Skoda Vision X gebruikt drie energiebronnen
Hybridemodel rijdt op CNG, benzine én elektriciteit
Skoda werkt aan een bijzondere hybride-aandrijflijn die bestaat uit twee elektromotoren en een 1.5 turbomotor die zowel CNG (aardgas) als benzine lust. Hiermee daalt de uitstoot nog verder, terwijl het rijbereik juist wordt vergroot. Skoda presenteert dit aandrijfconcept in deze Vision X Concept, die in 2019 definitief op de markt komt.
Voorbode nieuwe Skoda SUV
De Skoda Vision X is voor het eerst te zien op de Autosalon van Genève. Het conceptmodel ziet er nog een beetje futuristisch uit, maar deze compacte crossover is grotendeels identiek aan de SEAT Arona (rijtest) die al in de Nederlandse showrooms staat. Wel compleet nieuw is de aandrijflijn.
De Skoda Vision X rijdt namelijk op CNG (aardgas), benzine én elektriciteit. Een ongebruikelijke combinatie, maar helemaal zo gek nog niet. Compressed Natural Gas (CNG) is in alle opzichten milieuvriendelijker dan benzine en diesel én aanzienlijk voordeliger aan de pomp. En als je dat ook nog combineert met elektro-ondersteuning, dan heb je een behoorlijk zuinige en milieubewuste auto die je voor minder dan 20 euro vol tankt.
LEES OOK: Bevestigd: Eerste elektrische Skoda komt in 2020
650 km en 1.000 Nm
Onder de motorkap van de Skoda Vision X ligt een 1.5 G-TEC turbomotor die geoptimaliseerd is voor het gebruik van CNG en benzine. Deze viercilinder levert 96 kW (130 pk) en 250 Nm en wordt geholpen door een elektromotor die ook als startmotor fungeert. Samen drijven ze uitsluitend de voorwielen aan. Op de achteras is een tweede elektromotor geplaatst, die maar liefst 1.000 Nm trekkracht levert en uitsluitend de achterwielen aandrijft.
De stroom wordt geleverd door een 48-volt lithium-ion batterij die wordt opgeladen met energie die ontstaat tijdens remmen en rollen. De batterij is krachtig genoeg om de auto een afstand van maximaal 2 km volledig elektrisch te laten rijden. Met dit aandrijfconcept kan de Skoda Vision X met met voorwiel-, achterwiel- of vierwielaandrijving rijden. De reikwijdte kan oplopen tot 650 kilometer omdat er behalve twee CNG-tanks ook een kleine benzinetank aanwezig is. Uiteindelijk zou de gemiddelde CO2-uitstoot moeten uitkomen op 89 g/km.
Groengas
Het grote Volkswagen concern liet eerder al weten dat de komende jaren vol inzet op CNG-voertuigen, omdat dit naar eigen zeggen onmisbaar is om de klimaatdoelen te halen. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor groengas als brandstof, waarbij ongeveer 72% minder CO2 wordt uitgestoten dan bij benzine en 85% minder stikstofoxiden dan bij diesel.
Een voorgenomen reductie van de CO2-uitstoot van het gehele Nederlandse wagenpark met 20% tussen 2016 en 2030 is zeer ambitieus. Vooral in een land waar de wagenpark-verjonging traag is met maar 5% nieuwe voertuigen per jaar (ca. 400.000 op totaal van 8 miljoen). De verkoop van CO2-arme auto’s moet nu echt gaan rollen, anders worden die doelstellingen niet gehaald.
LEES OOK: Autotest – SEAT Ibiza 1.0 TGI (aardgas)