Rijtest – BMW M4 Competition xDrive Cabrio (2022)
Voor zonaanbidders met een racelicentie
Auto’s zijn tegenwoordig zo goed geïsoleerd, dat er soms nog nauwelijks geluid van buiten het interieur bereikt. Dat is over het algemeen natuurlijk een prettige zaak, tenzij je auto een heerlijke soundtrack produceert. Bij BMW kun je nu gelukkig een M4 krijgen zonder dak, waardoor je oren optimaal kunnen genieten van de krachtigste zes-in-lijn die de M-afdeling ooit produceerde.
Nederland cabrioland
De zomer van 2022 zal de boeken in gaan als één van de zonnigste zomers ooit. Hoewel het op sommige dagen zelfs te warm was om met het dak open te rijden – jazeker, het kan ook té warm zijn om een cabrio te rijden – zullen door het aangename weer toch steeds meer Nederlanders een cabrio overwegen. Vroeger reed je voor je gevoel 364 dagen van het jaar in de regen, maar 2022 telde al dik 100 warme dagen. Dat zijn dagen waarop de thermometer in De Bilt officieel minimaal 20 graden aantikt.
BMW M4 Cabrio
Maar een cabrio die je het hele jaar door wil rijden, moet meer zijn dan alleen een compacte tweezitter. Die zijn leuk als je ze slechts twee weken per jaar uit de schuur haalt. Van een daily driver vraag je meer. Hij moet minimaal vier zitplaatsen en een redelijke bagageruimte hebben. En het liefst natuurlijk een heerlijke soundtrack. Wij komen dan al snel uit bij de nieuwe BMW M4 Cabrio.
510 pk
De nieuwe potente cabrio van BMW is een jaartje op de markt en heeft dus net zijn eerste volle zomer achter de rug. Wij mochten ‘m een weekje aan de tand voelen. Die week vloog voorbij. Dat kan te maken hebben gehad met het heerlijke weer, maar misschien kwam het door de 510 pk en 650 Nm sterke 6-cilinder-in-lijnmotor? De BMW sprint in slechts 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u en in 13,1 seconden naar 200 km/u. Het volle vermogen is beschikbaar tussen 5.510 en 7.200 toeren per minuut, waar het rode toerengebied pas begint. Smullen! Dit is geen cabrio waarin je een petje tegen de zon op zet. Kan wel, maar je bent hem gegarandeerd binnen 3,7 seconden kwijt.
Topsnelheid BMW M4
Bij 200 km/u is de pret natuurlijk nog niet afgelopen. De elektronische begrenzer grijpt pas bij 250 km/u in. Tenzij je voor het M Driver’s Pack kiest, dan stopt de M4 pas bij 280 km/u met versnellen. Voor deze mogelijkheid verlangt het Duitse merk wel 2.795 euro. Ga je graag op bezoek bij onze oosterburen, dan is deze eenmalige investering het overwegen waard.
Circuitwaardig
Ga je graag het circuit op – eventueel ook bij onze oosterburen, bijvoorbeeld op een bekend circuit in de Eifel – dan is een hogere topsnelheid natuurlijk ook prettig. Maar dan verlang je waarschijnlijk ook naar betere remmerij en extra goed meubilair. Voor 17.899 biedt BMW het M Race Track Pack aan. Toegegeven, een flinke som geld, maar dan gaan je remschijven wel pak hem beet zo’n 300.000 kilometer mee. Op de openbare weg dan, maar ook op het circuit zijn ze slijtvast.
Zandvoort
We hebben het hier namelijk over lichtgewicht M Carbon-keramische remmen. Je herkent deze remmen aan hun goudkleurige remklauwen met M logo. We hebben ze niet tot hun limiet kunnen testen – we zijn dol op ons rijbewijs – daarvoor moet je in Nederland naar Assen of Zandvoort. Op het circuit in de badplaats worden deze remmen wel tot het uiterste gedreven, want BMW Nederland zet deze testauto daar in voor rijtrainingen bij de BMW Driving Experience. Op de openbare weg is het dure setje remmen overkill. Wat natuurlijk prettig is, wanneer het remmerij betreft.
Meubilair
Naast vier circuitwaardige remschijven, krijg je voor die bijna 18 mille ook twee M Carbon kuipstoelen. Het lijkt wellicht wat raar, kuipstoelen in een auto voor zonaanbidders, maar de M4 cabrio is nou eenmaal een scheurmonster en minder een gran tourer. Dus heb je ze nodig. De stoelen bieden perfecte zijdelingse steun en meer comfort dan je zou denken. Vooral het carbon-element wat in het midden van de zitting uitsteekt ziet er nogal oncomfortabel uit. Als je eenmaal in de kuipen hebt plaatsgenomen – wat enige klimervaring vereist – kun je er uren blijven zitten, zonder dat het oncomfortabel wordt. De M Carbon kuipstoelen zijn zelfs verwarmbaar en elektrisch verstelbaar in ongeveer alle richtingen.
Pronken
Bovendien zijn deze racestoelen misschien juist wél een logische keuze in een cabrio. Zodra het dak naar beneden is, kan iedereen meegenieten van de zichtbare carbondelen op de rugleuning en het verlichte M4 embleem. Als je dit geld uitgeeft aan een setje stoelen, mag je best wel een beetje pronken, toch? Naast de vier vuistdikke uitlaatpijpen zijn het dan ook vooral de stoelen die aangeven aan je achterliggers dat je niet in een normale BMW rijdt.
xDrive
Zowel op de openbare weg als op het circuit kun je heel wat lol beleven achter het stuur van de BMW M4 Competition xDrive Cabrio. Het xDrive vierwielaandrijving-systeem is standaard op de cabrio, maar het meeste vermogen gaat richting de achterwielen. Zoals het hoort, bij een BMW. Via het instellingenmenu kun je nog meer power naar achteren sturen. Wil je dat werkelijk alle 510 briesende paarden naar de achterwielen gaan, dan kun je de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) volledig uitzetten en kiezen voor alleen aandrijving op de achterwielen. Als je deze ingewikkelde procedure weet te doorlopen, gaan we ervan uit dat je weet waar je aan begint.
Praktisch
Tijdens onze testweek is het veel te warm om rubber te verbranden. Dat doen we sowieso liever op het circuit. Nogmaals, ons rijbewijs is ons lief en de BMW M4 – in welke vorm dan ook – is een rijbewijs-killer als je je rechtervoet niet onder controle hebt. Laten we ons daarom even richten op het praktische aspect van de auto. De M4 Cabrio is naast een goede daily driver, ook een prima vakantieganger. Er is plek voor vier volwassenen en helemaal achterin kun je een paar flinke tassen en twee rolkoffertjes kwijt. Het brutale uitlaatsysteem kun je met een druk op de knop de mond snoeren, zodat je buren ’s ochtends niet in hun badjas met eieren naar je beginnen te gooien. Dat is toch onprettig, met een cabrio.
Aubergine
Het stoffen dak kun je tot een snelheid van 50 km/u naar beneden laten zakken. Uiteraard hoef je daar zelf niets voor te doen, behalve een knopje indrukken. Over zijn looks kunnen we niet veel zeggen, want smaken verschillen nou eenmaal. Persoonlijk vinden we de auto een fijn apparaat om naar te kijken. Hij oogt enorm agressief, maar toch ook stijlvol. De BMW Individual kleur helpt daarbij. De aubergine-kleur heet Madeira Red en is een van de fraaiste kleuren die je bij het merk kunt krijgen.
Wat kost een BMW M4 Cabrio?
Minder fraai is wellicht het prijskaartje, maar dat is niet helemaal de schuld van BMW. Dankzij een stevige bpm-boete van 40.157 euro(!) plus uiteraard 21% btw (23.886,66 euro om precies te zijn) komt het eindbedrag dat je bij de dealer moet afrekenen voor deze specifieke testauto uit op 179.090 euro. Voor 147.082 euro rij je zonder opties met een BMW M4 Competition xDrive Cabrio de showroom uit richting de zon.
Bekijk ook: