XLV, een langere versie van de compacte crossover die 7 stoelen krijgt. “Het design van de XLV is heel anders. Alleen de portieren blijven hetzelfde”, aldus Herman Claes van SsangYong Middle Europe.
Bijtelling van 20 procent
SsangYong levert de Tivoli verder binnenkort ook als two-tone versie. Hierbij is het dak in een andere kleur gespoten als de rest van de carrosserie. Net als concurrent Suzuki Vitara dat doet. En er komt een versie voor nog geen 20.000 euro. Onze testauto moet als 2WD (4WD is ook leverbaar) 22.950 euro opbrengen. Omdat de CO2-uitstoot 109 gr/km bedraagt, valt de Tivoli nog dit jaar in de lagere bijtelling van 20 procent.
Lekker gretig
De dieselmotor is een fijn exemplaar, verrassend fijn zelfs. Het vermogen is 85 kW (115 pk) en het koppel een best flinke 300 Nm. Dat merk je; de motor reageert lekker gretig zodra je het gaspedaal ook maar enigszins vloert. En als je dat wilt, hoef je weinig te schakelen, want de motor pakt al vanaf net 1.000 toeren zonder morren op. In de derde versnelling een rotonde pakken (en dat zijn er nogal wat tegenwoordig), is geen enkel probleem. Het weggedrag is comfortabel en het geluidsniveau laag.
[parallex-1]
Stuurbekrachtiging met 3 standen
De 6-bak schakelt met enige weerstand, maar dat ervaren wij juist als prettig. Je voelt duidelijk wat je aan het doen bent. De schakelwegen zijn kort. Kortom: een 6-bak die goed past bij het kwieke motorkarakter. Sturen gaat in de stand ‘Normal’ tamelijk licht, maar met de stuurbekrachtiging in de stand ‘Sport’ met juist een toefje weerstand. Het is maar welke voorkeur je hebt. En er is nog een derde stand, namelijk ‘Comfort’.
Het Land/Range Rover van Zuid-Korea
De kwaliteitsbeleving van de Tivoli is goed. Ook wat betreft het interieur, dat overigens op de achterbank bijzonder ruim is met meer dan voldoende hoofd- en knieruimte. Er zijn wel harde kunststoffen toegepast, maar de Tivoli is dan ook stukken goedkoper dan een Land/Range Rover. Dit merk halen we niet toevallig aan. Herman Claes: “In thuisland Zuid-Korea wordt SsangYong vanwege de focus op SUV’s en crossovers hiermee vergeleken. Het is hier echt een premiummerk.”
Navigatie van TomTom
Dat premiumgevoel komt terug in de uitrusting. Ons testexemplaar met uitrustingsniveau Sapphire is voorzien van onder meer lederen stoelbekleding, een geventileerde bestuurdersstoel, stoel- én stuurverwarming, fraaie lichtmetalen 18-inchwielen, een achteruitrijcamera en een multimediasysteem met een uiterst gebruiksvriendelijk geïntegreerd navigatiesysteem van TomTom. En ook meer gebruikelijke zaken als elektrisch bedienbare ruiten en spiegels zijn aanwezig.
[gallerij-1]
Kansen afwachten
SsangYong is bijna volledig eigendom van de Indiase multinational Mahindra. De import is in handen van het Belgische Alcopa. Dat bestaat al 75 jaar, importeert ook Hyundai en Suzuki en telt 2.300 medewerkers in ruim 20 landen. Niet zo gek dus dat SsangYong blaakt van het zelfvertrouwen. “We gooien er geen enorm marketingbudget tegenaan, maar introduceren gewoon goede producten en wachten onze kansen geduldig af”, aldus Herman Claes. Wat betreft de Tivoli diesel doen die kansen zich sneller voor dan SsangYong wellicht denkt.