
Op vakantie in Italië rijd je natuurlijk… een Italiaan! – Review Lancia Ypsilon

Als je op vakantie bent in la bella Italia, wil je natuurlijk ook Italiaans rijden. Dat kan haast niet beter dan met een auto die in Italië zelf ongekend populair is. Kijk je om je heen in de straten van Milaan, Brescia of Rome, dan zie je ‘m overal: de Lancia Ypsilon.
In Italië zie je een duidelijke top drie van populaire auto’s: de Fiat 500, de Fiat Panda, vaak als 4×4 in bergdorpjes, en dus de Lancia Ypsilon. Als je er eenmaal op let, zie je ze echt overal. Dat zegt iets over hun betrouwbaarheid, betaalbaarheid én hun charme. En wist je dat de Ypsilon al 40 jaar bestaat? Kortom, hij is aardig ingeburgerd in zijn land van herkomst.


We nemen deze nieuwste generatie van de Lancia Ypsilon mee op een zomerse vakantie. Hoe voelt het om met een Italiaan door Italië te rijden?
Italiaans en eigenzinnig Lancia
Wat meteen opvalt aan de nieuwe Ypsilon is het uitgesproken ontwerp. De voorkant wordt gekenmerkt door een zwarte balk, die qua vorm doet denken aan de steel van een Italiaans wijnglas. Met de twee horizontale lichtaccenten en een klein verticaal lichtaccent, is het een moderne interpretatie van het klassieke Lancia-neusje.
De vormtaal bouwt dus op het verleden, maar is ook helemaal van tijd. Lancia noemt het de Pu+Ra designfilosofie, dat wil zeggen, ‘puur plus radicaal’. De Ypsilon is herkenbaar aan de lange, gebogen lijn die de lengte van de auto benadrukt. Een pure en sierlijke lijn. De achterlichten zijn een subtiele knipoog naar de legendarische Lancia Stratos. Dat is dan weer wat radicaler én een detail dat liefhebbers meteen herkennen.


Binnen het B-segment durft de Ypsilon echt anders te zijn. Het is design met flair, dat zich onderscheidt zonder schreeuwerig te zijn. Eleganza Italiana.
Casa di Casper – huiskamergevoel
Zodra je instapt, merk je dat het interieur een verrassend warme sfeer uitstraalt. Wij noemden het voor de grap Casa di Casper, want het is een soort huiselijke cocon waarin je plaatsneemt. Ondanks dat het platform gedeeld wordt met onder meer de Peugeot 208 en Opel Corsa, voelt de Lancia Ypsilon van binnen veel eigenzinniger aan. De goudkleurige accenten, ronde lijnen en, niet te vergeten, fluwelen stoelbekleding geven het geheel karakter en comfort. Je betrapt jezelf erop dat je af en toe onbewust met je hand over het fluweel strijkt.


Een opvallend element is het ‘tafeltje’ midden op het dashboard. Het is iets dat je eerder verwacht in een Italiaans designappartement dan in een compacte hatchback. Handig blijkt het wel te zijn. Tussendoor even je spulletjes erop leggen behoort tot de mogelijkheden. De geul maakt het tafeltje een ware telefoonhouder, zelfs tijdens het rijden.


Verbonden met de buitenwereld
Overigens beschikt deze Lancia Ypsilon ook over draadloze Apple Carplay en Android Auto, waarmee je het infotainmentscherm omtovert tot een verlengstuk van je telefoon. Dus daarmee kun je je telefoon ook gewoon aan de kant leggen. Het koppelen van je telefoon is wel handig op het gebied van navigeren. De ingebouwde navigatie bevat namelijk niet de herkenningspunten, points of interest, die je wel bent gewend te zien op je telefoon.
In de praktijk is de Ypsilon prima inzetbaar voor dagelijks gebruik. De bagageruimte van 309 liter is voldoende voor de gewone boodschappen. Op vakantie passen er twee koffers in, maar daarmee houdt het ook wel op. De ruimte op de achterbank is enigszins beperkt. Met vier volwassenen op pad gaan in deze auto is geen aanrader. Zeker als je lang bent, is het verstandiger om met z’n tweeën te reizen. Voorin zit je dan wél uitstekend. De stoelen bieden veel steun en blijven comfortabel, ook bij langere ritten. Als lange bestuurder voel je je geen moment bekneld. Dat is een prestatie op zich in een auto van dit formaat.
Met de Lancia Ypsilon de bergen in
In Italië staat het rijden in het teken van bochten, hoogteverschillen, smalle dorpsstraten en afdalingen. Juist in die omstandigheden voelt de Lancia Ypsilon zich thuis. De auto is uitgerust met een 1,2-liter driecilinder mild hybride motor, goed voor 81 kW (110 pk) en 205 Nm koppel. De automatische transmissie zorgt voor een ontspannen rit, zeker in druk stadsverkeer of bij haarspeldbochten in de bergen. Wil je toch meer controle, dan kun je met de schakelflippers zelf ingrijpen.


De aandrijflijn is niet spectaculair krachtig, maar wel efficiënt. Dankzij het regeneratief remmen wint hij energie terug tijdens het bergaf rijden, wat zowel comfortabel als zuinig is. Als je goed ermee om weet te gaan, hoef je haast niet bij te remmen. Je merkt wel dat die remwerking minder wordt zodra de batterij vol is. Niet meer dan logisch, maar iets om rekening mee te houden tijdens langere afdalingen.


De motor maakt zich soms hoorbaar bij klimmen of accelereren, maar het blijft binnen de perken. De Ypsilon voelt wendbaar en levendig aan dankzij zijn lage bouw en zwaartepunt. Andere B-segment modellen hebben meer weg van een compacte SUV. Dat leidt tot minder dynamisch rijgedrag. De besturing van de Ypsilon is direct en nodigt daarom uit om ook echt lekker te gaan sturen. Alleen het onderstel is wat aan de stevige kant, wat op hobbelige Italiaanse wegen merkbaar is.
Toch is de auto niet alleen in de bergen in zijn element. Ook op de snelweg toont de Ypsilon zich verrassend volwassen. Dankzij systemen als adaptive cruise control en lane keeping assist vliegen de kilometers onder je door. Snel en efficiënt naar de volgende Italiaanse stad knallen? Geen probleem.
Benvenuti in Italia
De omgeving waarin we reden, droeg minstens zo veel bij aan de rijbeleving als de auto zelf. Een van de hoogtepunten was ons bezoek aan het Autodromo Nazionale di Monza. Helaas hebben we niet op het circuit gereden, maar even poseren voor de poort gaf al genoeg inspiratie voor een dagdroom over legendarische Lancia’s op topsnelheid.

Een ander hoogtepunt was het Iseomeer. Het bleek een charmant alternatief voor het meer bekende Comomeer. Langs de oevers reden we door Sarnico, de thuisbasis van botenbouwer Riva. Toegang tot de werf was helaas niet mogelijk, maar we parkeerden de Ypsilon even in een haventje nabij. Ook daar voelde de Lancia Ypsilon zich helemaal thuis.


Wie vervolgens vanuit Sarnico naar Lovere rijdt langs het water wordt getrakteerd op adembenemende uitzichten. Onze tip? Zorg ervoor dat je altijd je zwembroek achterin hebt liggen, want op sommige plekken kun je de auto langs de weg parkeren en een verfrissende duik nemen in het meer. Eenmaal uitgezwommen, dan is Lovere ook zeker te moeite waard. Dit middeleeuwste stadje staat bekend als een van de mooiste dorpjes van Italië. Dat is het ook. Het ademt rust en authenticiteit.

Een bijzondere eindstop met de Lancia Ypsilon
De reis met onze Italiaanse metgezel komt op een wel heel bijzondere plek ten einde. We hebben de mooiste uitzichten gezien en onderweg echt op en top Italiaans gegeten en genoten. Maar er is één plek die voor Italiaanse auto’s als deze heilig is: Balocco.
Zie het als de plek waar tegenwoordig de auto’s van Alfa Romeo, Fiat en Lancia worden gekneed en geperfectioneerd. Balocco is een uitgebreid testterrein met meer dan twintig verschillende circuits met een totale lengte van 80 kilometer, diverse soorten wegdek, klimaatkamers en andere faciliteiten. Kortom, hier worden nieuwe voertuigen, lees Italianen, getest onder uitdagende omstandigheden, nog voordat ze het daglicht officieel zien.
Op deze locatie maken we kennis met de Ypsilon HF, de meest sportieve variant van de Ypsilon. Mamma mia! Een bijzonder moment, aangezien met de komst van deze auto het HF-label van Lancia opnieuw wordt geïntroduceerd. De Italianen stoppen al dit nieuws niet onder stoelen of banken, dus treffen we hier naast de Ypsilon HF en HF-Line ook legendarische modellen aan als de Stratos, 037 en natuurlijk de Delta HF Integrale. Met deze iconische auto’s om ons kunnen, op deze historische locatie, kunnen we niet anders dan concluderen dat we heel veel moois van Italië hebben mogen ervaren, in een Italiaan.


Conclusie – La dolce vita met een dolce guida
De nieuwe Lancia Ypsilon is geen doorsnee hatchback. Het is een auto met een eigen karakter. De uitstraling en het interieur ademen Italiaanse eigenzinnigheid. Zoveel zelfs, dat ook Italianen soms even een kijkje nemen bij deze nieuwste Italiaanse telg.
Hoewel hij geen ruimtewonder is, biedt hij verrassend veel comfort, efficiëntie en dynamiek. Kleine minpunten zoals het stevige onderstel doen weinig af aan het totaalplaatje. De Ypsilon is charmant, modern en anders. Juist dát maakt hem zo aantrekkelijk. Viva Lancia!
Specificaties Lancia Ypsilon
We reden met de Lancia Ypsilon in de LX-uitvoering. Deze is beschikbaar vanaf 33.800 euro, waar de reguliere Ypsilon beschikbaar is vanaf 30.800 euro. Mocht je een vleugje sportiviteit wensen, dan is de HF-Line de keuze voor jou. Een extra sportieve voorbumper en speciale bekleding binnenin maken die uitvoering extra speciaal. De topversie is de sportieve Lancia Ypsilon HF, een volledig elektrische hot hatch. Extra opties op de LX zijn:
Exterieur: 17-inch velgen Diamond Cut – Wielkasten in Glossyblack – Donkergetint privacy-glas achter
Interieur & infotainment: Sfeerverlichting – Premium stoelbekleding van hoogwaardig gerecycled fluweel – Dorpellijsten met gegraveerd Lancia-logo – Draadloze telefoonlader
Veiligheid en comfort: Twee USB-C-aansluitingen achterin – Elektrisch inklapbare buitenspiegels – Parkeercamera voor en achter – Parkeersensoren voor en achter – Adaptive Cruise Control – Stop & Go – Blind Spot Detection

