Review – Volvo EX30 (2024) heeft ook stout randje
"Het mag gewoon niet van Volvo"
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Dat de Volvo EX30 op de markt is gekomen, zal niemand zijn ontgaan. De elektrische crossover is een instant hit, waarbij naar verluidt al 3.000 exemplaren in Nederland op voorhand waren verkocht. Dat heeft onder meer met zijn vanafprijs te maken van net geen 37.000 euro. In deze review maken we het de nieuwe EX30 vrij lastig. Want hoe presteert de EX30 op glad ijs?
Volvo EX30 en EX40 bijten elkaar niet
Het is de ambitie van Volvo om met de Volvo EX30 de nummer-éénpositie in de Nederlandse verkooplijsten te behalen. Met de Volvo EX30 zet het merk de volgende stap naar volledige elektrificatie, die het merk begon met de Volvo XC40. Volvo verwacht dat ook de XC40 – die nu Volvo EX40 heet overigens – onverminderd populair blijft. Onder meer vanwege de extra ruimte en actieradius. De Volvo EX30 is Volvo’s meest compacte premium SUV. Dat ‘compacte’ randje merk je ook aan de interieurruimte. Die valt wat tegen, in het bijzonder op de achterbank. De EX40 is in die zin absoluut de ruimere auto.
Omdat de vraag naar de EX30 zo groot is, heeft Volvo Cars onlangs besloten om de nieuwe volledig elektrische EX30 vanaf 2025 in de fabriek in Gent (België) te gaan bouwen, waardoor de productiecapaciteit voor de EX30 kan worden uitgebreid.
VOLVO EX30 heeft ook STOUT randje! – WINTERTEST – REVIEW – AutoRAI TV
Afmetingen
De Volvo EX30 heeft een hoogte van 1.549 mm, een breedte van 1.836 mm en een lengte van 4.233 mm. De wielbasis bedraagt 2,65 meter. De bagageruimte bedraagt 318 liter. Klap de rugleuningen achterin neer voor een maximale inhoud van 904 liter, inclusief een compartiment onder de vloer van 61 liter. De basisversie van de Volvo EX30 mag 1.000 kilogram geremd trekken, terwijl de Extended Range Single Motor- en Twin Motor Performance-versie geremd 1.600 kilogram mogen trekken. Er zijn vier uitvoeringen van de Volvo EX30 die in aanmerking komen voor de SEPP-subsidie, in onderstaand schema aangeduid met een *.
Technische specificaties Volvo EX30
Model | Aandrijving | Uitvoering | Vermogen | 0-100 km/u | Range | Consumentenprijs |
Volvo EX30 | Single Motor | Core | 272 pk/343 Nm | 5,7 s | 344 km | € 36.795* |
Volvo EX30 | Single Motor | Plus | 272 pk/343 Nm | 5,7 s | 344 km | € 39.795* |
Volvo EX30 | Single Motor Extended Range | Core | 272 pk/343 Nm | 5,3 s | 480 km | € 41.495* |
Volvo EX30 | Single Motor Extended Range | Plus | 272 pk/343 Nm | 5,3 s | 480 km | € 44.935* |
Volvo EX30 | Single Motor Extended Range | Ultra | 272 pk/343 Nm | 5,3 s | 480 km | € 47.995 |
Volvo EX30 | Twin Motor Performance | Plus | 428 pk/543 Nm | 3,6 s | 460km | € 49.995 |
Volvo EX30 | Twin Motor Performance | Ultra | 428pk/543 Nm | 3,6s | 460km | € 52.995 |
Prijzen en tarieven Volvo EX30
De Volvo EX30 is in Nederland te bestellen vanaf 36.795 euro. Private Lease-tarieven beginnen bij 519 euro per maand (60 maanden/10.000 km). Care by Volvo, het flexibele auto-abonnement, is beschikbaar vanaf 539 euro per maand (48 maanden/10.000 km). Het zakelijk leasetarief begint bij 499 euro (ex. btw per maand/72 maanden).
Standaarduitrusting
De Volvo EX30 is standaard uitgerust met 18-inch lichtmetalen velgen, 1-zone climate control, Google navigatie, Vapour Grey metallic lak, High Performance audio en een Park Assist camera achter. De veiligheidsuitrusting omvat standaard Safe Space-technologie, Adaptive Cruise Control en BLIS dodehoekdetectie.
Het interieur
Het interieur van de Volvo EX30 oogt behoorlijk minimalistisch. Bovendien merk je goed dat er aan de materialen een ‘eco’-randje zit. Visnetten, PET-flessen, biokunststoffen, je vindt het allemaal terug in het interieur. Volvo heeft ook slim gekeken naar de kosten. De soundbar onder de voorruit scheelt bijvoorbeeld enorm in kosten, want Volvo kan geld besparen op bedrading en koper. Dat drukt de prijs.
Ook de opzet van het dashboard – met centraal een groot touchscreen – is veel goedkoper in productie. Volvo kan nu zonder al te veel aanpassingen een links- of rechtsgestuurde auto bouwen. Het doel was om de kosten zo laag mogelijk te houden. Vandaar dat de EX30 ook geen conventioneel daahboardkastje heeft aan de kant van de bijrijder, maar een soort lade onder het display. Door het dashboardkastje in het midden te plaatsen, is een knie-airbag niet nodig. Scheelt ook weer kosten. De afwerking is van goede kwaliteit en de stoelen van de Volvo EX30 zitten voortreffelijk. Dat is zonder meer een van de beste eigenschappen van deze Zweed.
Bedieningsgemak kan beter
Over het bedieningsgemak zijn we minder te spreken. De leercurve van het infotainmentsysteem is vrij groot, maar met wat tijd valt er prima mee te leven. De knoppen op het stuurwiel zijn nauwelijks begrijpbaar, maar dat heeft Volvo voor modeljaar 2025 al opgelost. Het nieuwe stuurwiel is voorzien van duidelijker vormgegeven knoppen voor een verbeterde gebruikerservaring. Er zijn meer productaanpassingen. De auto is vanaf MY25 uitgerust met een luchtvochtigheidssensor, waardoor de airconditioning efficiënter kan worden gebruikt. Tenslotte is de EX30-badge verhuisd van de C-stijl naar de achterklep. Je pikt de eerste exemplaren er straks dus zo uit.
Sfeerverlichting
Voor de Volvo EX30 kan ook gekozen worden uit vijf verschillende thema’s voor de sfeerverlichting. Elk thema is geïnspireerd op een ander Scandinavisch landschap en verschuift subtiel van kleur, waardoor het interieur rust uitstraalt. Er is keuze uit warm zonlicht, een zonsondergang aan de Zweedse westkust, het wereldberoemde noorderlicht, de gouden zomerhemel van de Zweedse midzomer of de heldere stemming van een zonsondergang in de stad. Om heel eerlijk te zijn hadden we van die sfeerverlichting meer verwacht. De verschillen tussen de thema’s zijn minimaal.
Welke batterij kies jij?
Opvallend aan de Volvo EX30 is dat Volvo verschillende batterijtypes levert. “Voor berijders die het grootste deel van hun tijd in de stad doorbrengen of de neiging hebben om kortere afstanden af te leggen tussen de oplaadbeurten, biedt Volvo een optie met één motor en een LFP-accu. De standaard LFP-batterij van 51 kWh, die gebruik maakt van lithium-ijzerfosfaatchemie, is kosteneffectiever en gebruikt minder grondstoffen, wat betekent dat dit de beste optie is als men geen maximaal bereik nodig heeft”, aldus Volvo.
Volvo vervolgt: “Wil je meer range, dan kies je voor de Single Motor Extended Range-variant met een NMC Extended Range-accu van 69 kWh. De NMC-accu bevat lithium, nikkel, mangaan en kobalt en produceert zijn energie efficiënter dan de LFP-variant. Deze optie met één motor en groter bereik geeft een actieradius tot 480 km tussen twee oplaadbeurten.”
De absolute topversie is de Twin Motor Performance-variant waarin de NMC-batterij gekoppeld is aan twee elektromotoren. Deze vierwielaangedreven variant van de Volvo EX30 levert 315 kW (428 pk), met een acceleratie van 0-100 km/u in 3,6 seconden. Jawel mensen: dat maakt van de EX30 officieel de Volvo‘s accelererende Volvo ooit!
Snelladen
De Twin Motor-variant met de grootste batterij heeft een snellaadcapaciteit tot 153 kW, terwijl de standaardversie een capaciteit van 134 kW heeft. Dat betekent dat de accu in iets meer dan 25 minuten van 10 tot 80% opgeladen kan worden.
Rijden in de Volvo EX30
De AWD-versie van de Volvo EX30 is zonder meer de leukere auto om te rijden, helemaal in gladde omstandigheden. Want zoals gezegd: we rijden de EX30 in deze review niet alleen op asfalt maar ook op sneeuw en ijs. Met vierwielaandrijving en dik 400 pk kun je daardoor best wat streken uithalen om het kind in je te prikkelen. Maar het gebeurt wel op een veilige manier. Volvo laat het namelijk niet toe dat het ESP-systeem volledig wordt uitgeschakeld.
Je kan wel kiezen voor ESP off, maar ook dan staat het systeem niet uit. Het mag gewoon niet van Volvo. Bij een bepaalde sliphoek treedt het systeem gewoon in werking. Je mag dus best wat spelen, maar je mag het van Volvo niet te gek maken. De balans in de EX30 is uitstekend en ook het stuurgevoel is goed. Als bestuurder krijg je daardoor sterk het gevoel van controle, ook onder bijzonder gladde omstandigheden. Met wat slimme stoten gas en bepaalde stuurhandelingen blijkt dat de EX30 nog best een stout randje heeft. Je kan best wel wat ‘powerdrifts’ realiseren, als je daar wat ruimte voor hebt.
We hebben ook met de achterwielaandrijver op ijs gereden. Dat is prima te doen, ESP doet goed z’n werk. Oook bij deze variant is de balans goed, maar al snel blijkt dat de AWD-uitvoering verreweg de de leukere auto is. Voor normaal gebruik is de 2WD-versie een uitstekende keuze, helemaal als je het maximale aantal kilometers uit het accupakket wilt peuteren. Deze compacte Volvo voelt vooral veilig aan. In die zin past dit model dus uitstekend bij de merkwaarden van Volvo.
Volvo EX30 Cross Country
In de loop van 2024 wordt de Volvo EX30 ook verkrijgbaar als Cross Country variant. De orderboeken voor deze speciale versie van de compacte elektrische SUV gaan in 2024 open en de productie start naar verwachting later dat jaar. De Volvo EX30 Cross Country bouwt voort op Volvo’s lange Cross Country-geschiedenis. Bekende voorbeelden zijn de V60 en V90 Cross Country. Hij wordt geleverd met onder meer extra bodemvrijheid, 19-inch zwarte wielen en de optie van 18-inch wielen. De Volvo EX30 Cross Country is herkenbaar aan de skidplates aan de voor-, achter- en zijkant, de speciale zwarte panelen op de voorbumper en achterklep en het Cross Country-logo. De kleine Zweedse vlag op de motorkap maakt het geheel af.