Autotest – Mercedes-Benz E-klasse Limousine
Hoe intelligent wil je het hebben?
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
De hele autobranche houdt zijn adem in als Mercedes een nieuwe E-klasse introduceert. Elke generatie is baanbrekend dankzij nieuwe technieken en het is niet de vraag óf, maar hóe goed hij is.
Prachtig lijnenspel
Wat zou Mercedes zijn zonder de vertrouwde E-klasse: een icoon dat overal in de wereld in dezelfde gedaante verkocht wordt en een voorbeeld is voor veel merken als het gaat om veiligheid en comfort. De nieuwste E-klasse zet die traditie voort met een uitgebreide reeks noviteiten, meer ruimte en een herkenbaar, tijdloos ontwerp.
Over design gesproken: je kunt kritisch zijn over het feit dat de C- , E- en S-klasse nu wel heel veel op elkaar lijken en dat een leek ze niet meer uit elkaar weet te houden. Maar dit is wat ons betreft de mooiste E-klasse ooit.
Het is een prachtig gelijnde, chique auto geworden waarmee je je graag bij een vijfsterrenhotel laat afzetten. Dat hoekige en statige van de vorige generatie is er een beetje van af en die rondingen liggen wat sportiever op het netvlies. En toch is het een échte Mercedes-Benz, die klasse uitstraalt. Vooral ook ’s avonds dankzij die sierlijk ontworpen voor- en achterlichten en de mooie sfeerverlichting binnenin.
LEES OOK: Nieuwe E-klasse All-Terrain is een Mercedes die je nooit eerder zag
Interieurdesign 2.0
Het dashboard en de middenconsole zijn vrijwel een kopie van die van de S-klasse, vooral met die twee tablet-achtige beeldschermen naast elkaar. Het oogt allemaal zeer fraai, vooral ook de combinatie van hout en aluminium. De zitpositie is fantastisch en met minimale lichaamsbewegingen kun je vrijwel alle functies bedienen.
Behalve met de draaiknop op de middenconsole zijn veel functies nu ook te bedienen via aanraakgevoelige toetsen op het stuurwiel. Dit werkt door met je duim simpelweg te ‘swipen’ zoals bij een smartphone.
Het vergt overigens enige tijd voordat je alle functies leert kennen, want dat zijn er bij de nieuwe E-klasse wel heel veel. Zóveel zelfs, dat je af en toe moet teruggrijpen naar het informatieboekje.
Personenvervoerder
Als je denkt aan een Mercedes-Benz E-klasse, dan denk je aan een taxi, laten we eerlijk zijn. Maar het is natuurlijk niet voor niets dat duizenden taxibedrijven in de wereld zweren bij de E-klasse.
De rust en kalmte aan boord, de briljante vering en de ruimte voor vier of vijf volwassenen blijven een bijzondere ervaring. En dat terwijl je ook nog probleemloos een paar stevige koffers kwijt kunt.
Comfort voert de boventoon in de E-klasse, maar hij is beslist niet lui. Hij is goed bij de les en als je er een agressieve rijstijl op loslaat, geeft de zakensedan geen krimp. Ook de basismotorisering, de E 200 die wij meekregen, laat zich desgewenst sportief besturen.
Drive Pilot
De nieuwe Mercedes-Benz E-klasse is met al zijn technologie een van de intelligentste auto’s van dit moment. De meeste innovaties richten zich op comfort en veiligheid.
Zo is de E-klasse als enige in zijn segment (optioneel) leverbaar met speciale luchtvering die in drie fasen is te regelen. Die eerdergenoemde touchpads op het stuurwiel zagen we nooit eerder in een auto en hij voert zelfs een rem- én stuuringreep uit om een aanrijding met een voetganger te (helpen) voorkomen.
Laatstgenoemde willen we in de praktijk nooit meemaken. Wel testen we de Drive Pilot met automatische besturing. Het is een aanvulling op de adaptieve cruisecontrol, die de afstand tot de voorligger continu gelijk houdt. Dus als jouw voorligger remt, rem jij ook, zelfs tot stilstand. En als hij accelereert, versnel jij ook. Dat fenomeen kennen we al, maar nu blijft de E-klasse ook keurig in de rijstrook door de wegmarkeringen te volgen en zelf te sturen.
Heerlijk filerijden
Het is best apart als je het stuurwiel voor de eerste keer ziet draaien, maar het werkt goed. Zelfs rotondes blijken geen probleem als de belijning goed zichtbaar is. Hiermee komt de volledig zelfstandig rijdende auto steeds dichterbij. De E-klasse wacht zelfs op goedkeuring om automatisch van rijstrook te wisselen.
Maar zo ver is het nog niet. Als de wegmarkering slecht is of ontbreekt, denkt het systeem dat de weg rechtdoor gaat. Het betekent dus dat de bestuurder altijd alert moet zijn.
Je kunt deze E-klasse dus ook geen zelfrijdende auto noemen. Dat weet Mercedes-Benz ook en als je een paar minuten het stuur niet hebt aangeraakt, moet je beide touchpads aanraken om te bevestigen dat je wakker bent. Als je dat niet doet, schakelt Drive Pilot zichzelf uit.
Dit zelfsturende systeem is dus niet bedoeld om het werk volledig uit handen te geven, maar is vooral prettig in de file na een lange werkdag. Dan hoef je net even wat minder geconcentreerd te zijn.
Remote Park Pilot
Wat de E-klasse wél volledig zelf en zonder bestuurder kan, is parkeren! Als je de Park Pilot-app op je smartphone installeert en via Bluetooth verbinding maakt met de auto, dan kun je uitstappen en op afstand via je telefoon de auto veilig parkeren. Ook dit werkt uitstekend en is vooral handig als de parkeerplekken zó krap zijn, dat jij of jouw passagier niet fatsoenlijk kunt in- of uitstappen. Kijk hier hoe dat gaat.
VIDEO – Remote Park Pilot: Kijk hoe we de Mercedes-Benz met de smartphone en zonder bestuurder parkeren
Veel keuze, vanaf 50 mille
Mercedes-Benz levert de E-klasse met keuze uit acht motoren, allemaal met standaard negentrapsautomaat. Behalve in de door ons gereden versie, de E 200 met 135 kW (184 pk) sterke 2,0-liter benzinemotor, liggen er ook viercilinders in de E 250 en de diesels E 200d en E 220d.
Zescilinderrijden kan in de E 400 en E 43 AMG. De E 350d is voorlopig de enige zescilinder diesel. Dan is er ook nog een zeer interessante versie voor de zakelijke markt: de E 350e plug-in hybride met 15% bijtelling.
Op termijn volgen nog veel meer varianten van de Mercedes-Benz E-klasse, waaronder de stationwagon en de extreme E 63 AMG. De prijzen beginnen bij 49.995 euro.
LEES OOK: Nieuwe Mercedes-AMG GT R komt rechtstreeks uit de groene hel