Rijtest – Ford C-MAX Plug-in Hybride
Van de gezinsauto C-MAX heeft Ford nu ook een Plug-in Hybride-versie. Wie de hybride-technologie goed benut, houdt heel wat huishoudgeld over. Ford claimt namelijk een brandstofverbruik van slechts 1 op 50!
De C-MAX Energi, de officiële naam, wordt overigens gebouwd in de Verenigde Staten, omdat productie in Europa niet loont. Ford bouwt al hybride-auto’s sinds 2004. Wereldwijd zijn er al meer dan 400.000 verkocht. De C-MAX Plug-In Hybride is de nieuwste loot aan de stam en geldt in Europa dan ook als de zuinigste Ford.
Nederland eerst
Vooralsnog wordt de auto wat betreft Europa alleen in Nederland verkocht: Ford hoopt zo een graantje mee te pikken van het fiscaal aantrekkelijke klimaat voor zakelijke rijders, die niet meer dan 7 procent van de cataloguswaarde hoeven bij te tellen voor eventueel privégebruik. Mogelijk volgen later dit jaar Duitsland en Groot-Brittannië. Een benzinemotor, in dit geval een 2,0-liter zogenaamde Atkinson-cyclusmotor, en een 88 kW sterke elektromotor zorgen voor de aandrijving. Met een volle lithium-ion batterij is tot aan 44 km elektrisch rijdend te overbruggen. Bij veel korte ritten, bijvoorbeeld met de kinderen naar sport of boodschappen doen, is dus benzine te besparen. De topsnelheid is overigens 165 km/u, puur elektrisch rijdend is dat maximaal 136 km/u.
Snel te laden
Belangrijk is het wel om op tijd weer op te laden. Dat gaat snel naar hedendaagse begrippen. Twee uur kost het laden van een lege batterij bij de laadpaal. Met een standaard stopcontact thuis duurt het drie uur: geen probleem voor wie de auto ’s avonds thuis op het stroomnet aansluit.
Stiller
Eenmaal op pad rijdt en stuurt de hybride Ford niet anders dan een C-MAX met enkel een benzine- of dieselmotor. In de praktijk staat dat voor een aangenaam rijgedrag, waarbij je als bestuurder nauwelijks verschil bespeurt als de auto elektrisch wordt voortgestuwd dan wel dat de verbrandingsmotor de energie levert. Het grootste merkbare verschil zit hem in het geluid: de elektrische aandrijving is uiteraard stiller. Elektrisch wegrijden kan, maar als het gaspedaal te diep wordt ingedrukt, springt de verbrandingsmotor meteen bij. Het gecombineerde vermogen van de twee aandrijflijnen bedraagt 136 kW (185 pk).
Rijke uitrusting
De nieuwe Ford C-MAX Plug-in Hybride beschikt over een zeer rijke uitrusting. Zo is de auto bijvoorbeeld voorzien van een Hands-Free Liftgate, waarmee de achterklep automatisch door middel van een zachte trapbeweging onder langs de bumper kan worden geopend. Dat is erg makkelijk als je met je handen vol boodschappen staat. Ook praktische en veilige zaken als een achteruitrijcamera en automatisch inparkeren zijn standaard. En comfort is er genoeg met zaken als automatische climate control met twee zones, lederen bekleding, verwarmbare stoelen en een navigatiesysteem behoren tot de uitrusting.
Fiscaal regime
De nieuwe C-MAX Plug-In Hybride kost 34.995 euro. Ford verwacht in Nederland dit jaar ten minste 1.200 exemplaren te kunnen verkopen. De totaalmarkt voor hybrides zal in 2015 volgens Ford uitkomen op 41.000 stuks, tegen 28.000 in 2014. De aangekondigde verandering van het fiscaal regime, waardoor de fiscale bijtelling voor zakelijke rijders na dit jaar omhoog gaat van 7 naar 15 procent, is daaraan debet. Als gevolg van dat fiscale regime richten overigens steeds meer fabrikanten met hybride voertuigen hun pijlen op de Nederlandse markt.