Rijtest – Mercedes-Benz GLE en GLE Coupé
Op fenomenale snelheid over de Autobahn zoeven, comfortabel en vrijwel geluidloos van A naar B rollen, een forse boottrailer trekken en een stevige offroad-rit maken. Is er een auto die dat zo’n beetje allemaal kan?
De Mercedes-Benz GLE, vanaf juli leverbaar als GLE Coupé, is zo’n ware alleskunner.
AMG 63 S
We starten de kennismaking aan de top, met de Mercedes-AMG GLE Coupé 63 S. Het is de snelste en sensationeelste in de nieuwe GLE-reeks van de Duitse fabrikant. Velgen van 22 inch, klekke spoilers, luchtinlaten waar je bang van wordt en 4 uitlaten – hij heeft het. En het is geen show, want de achtcilindermotor met twee turbo’s is goed voor 430 kW/585 pk. En daarmee is de auto bloedsnel, meer dan dat.
Oersensatie
De bestuurder kan kiezen uit een reeks rij-instellingen, van comfort tot sport +. Speciale programmering in Sport+ zorgt ervoor dat er met enige regelmaat de uitlaat luid knettert bij het terugschakelen. Met nieuwe techniek wordt de oersensatie van racen exact nagebootst. De GLE Coupé is razendsnel, elke inhaalactie is een soort knetterende raketlancering.
Oase van rust
Hoe anders rijdt de GLE 500e. Het is een oase van rust, dankzij de volledig elektrische aandrijving waarmee hij pakweg 30 kilometer volledig elektrisch rijdt. En dat gaat zijdezacht. Ook fiscaal, bij aanschaf dit jaar geldt er 14 procent bijtelling gedurende 60 maanden. De zescilinder benzinemotor staat paraat om de aandrijftaak vloeiend over te nemen. De auto berekent op basis van de geplande route wat de beste verdeling is van de stroomvoorraad over de hele rit. De GLE (zonder Coupé erachter) heeft een ingetogenere lijn dan de Coupé waarbij de nadruk op sportiviteit legt.
Alles is mogelijk off-road
Lof ook voor de diesels, zoals de 250d. Stil en met fluitend gemak laat hij de auto over de snelweg rollen. Elke GLE en GLE Coupé heeft standaard een 9-trapsautomat, 4Matic vierwielaandrijving en keuze uit vijf rij-instellingen. Daarmee worden pk’s vloeiend en comfortabel omgezet in prestaties. Ook off-road? Jawel. Met de juiste banden en de juiste instelling van aandrijving en wagenhoogte (luchtvering) is er echt van alles mogelijk. Als een ware klimgeit kruipt hij hellingen op en af. Een camera in de voorbumper brengt in beeld wat de bestuurder wellicht niet ziet op steile hellingen.
Prijzen GLE vanaf 67.600 euro
De ware aard van de GLE is comfort, ruimte en technologie. De GLE Coupé doet er een aardige scheut sportiviteit bij in de vorm van opvallende lijnen. De GLE Coupé maakt eind juli zijn opwachting, de GLE arriveert in september. De prijzen beginnen bij 67.600 euro voor de GLE 250D en klimmen tot 184.995 euro voor de AMG GLE Coupé 63S.