Skoda Superb: groot nieuws
Skoda zit dit jaar niet om nieuws verlegen. In de eerste zes maanden van dit jaar introduceert het merk het ene na het andere nieuwe model. Na de Rapid in januari en de nieuwe Octavia in maart volgt eind juni de Superb. Hoewel de laatste niet nieuw maar vernieuwd is, kunnen we bij de Superb gerust spreken van groot nieuws. 20% bijtelling bijvoorbeeld.
Indrukwekkend groot is de gefacelifte Superb natuurlijk nog steeds. De internationaal gehanteerde aanduiding voor de hatchback, limousine, komt op ons Nederlanders wat overdreven over. Maar als het om de ruimte van Skoda’s topmodel gaat, dekt dat woord volledig de lading. Hoewel de binnenruimte van de nieuwe Octavia die van zijn grote broer aardig begint te naderen, blijft de Superb op dat punt onovertroffen. Het grootste nieuws van de facelift is dan ook niet zijn ruimte, die is hetzelfde gebleven, maar zijn juist zaken die kleiner zijn geworden. Om te beginnen de prijzen. Begint de huidige prijslijst nog bij 27.990 euro voor een uitvoering met een 1.4 TSI-benzinemotor met 92 kW (125 pk). Voor de vernieuwde versie van die uitvoering hoeft de consument nog maar 27.490 euro af te rekenen. Een verschil dus van 500 euro. Bij de Greenline-uitvoering met een 1.6 TDI-dieselmotor met 77 kW (125 pk) voerde Skoda zelfs een prijsverlaging door van 1.400 euro: van 29.890 voor 28.490 euro.
Efficiencyslag
Niet alleen door de prijsverlaging zal de 1.6 TDI Greenline uitgroeien tot de populairste uitvoering bij de hoofdzakelijk zakelijke doelgroep. Door het verminderen van de CO2-uitstoot (van 114 naar 109 g/km) slaagde Skoda erin deze versie in de 20%-bijtellingscategorie te loodsen. Dat geldt zowel voor de hatchback met deze motor als voor de Combi, Skoda’s naam voor de stationuitvoering. Die 20% is voor de Nederlandse klant ongetwijfeld het grootste nieuws van de facelift. In de huidige reeks valt geen enkele Superb in die bijtellingscategorie. Als belangrijkste oorzaak van de prijsverlaging noemt Skoda het over de hele linie schoner en zuiniger maken van de motoren. Deze efficiencyslag heeft geleid tot 19% minder CO2-uitstoot en brandstofverbruik. Dat is vooral te danken aan de invoering van een start/stop-systeem.
Comfortabel rijgedrag
Met de 1.6 TDI Greenline presteren zowel de hatchback als de Combi naar behoren. Voor wie niet naar bijtelling hoeft te kijken, zijn er nog vier benzinemotoren, variërend van een 1.4 TSI Greentech met 92 kW (125 pk) tot een 3.6 FSI met 191 kW (260 pk), en twee verschillende 2.0 TDI-dieselmotoren. De zwaarste van die twee heeft een maximaal vermogen van 125 kW (170 pk). Ongeacht voor welke motor gekozen wordt, van een ding kan de koper zeker zijn, ook bij hogere snelheden blijft het in de binnenruimte plezierig stil. Het rijgedrag van de Superb laat zich het best omschrijven als comfortabel. Precies dat wat je van een ‘limousine’ mag verwachten.
Nieuwe snoet
Zoals het een facelift betaamt kreeg de Superb ook een nieuwe snoet. Tot aan de A-stijl is al het plaatwerk aan de voorkant vernieuwd. Verder is de achterzijde licht gewijzigd ten opzichte van het huidige model. Daarnaast is de nieuwe designtaal doorgevoerd in het exterieur. Concreet betekent dit: het nieuwe Skoda-logo op de neus, een andere grille, gewijzigde koplampunits, een aangepaste luchtinlaat aan de voorzijde en een nieuw design van de mistlampen. Aan de binnenkant bleven de vernieuwingen beperkt tot een ander stuur, nieuwe bekleding en een aangepast design van de sierlijsten. In de categorie ‘simply clever’ valt de gewijzigde bediening van de zogenoemde ’twindoor’. De achterklep van de hatchback kan desgewenst geopend worden als die van een sedan en als die van een hatchback. Om deze handeling eenvoudiger te maken, is de tweedelige achterklep nu voorzien van twee aparte knoppen, voor elke functie een. De vernieuwde Skoda Superb staat 29 juni voor het eerst bij de dealer.