Autotest – Dacia Sandero Stepway Easy-R
Eerste Dacia met een automaat
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Je verwacht het niet van een succesvol automerk, maar automobilisten die graag automaat rijden of niet anders kunnen, hadden tot voor kort niets te zoeken bij Dacia. Dit jaar pas, ruim tien jaar na de verkoopstart van de eerste Dacia, is er eindelijk een automatische transmissie leverbaar.
Easy-R
De eerste automatische transmissie van Dacia heet “Easy-R” en is leverbaar voor de Dacia Logan MCV, Sandero en Sandero Stepway. Het is geen volwaardige automaat, maar een gerobotiseerde vijfversnellingsbak, zoals dat in autotermen heet.
De versnellingsbak is technisch hetzelfde als een handgeschakelde versie, alleen de handelingen die je normaal zelf doet (koppelen, schakelen, ontkoppelen), regelt het elektronische brein van de automaat. Niets mis mee, maar als je tijdens het schakelen het gaspedaal stug blijft indrukken, heeft dat een schokkerig effect.
Dat voorkom je door het gaspedaal even op te liften als de automaat van versnelling wisselt, zoals je ook doet in een handgeschakelde auto. Je merkt direct dat het een stuk soepeler en dus comfortabeler verloopt. Bovendien went het heel snel.
Dat Dacia voor dit type automaat kiest, heeft natuurlijk alles te maken met kostenbesparing. We hebben het immers over een budgetmerk. Alles draait om prijs. Met een conventionele automaat zou de auto al gauw 10% duurder worden. De meerprijs van een Easy-R automaat bedraagt slechts 500 euro en dat is spotgoedkoop vergeleken met andere merken.
LEES OOK: Autotest – Dacia Logan MCV
Dacia Sandero Stepway TCe 90 Lauréate
Over goedkoop gesproken: 15.490 euro is natuurlijk een hoop geld, maar als je dat vertaalt naar autoprijzen en kijkt wat Dacia voor dat bedrag allemaal levert, dan snappen we waarom het merk al bijna vier miljoen auto’s verkocht heeft. Het model waarmee wij op pad gingen, de Sandero Stepway TCe 90 in de uitvoering Lauréate, is “gewoon” voorzien van airco, elektrisch bedienbare ramen en lichtmetalen wielen.
Centraal in het midden zit het optionele Media NAV multimedia-/navigatiesysteem. Ook dit kost slechts 500 euro. Het systeem is vrij simpel, maar biedt alles wat je nodig hebt en werkt ronduit perfect. Het systeem laat zich kinderlijk eenvoudig bedienen en doet exact wat je wilt. Iedere keer weer, en dat is niet vanzelfsprekend, ook niet bij veel duurdere auto’s.
De Easy-R automaat is gekoppeld aan de TCe 90 benzinemotor. Die kennen we al langer van moederbedrijf Renault en wordt bijvoorbeeld ook geleverd in de nieuwe Renault Clio. De driecilinder turbomotor biedt een prima mix van kracht en verbruik. Het is niet voor niets dat de Dacia Sandero Stepway uitsluitend met deze motor geleverd wordt.
Bijzondere fanbase
Kenmerkend voor Dacia is ook de enorme betrokkenheid en loyaliteit van klanten. Het tienjarige jubileum van Dacia werd opgeluisterd met talloze evenementen in Europa en Noord-Afrika, waarbij duizenden Dacia-fans bijeenkwamen.
Het jubileum in Frankrijk werd op grootse wijze gevierd in Parijs, Nantes en Lyon, met een opkomst van 11.000 Dacia-rijders. Bizar toch? In Tsjechië werd de jaarlijkse Dacia-picknick bezocht door ruim 6.000 man, van wie er duizend samen een gigantisch Dacia-logo vormden.
Ook in Nederland is de Dacia Fandag al jaren een succes. En niet te vergeten: op Facebook heeft Dacia al meer dan 2,5 miljoen volgers.