Opvallend uiterlijk, fraai interieur en veel technische features
Rijtest Renault Talisman
Een opvallend uiterlijk, een fraai interieur en veel technische features – Renault onderneemt met de Talisman een nieuwe poging voet aan de grond te zetten in het D-segment. Daar heersen modellen als de Volkswagen Passat en nemen SUV’s van diverse makelij een steeds grotere hap uit de beschikbare koek. Van eigen Franse bodem gelden de Peugeot 508 en de Citroën C5 als zware concurrenten voor de Talisman.
Het is glashelder dat Renault haren op snaren heeft gezet om van de erfgenaam van de Laguna en de Latitude een succes te maken. Door als het ware leentjebuur te spelen bij de Espace kan de lat hoog worden gelegd. Net als bij dit vlaggenschip worden alleen viercilindermotoren aangeboden. Onderhuids zit de Talisman vol technische veiligheidsvoorzieningen die moeten meehelpen om van de lancering van dit model een succes te maken.
[gallerij-1]
Kwestie van smaak
Mooi of lelijk is in zekere zin een kwestie van persoonlijke smaak, maar je kunt moeilijk ontkennen dat de Talisman een auto is waarin je best gezien wil worden. Met zijn lengte van 4,85 meter en zijn plezierige design is het een aantrekkelijke en opvallende verschijning. Hij straalt grandeur en klasse maar ook een zekere assertiviteit en robuustheid uit.
Nederlander Laurens van den Acker, die bij Renault verantwoordelijk is voor design van, verwoordt het treffend: “Bij Renault ontwerpen we auto’s die passen bij het leven van onze klanten. In het geval van de Talisman is het resultaat een grote, rank gelijnde sedan met een zelfverzekerde, chique uitstraling.”
[parallex-1]
Verzorgd interieur
Het verzorgde interieur van de Talisman straalt kwaliteit uit, de naden zijn bijvoorbeeld bijna potdicht. Fraaie houtaccenten en royaal toegepast leer geven een luxe gevoel. Centraal in het interieur staat het grote, verticale tablet met touchscreen waarmee je het multimediasysteem kunt bedienen, er is een Bose-installatie met dertien luidsprekers, je kunt frisse lucht blazen door de stoelen die ook nog een massagefunctie, hebben. Het stuur van de Talisman is verwarmd en er is een hele rits aan veiligheidssystemen:
-Voor de zekerheid: Adaptieve cruisecontrol, een Active Emergency Braking systeem, bochtverlichting.
-Om te waarschuwen: Lane Departure Warning, Safe Distance Warning, verkeersbordherkenning met waarschuwing voor te hoge snelheid, Blind Spot Warning.
-Ter assistentie: Easy Park Assist voor automatisch inparkeren, parkeersensoren rondom, achteruitrijcamera, automatisch groot-/dimlicht, head-updisplay, elektrische handrem, Hill Start Assist, handsfree card, elektrisch te openen achterklep.
[gallerij-3]
Vijf diesel- en benzinemotoren voor de Talisman
Renault levert de Talisman met keuze uit vijf turbomotoren, allemaal viercilinders. Het betreft drie diesels met 81 kW (110 pk), 96 kW (130 pk) en 118 kW (160 pk) en twee benzineversies die 110 kW (150 pk) en 147 kW (200 pk) vermogen leveren. Een aantal van deze motoren levert Renault ook in de nieuwe Espace. Mede dankzij de zeer lage luchtweerstand van de Talisman (0,27) staan de krachtbronnen garant voor een gunstig verbruik.
Voor de persintroductie week Renault uit naar het Italiaanse Florence. De bergachtige omgeving leent zich prima voor zo’n kennismaking. De eerste testversie was voorzien van de zwaarste benzinemotor, gekoppeld aan de zeventraps EDC-automaat met dubbele koppeling.
[gallerij-2]
Vierwielbesturing
Het is genieten in de Talisman: veel ruimte voor en achter, uitstekend zicht naar alle kanten, een comfortabele en veilige wegligging. Het fijne rijgedrag en de dito wegligging komen gedeeltelijk voor rekening van het 4Control-onderstel met vierwielbesturing en elektronische dempercontrole. De bestuurder kan naar eigen inzicht kiezen uit standen als comfort, sportief, eco, normaal en ook nog eens persoonlijke instellingen invoeren. Je bedient ze eenvoudig via het Multi-Sense systeem. Features als een verwarmbaar stuur versterken het gevoel van luxe.
Het 4Control-systeem is permanent actief. Bij snelheden tot 50 km/u in de Comfort-modus (60 km/u in Neutral en 80 km/u in Sport) sturen de achterwielen tegenovergesteld ten opzichte van de sturende voorwielen – tot een hoek van 3,5 graden. Dat verkleint de draaicirkel. De Talisman is daarmee lekker wendbaar. Bij hogere snelheden bewegen de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen. Dat vergroot de stabiliteit en de auto reageert scherper op het stuurwiel. Mede daardoor is de wegligging echt heel tof te noemen. Ook op bochtige wegen blijft de auto prima in balans, zelfs als je als bestuurder je eigen grenzen opzoekt. Dat voelt gewoon veilig aan.
Met het Multi-sense systeem bedien je niet alleen de diverse standen voor besturing en dempercontrole, ook (weliswaar optioneel) stoelverwarming, -ventilatie en -massage is mogelijk. Alle functies zijn door aanraken en swipen te bedienen en te activeren via het touchscreen in de middenconsole. Het is de poort naar het centrale commando-, informatie- en R-link connectiviteitscentrum.
[parallex-3]
Wat verwacht Renault van de Talisman?
Renault ziet brood in de sedan en vooral in de nog te lanceren Estate. Sedans en stationwagons in het D-segment zijn goed voor meer dan een miljoen nieuw verkochte auto’s per jaar in Europa. De vraag is weliswaar na de opkomst van de SUV en de crossover teruggelopen, maar het tij keert zich langzaam: naar verwachting stijgt de vraag de komende jaren. In Europa is de vraag naar D-segment stationwagens over het algemeen groter dan vierdeurs sedans, vooral in Duitsland, Italië, België en Nederland.
De Renault Talisman is nu al te bestellen voor prijzen vanaf 30.590 euro. De eerste exemplaren staan vanaf januari bij de dealer. De Estate volgt in het voorjaar van 2016 en heeft een meerprijs van € 1.200,- ten opzichte van de sedan.
[parallex-2]