Skoda Octavia Combi 1.0 TSI – Rijtest
Driecilinder + ruimte = ideale combi
Een 1.0 driecilinder in een forse stationwagon? Dat klinkt als een Jack Russel die met zijn hondenhok aan zijn ketting probeert weg te komen, maar er geen beweging in krijgt. Toch? Bij de Skoda Octavia Combi 1.0 TSI ligt het net even anders.
Bekende krachtbron
De 1.2 TSI viercilindermotor van weleer mag met pensioen. Voortaan is de basisversie van de Skoda Octavia voorzien van een driecilinder benzinemotor met een turbo. Een bekende krachtbron overigens, want Audi levert hem ook in de A1 en A3 en Volkswagen monteert hem in de Polo en de Golf. In die modellen presteert de driepitter subliem. Maar is dat ook het geval in een grotere auto als de Skoda Octavia?
[gallerij-1]
Fijne combinatie
We schreeuwen het maar meteen van de daken: jazeker! Yes! Jawohl! Oui! Sí! De motor is leverbaar in combinatie met een handgeschakelde zesbak (vanaf 23.950 euro) en met een zeventraps DSG-transmissie (24.580 euro). De 1.0 TSI heeft een vermogen van 85 kW (115 pk) en 200 Nm trekkracht. Vooral de combinatie met de DSG, een automaat met dubbele koppeling, is heel fijne, al schakelt de DSG in normale modus wel heel gretig door alle versnellingen: 50 km/u rijden in de zevende versnelling is heel normaal.
[parallex-1]
Logische reden
De automaat dwingt de krachtbron om bij lage toerentallen maximaal te presenteren. Logisch natuurlijk, want Skoda hoopt op deze manier het brandstofverbruik zo veel mogelijk te beperken. Het snelle schakelgedrag zorgt vooral bij lagere toerentallen voor wat resonantie in de aandrijflijn. Vanaf 2.000 toeren per minuut presteert de aandrijflijn uiterst soepel. Ook dat is logisch, want vanaf dat toerental is het maximumkoppel van 200 Nm voorhanden.
[gallerij-2]
S-stand van automaat
De DSG iets ‘afremmen’ is mogelijk door de automaat in de S-stand te zetten. Je geeft hem dan feitelijk een kalmeringspil. Het systeem houdt de versnellingen langer vast zodat er meer rust in de aandrijflijn ontstaat. Een aanrader, want dan merk je pas hoe gretig de 1.0 TSI eigenlijk is. Het gemiddelde verbruik is keurig, ook in de S-stand! Lange tijd gaf de boordcomputer 5,0 liter per 100 kilometer (1 op 20) aan, maar door langere afstanden op de Duitse autobahn kwamen we vervolgens uit op 17,8. Een erg goede score, al is dat natuurlijk puur afhankelijk van je rechtervoet. Ben je een rustige bestuurder? Dan is de 1.0 TSI een perfecte keuze. Ga anders minimaal voor een 1.4 TSI met 110 kW (150 pk).
[parallex-2]
Mooi in balans
Het comfort van het Octavia-onderstel en het stuurgedrag is dik in orde. Niet bijzonder, maar wel gewoon goed. Dus mooi in balans en met voldoende gevoel. Eigenlijk precies zoals je verwacht van een no-nonsense-auto als een Octavia.
[gallerij-3]
Braaf
De Octavia ziet er na drie jaar (marktlancering in 2013) nog heel netjes uit, zij het wat braafjes (lees: burgerlijk). Maar in één ding is de Octavia een échte uitblinker: ruimte. Helemaal als 4,66 meter lange Combi, waar je aan binnen- en bergruimte werkelijk niets tekort komt. De bagageruimte bedraagt met de achterbank in de normale positie maar liefst 610 liter. Met neergeklapte achterbank is dat zelfs 1.740 liter.
[gallerij-4]
Luxe
Als Ambition Business-uitvoering biedt de Octavia Combi ook nog eens veel luxe. Je krijgt onder meer lichtmetalen wielen, een grote touchscreen met geïntegreerde navigatie, Bluetooth-connectiviteit, klimaatregeling en cruisecontrol. Kortom: heel veel luxe voor een behoorlijke prijs.
[gallerij-5]
Skoda bewijst
We draaien er maar niet omheen: we zijn absoluut verrast door deze 1.0 TSI-motor in de Skoda Octavia Combi. De motor lijkt in eerste instantie underpowered door zijn formaat, maar blijkt in de praktijk bijzonder krachtig en zuinig te zijn. Het gaat niet om de grootte, maar wat je ermee doet. Dat bewijst Skoda met de Octavia Combi 1.0 TSI maar al te goed.
[gallerij-6]
[parallex-3]