Autotest – Skoda Superb Combi (2017)
De nachtmerrie van elke autojournalist
Er zijn van die auto’s waar je als kritische autojournalist van gruwelt. Simpelweg omdat er tijdens een autotest ervan niks te zeuren valt. En af en toe doen we dat nu eenmaal graag. Onlangs stonden we na een autotest wederom met een mond vol tanden. De schuldige? De Skoda Superb Combi Sportline Business.
‘Klaar voor de zaterdag’
We waren er al een beetje bang voor. Een autotest met een nieuwe Skoda. Dat levert voor het Duits/Tsjechische merk meestal een louter positief verhaal op – zie de autotest van de Skoda Kodiaq. Maar voor ons autojournalisten is de jeu er dan wel een beetje van af. Het enige waarover we wellicht kunnen zaniken, is het gebrek aan emotie. Echt spannend wordt het met Skoda namelijk niet. De vernieuwde Octavia bijvoorbeeld. Die is getuige de bijbehorende televisiecommercials ‘klaar voor de zaterdag’. De dag waarop je volgens diezelfde reclame de kids naar sport brengt, met je gezin gaat snacken en helpt verhuizen. Dat dus.
“Sowieso wat ons betreft de fraaiste Skoda van nu”
Fraaiste Skoda van nu
Dit keer staat er voor ons echter een Skoda Superb Combi klaar. Sowieso wat ons betreft de fraaiste Skoda van nu, inclusief een lifestyle-achtige look met scherpe lijnen en een vloeiend aflopende daklijn. Misschien minder praktisch, maar ach, met een minimale bagageruimte van 660 liter (!) kan de Superb Combi wel wat hebben. De grote verrassing is echter de kleur, een vuurrode signaallak met de naam Corrida Red. Altijd doen, want hij staat de grote Skoda erg goed. Vooral in combinatie met de optionele 19-inch lichtmetalen velgen (18-inch is standaard) en de standaard hoogglanszwarte grille, buitenspiegelkappen en dakrails van de Sportline Business-uitvoering die het onderwerp van deze autotest is.
Zwart en zakelijk
Goed, dit keer aan emotie vooralsnog geen gebrek. Zeker wat het nuchtere Skoda betreft. Maar blijft de passie intact als we eenmaal onderweg zijn? Toegegeven: het interieur is vooral zwart en zakelijk. Niet heel spannend. Of het moeten de aluminium sportpedalen, speciale instapsierlijsten, carbon accenten of de Sportline-logo’s zijn. Neemt niet weg dat het er goed uitziet en de materialen keurig zijn. Bovendien stoot Skoda er niemand mee voor het hoofd. Niet onbelangrijk als je veel auto’s wilt verkopen.
“De grote verrassing is echter de kleur, een vuurrode signaallak met de naam Corrida Red. Altijd doen, want hij staat de grote Skoda erg goed.”
Sportonderstel met sperdifferentieel
Is het buiten donker, dan wordt het in het interieur een stuk sfeervoller dankzij de sfeerverlichting voor en achter. In ons geval violetkleurig, maar je kunt kiezen uit meerdere nuances. Skoda voorziet de Sportline Business van een sportonderstel met een heus elektronisch sperdifferentieel. Desondanks ervoeren wij vooral een stevig – maar beslist niet hard – en comfortabel weggedrag. Gewoon goed. Een allround wegligging die een grote doelgroep zal aanspreken.
Meer hartstocht
Een speciale vermelding verdienen de sportstoelen met alcantara-bekleding. Zien er goed uit en zitten geweldig met voldoende steun op de juiste plekken. Het 3-spaaks stuurwiel met afgeplatte onderzijde doet sportief aan. De 1,8-liter TSI-benzinemotor met de toevoeging Greentech uit de autotest klinkt – en is – niet heel spannend, maar het vermogen van 132 kW (180 pk) is ruim voldoende om in het vlakke Nederland vlot vooruit te kunnen. Voor meer hartstocht levert Skoda een 2,0-liter exemplaar met 206 kW (280 pk). Omdat je dan ook 4×4-aandrijving krijgt, dien je de Skoda-dealer wel minimaal 60.690 euro te overhandigen. Daar gaat je hart wel even sneller van kloppen. De versie uit deze autotest is er vanaf 48.590 euro.
Werkelijk gigantisch
Voor het zojuist genoemde geld krijg je behalve een enorme auto – de Superb Combi is 4,86 meter lang en de beenruimte achterin is werkelijk gigantisch – ook een heel complete standaarduitrusting. Hier valt niks te zeuren. Tijdens onze autotest met de Superb Combi hebben we geen enkele keer wat gemist. Alles zit bovendien daar waar je het verwacht en de bediening is gebruiksvriendelijk. Een echte Skoda, inclusief de ijskrabber achter het tankklepje en de paraplu’s in de voorportieren. Die zijn vooral in ons veranderlijke Hollandse klimaat reuzehandig. Niet standaard, maar beslist het overwegen waard is de 7-traps DSG-automaat met dubbele koppeling. Ongelooflijk hoe snel en onmerkbaar deze bak schakelt. Desgewenst bedien je de automaat met flippers achter het stuurwiel. DSG is standaard op de Superb Combi Sportline Business 1.8 TSI uit deze autotest.
“Niet standaard, maar beslist het overwegen waard is de 7-traps DSG-automaat met dubbele koppeling.”
Geen echte minpunten
De Skoda Superb Combi Sportline Business doet ons niet uit onze nachtmerrie ontwaken. Integendeel zelfs. Net als veel andere nieuwe Skoda’s kent hij geen echte minpunten. En in de prachtig rode kleur Corrida Red en Sportline Business-uitvoering met sportiever afgestemd onderstel is dit keer ook emotie aanwezig. Tja, wat moet je daar nu mee als kritische autojournalist? Als consument op zoek naar een zeer ruime, representatieve en schappelijk geprijsde stationwagen zouden we het wel weten. Aanstaande zaterdag naar de Skoda-dealer.