Smart ForFour Electric Drive – Autotest
Eerste elektrische Smart met vier deuren
De nieuwe Smart Electric Drive-familie is groter dan ooit. Naast de coupé- en cabriovariant van de Smart Fortwo Electric Drive levert Smart voor het eerst ook een ForFour Electric Drive. Is met die laatste versie in de praktijk goed te leven?
Renault Twingo
Eerlijk is eerlijk, maar de vorige generatie Smart Forfour – gebaseerd op de Mitsubishi Colt van destijds – was niet echt een succes wat verkoopaantallen betreft. De auto verdween daarom weer van de markt. Voor een aantal jaar had Smart alleen tweezitters in het programma. Families met drie of meer leden, hadden daardoor niets bij Smart te zoeken. Er moest een nieuwe Forfour komen. In het platform van de nieuwe Renault Twingo zag Smart de – succesvolle – oplossing.
“De aandrijflijn van de Forfour Electric Drive is identiek aan de elektrische Fortwo Coupé en Cabrio”
Fortwo voor twee, Forfour voor vier
Het is een bijzondere stap dat Smart de ForFour nu van een elektrische aandrijflijn voorziet. Te meer omdat van de Renault Twingo geen elektrische versie bestaat. En die komt ook nog niet. Logisch, want Renault heeft de ZOE, net als de elektrische Volkswagen e-Up een belangrijke concurrent van de Forfour Electric Drive. Smart stelt dat de Forfour Electric Drive vooral geschikt is voor mensen die in steden wonen. Een Fortwo is en blijft – zoals de naam als verklapt – een tweezitter. De Forfour is voor vier.
Achterwielaandrijving
De Smart Forfour Electric Drive combineert eigenlijk het praktisch gebruiksgemak van de Forfour, maar dan zonder een brandstofmotor en brandstoftank. Voor de rest zijn er alleen maar grote overeenkomsten: de elektromotor ligt achterin en de auto heeft ook achterwielaandrijving. Groot verschil is hoe stil de auto is. Je hoort op de achtergrond een minimaal gezoem van de elektromotor.
Aandrijflijn
De aandrijflijn is identiek aan de Fortwo Electric Coupé en Fortwo Electric Cabrio. Achterin schuilt dus een elektromotor met 60 kW (81 pk) die vanaf 0 toeren per minuut 160 Nm trekkracht levert. Schakelen is niet nodig, dankzij één vaste overbrengingsverhouding. De actieradius bedraagt 155 kilometer op papier, maar in de praktijk zorgt het lithium-ion accupakket van 17,6 kWh voor een actieradius van ongeveer 110 tot 130 kilometer. Die afwijking valt ons alles mee, maar een echte auto voor lange afstanden is het dus niet.
Eigen koers
Smart vaart een totaal eigen koers als het gaat om range. Een auto als de Opel Ampera-e haalt op papier 520 kilometer. Allemaal leuk en aardig volgens Smart, maar de praktijk leert dat meer range helemaal niet nodig is. Smart-rijders leggen gemiddeld 30 tot 40 kilometer per dag af. De topsnelheid bedraagt overigens 130 km/u.
In zijn element in de stad
Je merkt al snel dat de aandrijflijn in de stad het beste tot zijn recht komt. Op de snelweg rijden vergt geen enkele moeite, maar dat kost wel veel energie. In de stad accelereer en rem je continu, waardoor je meer range uit het accupakket haalt. Kinetische remenergie wordt namelijk omgezet in elektrische energie. Er is ook nog een ECO-modus dat de topsnelheid beperkt en de curve van het gaspedaal aanpast.
“Je merkt al snel dat de aandrijflijn in de stad het beste tot zijn recht komt”
Vooraf verwarmen of koelen
Ook slim van Smart is preconditionering, waarmee de gewenste interieurtemperatuur al tijdens het laden wordt gerealiseerd. Zo hoeft het systeem niet pas te verkoelen of te verwarmen bij vertrek. Dat scheelt energie en dus range. Er wordt ook extra energie teruggewonnen dankzij een slimme radar in de voorbumper. Deze detecteert wanneer een voertuig voor je rijdt. Wanneer je het elektropedaal los laat, wordt er heftiger energie teruggewonnen dan wanneer er niemand voor je rijdt en je de auto laat uitrollen.
Afmetingen
Ten opzichte van de Smart Fortwo (2,69 meter lang) ogen alle auto’s groot. Dus ook de Forfour. Staat er geen Fortwo naast, dan valt de lengte weer alles mee. De Forfour is 3,49 meter lang, waardoor de auto nog altijd geschikt is voor stedelijk verkeer.
Het rijden
Hoe rijdt zo’n Forfour dan? Eigenlijk best goed. Dat komt vooral door het lage zwaartepunt. Het accupakket ligt in de bodemvloer van de Forfour. Er zijn kilo’s toegevoegd, maar in de praktijk merk je daar niets van. De elektromotor zorgt voor vlotte acceleraties, er is altijd rust aan boord want er is geen overheersend motorgeluid en de besturing voelt goed. Niet uitmuntend, maar gewoon licht zoals je verwacht.
Opmerkingen
Wel een paar opmerkingen: de stoelzittingen zijn wat kort en vlak waardoor je op termijn je bovenbenen voelt en de ruimte op de achterbank is niet heel groot. Ook is het onderstel vrij stug geveerd. In stedelijk verkeer met bijvoorbeeld veel klinkers zou een zachtere afstelling gewenster zijn, al is het algehele comfort van een prima niveau. Op geasfalteerde wegen is er op de Forfour Electric Drive nauwelijks iets aan te merken.
“Slim van Smart, zo’n Forfour Electric Drive, ook al blijft de Fortwo de betere en fijnere auto.”
Prijs
De prijs van de nieuwe Smart Forfour Electric Drive volgt pas in maart. Echt goedkoop wordt de auto jammer genoeg niet. In Duitsland vraagt Smart minimaal 22.600 euro. Reken in Nederland op ongeveer 23.500 euro. Smart produceert de nieuwe Smart Forfour Electric Drive in Novo Mesto (Slovenië) waar ook de Renault Twingo wordt gebouwd.
Verstandige keuze?
De Smart Forfour aanbieden als Electric Drive is met het oog op de toekomst een verstandige keuze. Steeds meer steden weren auto’s met een hoge CO2-uitstoot. Dan zijn elektrische auto’s – mits de stroom voor deze auto’s groen is opgewekt – de oplossing. Voorheen bood Smart alleen een Fortwo met elektrische aandrijflijn aan. Nu komt daar voor het eerst de Forfour bij. Slim van Smart, want ook grotere gezinnen kunnen zich nu melden bij de Smart-dealer, al blijft de Fortwo de betere, fijnere en meer modieuze auto.