Review – Xpeng P7 en XPeng G9, het overwegen waard?
De eerste meters in deze Chinese modellen
Jep, er is weer een nieuw Chinees merk opgestaan in Nederland. Deze keer luidt de naam XPeng. Wat maakt deze Chinese speler anders dan ‘de rest’? En hoe rijden de XPeng P7 en XPeng G9? Tijd voor antwoorden.
Automerk met tech-achtergrond
Hoewel de merknaam wellicht om wat gewenning vraagt, blijkt al snel dat je in een XPeng al snel op je gemak bent. Je merkt ook duidelijk uit welke hoek XPeng zijn sporen heeft verdiend. Het bedrijf is beursgenoteerd en heeft oorspronkelijk een tech-achtergrond. Dat tech-randje zit ook overduidelijk in de modellen van het merk. XPeng trapt af met de P7, een sportieve elektrische sedan. De grotere G9 SUV – ook volledig elektrisch – staat ook direct op de Nederlandse prijslijsten. De G6 volgt naar verwachting in de nabije toekomst. De G6 is een elektrische SUV-Coupé.
Dik 200 orders
Tijdens onze eerste kennismaking met XPeng stonden er twee modellen klaar: de P7 en G9. Met deze twee modellen richt het merk zich in Nederland in eerste instantie op de zakelijke markt, aangezien de modellen voor de meeste particulieren nog te duur zijn. Die aanpak mag je natuurlijk betwijfelen, maar feit is nu wel dat er dik 200 orders zijn geschreven voor de modellen van XPeng. De levering van de P7 (sedan) start in juli 2023, gevolgd door de G9 SUV in oktober 2023.
“Dankzij de uitstraling, uitrusting, (laad)prestaties en aantrekkelijke prijsstelling van onze twee nieuwe elektrische modellen, de XPENG P7 en G9, zijn wij ervan overtuigd een interessant en concurrerend aanbod te hebben voor met name de zakelijke rijder die een nieuwe elektrische auto overweegt”, zegt Jasper Koek, PR Manager van XPeng in Nederland. Lees hier het complete XPeng-interview.
Veel nieuws op komst
Reken er maar op dat je binnen afzienbare tijd dus modellen van XPeng in het straatbeeld ziet verschijnen. Helemaal in de toekomst, want dit merk heeft besloten om niet stil te zitten. Elke 12 tot 18 maanden komt er een nieuw model, waarbij de G6 de eerstvolgende in de line-up wordt. Het merk trapt af in Zweden, Noorwegen, Denemarken en Nederland, omdat deze landen een goede laadinfrastructuur hebben. Het Europese hoofdkantoor is te vinden in Amsterdam.
Het succes van XPeng wordt in Nederland vooral bepaald door de prijsstelling. Prijzen schommelen nu tussen de 50 en 70 mille. Wil dit merk ook particulieren kunnen overtuigen, dan zijn er modellen nodig met een aanzienlijk lagere vanafprijs, een beetje zoals BYD – nog zo’n Chinese partij – ook goed begrepen heeft. XPeng heeft aangegeven ook naar deze segmenten te willen kijken.
XPeng P7 en G9
Voor nu moeten we het in Nederland doen met de P7 en G9. Wat valt op bij deze modellen? Ze geven een ‘Europese’ indruk. Dat wil zeggen: een mooie afwerking en fijne rijeigenschappen. Omdat het accupakket laag in de modellen ligt, hebben de modellen ook een goede wegligging. Ook de fijne stoelen vallen op. Alles is volledig aanpasbaar in een XPeng, ook de alertheid van het gaspedaal of het stuurgedrag bijvoorbeeld. Indien gewenst is rijden via one-pedal-driving mogelijk, precies zoals je mag verwachten in een moderne elektrische auto.
Er klinken nog wel de nodige toeters en bellen afkomstig van rijhulpsystemen. XPeng heeft aangegeven om die geluiden voor de Europese markt te willen beperken, omdat die hier als storend worden ervaren. Ook ontbreekt Apple Carplay en Android Auto nog, maar daar wordt aan gewerkt.
Vlot infotainmentsysteem
Beide modellen hebben een kraakheldere camera en een vlot infotainmentsysteem. Net als bij Tesla kan een XPeng muziek afspelen aan de buitenkant van de auto. Leuk voor op de camping. De modellen hebben ook en digitale assistent die je tot leven wekt met de tekst ‘Hé Xpeng’.
Wie echt ruimte zoekt, kan beter voor de G9 kiezen. Die heeft een forse bagageruimte en uiteraard ook een hoge zit. Toch geven wij nu de voorkeur aan de P7. Het liefst met vleugeldeuren. Ja, dat lees je goed. Hoewel ze optioneel zijn, maken ze van de P7 wel een unieke elektrische sedan. Daar kan zelfs Tesla niet tegenop. Uiteraard zijn die vleugeldeuren een leuke gimmick, maar tof is het wel.
Specificaties XPeng P7
Hoe zit het dan met de specificaties van beide modellen? De XPeng P7 heeft onderhuids een 98 kWh-batterij met 800V siliciumcarbide (SiC)-technologie. Snelladen tot 175 kW is hiermee mogelijk. De batterij is met deze technologie in 29 minuten opgeladen van 10 tot 80%. De actieradius komt uit op 576 kilometer (WLTP) voor de P7 RWD Long Range. De AWD-versie van de XPENG P7 sprint in 4,1 seconden van 0-100 km/u, de variant met achterwielaandrijving heeft 6,7 seconden nodig. Zaken zoals een elektrische achterklep, soft-close-deuren, een warmtepomp en een verwarmbaar stuurwiel zijn standaard.
Specificaties XPeng G9
Ook de XPeng G9 is een ware krachtcentrale. Ook in deze SUV – standaard uitgerust met luchtvering – past het merk een 98 kWh batterij toe, alleen kan deze auto snelladen met vermogens tot wel 300 kW. De batterij is daarmee in slechts 20 minuten van 10 tot 80% op te laden, prettig! De actieradius van de G9 RWD Long Range bedraagt 570 kilometer (WLTP). De AWD-versie heeft een vermogen van 405 kW (551 pk) en een maximumkoppel van 717 Nm. Dat resulteert in een 0-100-tijd van 3,9 seconden.
Garantie XPeng
Belangrijk voor een nieuw merk zijn ook de garantievoorwaarden. XPeng levert zijn modellen standaard met een fabrieksgarantie van 5 jaar/120.000 km. Klanten die in de periode van 3 februari tot en met 31 december 2023 een nieuwe XPENG G9 aanschaffen, profiteren nog van een verlengde fabrieksgarantie van 7 jaar/160.000 km. Deze verlengde garantie is gekoppeld aan het voertuig en overdraagbaar aan een volgende eigenaar.
Prijzen XPeng in Nederland
- P7 RWD Long Range: 49.990 euro
- P7 AWD Performance: 59.990 euro
- P7 AWD Wing Edition: 69.990 euro
- G9 RWD Long Range: 61.990 euro
- G9 AWD Performance: 71.990 euro
Conclusie review XPeng
Heeft XPeng bestaansrecht in Nederland? Absoluut! Het merk maakt een goede eerste indruk met kwalitatief hoogwaardige auto’s en de lokale aanpak. Dit merk mag je serieus nemen. Hier en daar moet het merk nog wel de puntjes op de ‘i’ zetten, maar met de producten zelf is helemaal niets mis. Nu is de vraag: laat jij een Tesla Model 3 of Polestar 2 staan voor een XPeng P7? Of een Model Y voor een XPeng G9? Of ga je toch voor een BYD, Seres, Aiways, Hongqi, Nio of MG? Het aanbod Chinese BEV’s in Nederland is namelijk nog nooit zo groot geweest. Xuǎnzé shì jùdà de. Dat is Chinees voor ‘de keuze is reuze’.