Rijtest – Kia Niro Hybrid (2022)
De koning is dood, lang leve de koning?
Jarenlang kwam de bestverkochte auto van Nederland uit Duitsland of Frankrijk, maar inmiddels zijn de Koreanen de baas in ons land. De afgelopen jaren heeft Kia merken als Renault, Peugeot, Volkswagen en Opel ingehaald. Dankzij het brede aanbod qua motorisering staat de Kia Niro sinds 2020 stip op nummer één in de Nederlandse verkoopranglijst. Nu is er een hagelnieuwe Niro. Heeft hij alles in huis om wéér publiekslieveling te worden? AutoRAI zocht het uit.
Bestverkochte auto van Nederland
Dankzij chiptekorten en logistieke verstoringen als gevolg van coronamaatregelen was 2021 een moeilijk jaar voor de autobranche. Toch wist Kia dat jaar 10.812 exemplaren van de Niro aan de man te brengen in Nederland. Net als in 2020, verkocht in 2021 geen enkel model beter in ons land dan de Kia Niro.
Waarom is de Kia Niro zo populair?
Simpel: voor een net bedrag krijg je een degelijke, betrouwbare auto die veel ruimte biedt. Maar er is meer aan de hand. Kia verkoopt de Niro in drie smaken: hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch. Niet alleen de (plug-in)hybride-uitvoeringen zijn populair, ook de EV-variant doet het goed. Juist goed, moeten we eigenlijk zeggen. De e-Niro was in 2021 de één na populairste EV van Nederland. Alleen de Skoda Enyaq werd vaker op kenteken gezet.
Nieuwe Kia Niro
De Koreanen willen het succes graag vasthouden en introduceren nu een volledig nieuwe Niro. Het nieuwe model is wederom leverbaar met drie verschillende aandrijflijnen. Aan de buitenkant kun je het verschil tussen de drie uitvoeringen haast niet zien, daarvoor moet je naar de badge op de achterkant kijken. In Frankfurt – de Europese thuisstad van Kia – stappen we in de Hybrid-variant. Deze is samen met de volledig elektrische Niro het populairst in Nederland. De elektrische Niro heet overigens voortaan niet meer de e-Niro, maar de Niro EV.
Design
De nieuwe Koreaan oogt een stuk stoerder en moderner dan zijn voorganger. Op zijn neus zit wederom het familiegezicht: de ‘tiger face’, zoals Kia het frontdesign graag noemt. Een ander opvallend element is de C-stijl, die een contrasterende kleur heeft en plaats biedt aan de achterlichten. Dankzij zij nieuwe, hippe uiterlijk moet de nieuwe Niro een jonger publiek aanspreken.
Afmetingen
De nieuwe Niro is een stukje groter dan het uitgaande model, wat resulteert in meer interieur- en bagageruimte. Hij is 4,42 meter lang, 1,82 meter breed en 1,55 meter hoog. Met de been- en hoofdruimte zit het achterin goed. Twee volwassenen zitten er prinsheerlijk en drie kinderen kunnen met gemak naast elkaar zitten. Dankzij twee moderne USB-C-laadpoorten én een huishoudelijk stopcontact kan iedereen achterin zijn telefoon, tablet, laptop of desnoods koffiezetapparaat of scheerapparaat van stroom voorzien.
Bagageruimte Kia Niro
De hybride en de plug-in hybride hebben respectievelijk een bagageruimte van 451 liter (HEV) en 348 liter (PHEV). De EV moet je hebben als je écht veel bagageruimte zoekt. Daar past achterin 475 liter bagage, bijna 130 liter meer dan in de Niro PHEV. Bovendien heeft de Niro EV ook nog opbergruimte onder de motorkap, 20 liter om precies te zijn. Niet dat je in de hybride ruimte tekort komt hoor. Met alle varianten kun je zonder problemen bepakt en bezakt naar de camping in Zuid-Europa rijden. Echter kun je niet met alle Niro’s een flinke vouwwagen of caravan trekken. Het maximale geremde trekvermogen van zowel de HEV (hybride) als de PHEV is 1.300 kilogram, terwijl de Niro EV maar 750 kilo mag trekken.
Aandrijflijn HEV en PHEV
In de Niro HEV en PHEV ligt een 1,6-liter GDi-benzinemotor die gekoppeld is aan een zestrapsautomaat met dubbele koppeling én een elektromotor. De hybride Niro beschikt over een maximaal vermogen van 141 pk, de PHEV over 183 pk. De plug-in hybride heeft simpelweg een sterkere elektromotor én een groter accupakket, waardoor je 65 kilometers volledig elektrisch kunt rijden. De vorige Niro stekkerhybride kwam op stroom niet verder dan 50 kilometer.
Elektrisch rijden met een Niro Hybrid
De hybride Niro kan in tegenstelling tot de PHEV geen grote stukken elektrisch afleggen, maar in de stad wel kleine stukjes. Vooral daar voelt de Hybrid zich thuis en is hij lekker zuinig. Van stoplicht naar stoplicht gaat vaak volledig elektrisch. Zeker als je veel energie terugwint door af te remmen op de elektromotor. Via flippers achter het stuur kun je de mate van regeneratief remmen instellen. Zet je hem in de sterkste stand, dan lijkt het haast alsof je in een volledig elektrische auto rijdt als je het gas loslaat.
Actieradius nieuwe Kia Niro EV
In Frankfurt stappen we ook even in de volledig elektrische Niro: de Niro EV. Kia levert de EV met een 64,8 kWh-batterijpakket, hetzelfde accupakket als in de e-Niro, het vorige model. De nieuwe Niro EV komt echter wel iets verder dan zijn voorganger, maar veel scheelt het niet. Volgens de WLTP-cijfers komt hij 463 kilometer ver op een volle lading stroom. De e-Niro schopt het tot 455 kilometer. Slechts acht kilometer winst ten opzichte van zijn voorganger dus, maar in deze prijsklasse blijft het een zeer nette actieradius
Hoe snel kan de Kia Niro EV snelladen?
Standaard kan de Koreaan overweg met 72 kW aan laadkracht. Dat is niet enorm indrukwekkend, zeker als je weet dat zijn grotere broer – de EV6 – tot 240 kW aankan bij een laadstation. Volgens Kia kan de Niro EV het pieklaadvermogen echter lang vasthouden, waardoor het accupakket alsnog vrij snel vol zit. Als het koud is, verwarmt de Niro zelfs automatisch het accupakket voor, als hij via het navigatiesysteem doorkrijgt dat je richting een laadpunt rijdt. Hierdoor is de accu op de optimale temperatuur als je arriveert bij een laadstation, waardoor de auto direct op vol vermogen kan laden. Volgens Kia is het accupakket bij een snellader in 43 minuten opgeladen van 10-80%. Feit blijft wel dat de Kia EV6 hier slechts 18 minuten over doet.
Prestaties
De nieuwe Niro EV is even krachtig als zijn voorganger. De elektromotor is goed voor 204 pk en 255 Nm direct beschikbaar koppel. De compacte crossover heeft 7,8 seconden nodig voor de 0-100 km/u sprint en de topsnelheid bedraagt 167 km/u. Hij is lekker vlot dus.
Technologie en duurzaamheid
De afwerking van het interieur is in de nieuwe Niro naar een hoger plan getild. Het ziet er strak uit en doet sterk denken aan het interieur van de Kia EV6. Er zijn weinig fysieke knoppen aanwezig, maar wel een paar aanraakgevoelige sneltoetsen, die we ook kennen uit de EV6. Hierdoor kun je snel naar de juiste menu’s navigeren. Wel zo handig tijdens het rijden. Uiteraard is Apple Carplay en Android Auto beschikbaar op het infotainmentsysteem.
Duurzaam
Het interieur zit vol met gerecyclede materialen, zoals Bio PU: een stof die is gemaakt van eucalyptusbladeren. Er is daarnaast vooral veel technologie aanwezig. Voor je neus krijg je twee 10,25-inch schermen en optioneel levert Kia een 10-inch head-up display. Het centrale touchscherm reageert snel en ziet er scherp en helder uit. Het infotainmentsysteem heeft een duidelijke indeling. Voor de sfeerverlichting kun je kiezen uit maar liefst 74 kleurcombinaties.
Wat kost de nieuwe Kia Niro?
De nieuwe Kia Niro staat inmiddels bij de dealers in Nederland. Voor de HEV betaal je minimaal 31.995 euro en voor de PHEV 39.695 euro. De elektrische Niro EV komt later in 2022 naar ons land. Kia vraagt minimaal 41.795 euro voor de volledig elektrische Niro. Meer weten? Kijk onze rijtest hieronder: