
Op vakantie in Italië rijd je natuurlijk… een Italiaan! – Review Lancia Ypsilon

Als je op vakantie bent in la bella Italia, wil je natuurlijk ook Italiaans rijden. En dat kan haast niet beter dan met een auto die in Italië zelf ongekend populair is. Kijk je om je heen in de straten van Milaan, Brescia of Rome, dan zie je ‘m overal: de Lancia Ypsilon.
In Italië zie je een duidelijke top drie van populaire auto’s: de Fiat 500, de Fiat Panda, vaak als 4×4 in bergdorpjes, en dus de Lancia Ypsilon. Als je er eenmaal op let, zie je ze echt overal. Dat zegt iets over hun betrouwbaarheid, betaalbaarheid én hun charme.


Nu is er een volledig nieuwe generatie van de Ypsilon verschenen. Voor ons hét perfecte moment om tijdens een zomerse vakantie te ervaren hoe deze nieuwe Italiaan zich verhoudt in het landschap waarin hij thuishoort.
Italiaans en eigenzinnig Lancia
Wat meteen opvalt aan de nieuwe Ypsilon is het uitgesproken ontwerp. De voorkant wordt gedomineerd door een zwarte balk met daarin een moderne interpretatie van het klassieke Lancia-embleem, dat qua vorm doet denken aan een kelk. Deze nieuwe vormeaal hoort bij Lancia’s Pura Design-filosofie, die ook aan de zijkant zichtbaar is door de lange, gebogen lijn die de lengte van de auto benadrukt. De achterlichten zijn een subtiele knipoog naar de legendarische Lancia Stratos – een detail dat liefhebbers meteen herkennen.


Binnen het B-segment durft de Ypsilon echt anders te zijn. Het is design met flair, dat zich onderscheidt zonder schreeuwerig te zijn. Eleganza Italiana.
Casa di Casper – huiskamergevoel
Zodra je instapt, merk je dat het interieur een verrassend warme sfeer uitstraalt. Wij noemden het voor de grap Casa di Casper, want het is een soort huiselijke cocon waarin je plaatsneemt. Ondanks dat het platform gedeeld wordt met onder meer de Peugeot 208 en Opel Corsa, voelt de Lancia Ypsilon van binnen veel eigenzinniger aan.
Een opvallend element is het ‘tafeltje’ midden op het dashboard. Het is iets dat je eerder verwacht in een Italiaans designappartement dan in een compacte hatchback, maar handig blijkt het wel. Tussendoor even je spulletjes erop kwijt leggen behoort tot de mogelijkheden en de geul maakt het tafeltje een ware telefoonhouder, zelfs tijdens het rijden. Overigens beschikt deze Lancia Ypsilon ook over draadloze Apple Carplay en Android Auto, waarmee je het infotainmentscherm omtovert tot een verlengstuk van je telefoon.


De goudkleurige accenten, ronde lijnen en, niet te vergeten, fluwelen stoelbekleding geven het geheel karakter en comfort. Je betrapt jezelf erop dat je af en toe onbewust met je hand over het fluweel strijkt.


Praktisch gezien is de Ypsilon compact. De bagageruimte van 309 liter is voldoende voor twee koffers, maar daarna houdt het wel op. De achterbank is krap; met vier volwassenen op pad gaan in deze auto is geen aanrader. Zeker als je lang bent, is het verstandiger om met z’n tweeën te reizen. Voorin zit je dan wél uitstekend. De stoelen bieden veel steun en blijven comfortabel, ook bij langere ritten. Als lange bestuurder voel je je geen moment bekneld. Dat is een prestatie op zich in een auto van dit formaat.
Met de Lancia Ypsilon de bergen in
In Italië staat het rijden in het teken van bochten, hoogteverschillen, smalle dorpsstraten en afdalingen. Juist in die omstandigheden voelt de Lancia Ypsilon zich thuis. De auto is uitgerust met een 1,2 liter driecilinder mild hybride motor, goed voor 110 pk en 205 Nm koppel en een automatische transmissie. Dat schakelt ontspannen, zeker in druk stadsverkeer of bij haarspeldbochten in de bergen. Wil je toch meer controle, dan kun je met de schakelflippers zelf ingrijpen.


De aandrijflijn is niet spectaculair krachtig, maar wel efficiënt. Dankzij het regeneratief remmen wint hij energie terug tijdens het bergaf rijden, wat zowel comfortabel als zuinig is. Als je goed ermee om weet te gaan, hoef je haast niet bij te remmen. Je merkt wel dat die remwerking minder wordt zodra de batterij vol is. Niet meer dan logisch, maar iets om rekening mee te houden tijdens langere afdalingen.


De motor maakt zich soms hoorbaar bij klimmen of accelereren, maar het blijft binnen de perken. De Ypsilon voelt wendbaar en levendig aan dankzij zijn lage bouw, zeker vergeleken met andere B-segmenters die zichzelf voordoen als een compacte SUV. De besturing is direct en nodigt daarom uit om ook echt lekker te gaan sturen. Alleen het onderstel is wat aan de stevige kant, wat op hobbelige Italiaanse wegen merkbaar is.
Toch is de auto niet alleen in de bergen in zijn element. Ook op de snelweg toont de Ypsilon zich verrassend volwassen. Dankzij systemen als adaptive cruise control en lane keeping assist rijd je ontspannen langere afstanden. Snel en efficiënt naar de volgende Italiaanse stad knallen? Geen probleem.
Benvenuti in Italia
De omgeving waarin we reden, droeg minstens zo veel bij aan de rijbeleving als de auto zelf. Een van de hoogtepunten was ons bezoek aan het Autodromo Nazionale di Monza. Helaas hebben we niet op het circuit niet gereden, maar even poseren voor de poort gaf al genoeg inspiratie voor een dagdroom over legendarische Lancia’s op topsnelheid.
Een ander hoogtepunt was het Iseomeer. Het bleek een charmant alternatief voor het meer bekende Comomeer. Langs de oevers reden we door Sarnico, de thuisbasis van botenbouwer Riva. Toegang tot de werf was helaas niet mogelijk, maar we parkeerden de Ypsilon even in een haventje nabij. Ook daar voelt de Lancia Ypsilon zich helemaal thuis.


Wie vervolgens vanuit Sarnico naar Lovere rijdt langs het water wordt getrakteerd op adembenemende uitzichten. Onze tip? Zorg ervoor dat je altijd je zwembroek achterin hebt liggen, want op sommige plekken kun je de auto langs de weg parkeren en een verfrissende duik nemen in het meer. Eenmaal uitgezwommen, dan is Lovere ook zeker te moeite waard. Dit middeleeuwste stadje staat bekend als een van de mooiste dorpjes van Italië, en dat is het ook. Het ademt rust en authenticiteit.
Conclusie – La dolce vita met een dolce guida
De nieuwe Lancia Ypsilon is geen doorsnee hatchback. Het is een auto met een eigen karakter. De uitstraling en het interieur ademen Italiaanse eigenzinnigheid. Zoveel zelfs, dat ook Italianen soms even een kijkje nemen bij deze nieuwste Italiaanse telg.
En hoewel hij geen ruimtewonder is, biedt hij verrassend veel comfort, efficiëntie en dynamiek. Kleine minpunten zoals het stevige onderstel doen weinig af aan het totaalplaatje. De Ypsilon is charmant, modern en anders. En juist dát maakt hem zo aantrekkelijk. Viva Lancia!
Specificaties Lancia Ypsilon
We reden met de Lancia Ypsilon in de LX-uitvoering. Deze is beschikbaar vanaf 33.800 euro, waar de reguliere Ypsilon beschikbaar is vanaf 30.800 euro. Mocht je een vleugje sportiviteit wensen, dan is de HF-Line de keuze voor jou. Een extra sportieve voorbumper en speciale bekleding binnenin maken die uitvoering extra speciaal. De topversie is de sportieve Lancia Ypsilon HF, een volledig elektrische hot hatch. Extra opties op de LX zijn:
Exterieur: 17’’ velgen Diamond Cut – Wielkasten in ‘Glossyblack- Donkergetint privacy-glas achter
Interieur & infotainment: Sfeerverlichting – Premium stoelbekleding van hoogwaardig gerecycled fluweel – Dorpellijsten met gegraveerd Lancia-logo – Draadloze telefoonlader
Veiligheid en comfort: 2 USB-C-Aansluitingen achterin – Elektrisch inklapbare buitenspiegels – Parkeercamera voor en achter – Parkeersensoren voor en achter – Adaptive Cruise Control – Stop & Go – Blind Spot Detection

