Rondleiding Morgan Motor Company: de ambachtelijke auto!
Productie Morgan Midsummer van start
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Robots? Wie dat woord bij Morgan noemt, wordt met gekke blikken aangekeken. Een Morgan bouw je niet met robots, maar met de hand. Tijdens een rondleiding bij Morgan Motor Company in Malvern wordt snel duidelijk dat het bouwen van een Morgan echt handwerk is. Je koopt een stukje autogeschiedenis.
Morgans zijn stuk voor stuk uniek
Sfeer, sfeer en nog eens sfeer. Wie bij Morgan binnenloopt, komt feitelijk in een heerlijke omgeving terecht waar de liefde voor auto’s zelfs aan de plinten afleesbaar is. Morgan is een merk voor de petrolhead, en in de toekomst misschien ook wel voor de liefhebbers van unieke EV’s. Want uniek zijn Morgans absoluut. Elke auto is maatwerk, precies samengesteld volgens de wensen van de koper en gebouwd door mensen met liefde voor de modellen.
Elke afdeling heeft zijn eigen specialiteit
Morgan Motor Company biedt aan ongeveer 220 mensen werk, waarvan er 120 te vinden zijn in de verschillende werkplaatsen. Elke werkplaats heeft zijn eigen specialiteit, van houtbewerking, het kloppen van aluminium panelen tot het maken van alle interieurdelen. Vrijwel alles is handwerk. Iets uitbesteden doet Morgan eigenlijk niet, met uitzondering voor het maken van de lange aluminum spatborden van de Plus Four en Plus Six. Die worden in een mal gemaakt bij Superform. Oh ja, ook de motoren worden aangeleverd. Morgan gebruikt motoren van BMW.
Productie Morgan Midsummer van start
Morgan produceert ongeveer 600 tot 650 auto’s per jaar. Een en ander is afhankelijk van welke modellen er in productie zijn. Tijdens ons bezoek werd bijvoorbeeld duidelijk dat Morgan is gestart met de productie van de gelimiteerde Midsummer. Het produceren van één Morgan Midsummer kost vier keer meer tijd ten opzichte van een ‘gewone’ Morgan. De Britse autofabrikant poogt elke week een Midsummer te produceren, totdat alle vijftig exemplaren zijn gebouwd.
Essenhout
Het bouwen van alle auto’s gebeurt met een mix van verschillende gereedschappen. De een wat moderner dan een andere tool. Morgan gebruikt voor het buigen van alle houtdelen van essenhout nog altijd een verdomd oude buiging, afkomstig uit 1952. Het hout verblijft twee uur in de mal om het hout in de gewenste vorm te krijgen. Morgan bewerkt hout waarin nog 30 procent vocht zit. Dankzij de speciale lijm die wordt toegepast in de buiging trekt het resterende vocht uit het hout, waardoor het in opgedroogde toestand perfect in vorm blijft. Gaaf toch!?
Bekijk het met je eigen ogen!
De fabriek van Morgan is vooral iets dat je met eigen ogen moet aanschouwen. Geniet daarom van alle beelden die we tijdens onze rondleiding hebben gemaakt. Heb je nog niet genoeg gehad van Morgan? Check dan ook even onze rij-impressie met de Morgan 3 Wheeler!