Review – Vernieuwde Citroën e-C4 en Citroën e-C4 X (2023)
Meer vermogen, grotere batterij, grotere actieradius
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Het aanbod van de Citroën e-C4 en Citroën e-C4 X wordt uitgebreid met een nieuwe variant, die drie voordelen met zich meebrengt. AutoRAI.nl maakte kennis met de interessante nieuwkomers.
Ook Citroën heeft grote elektrificatieplannen. Misschien wel een van de belangrijkste nieuwkomers is de volledig nieuwe en volledig elektrische Citroën C3, die later deze maand wordt onthuld. Citroën heeft echter ook genoeg nieuws dat nu al te bestellen is. De Citroën e-C4 en Citroën e-C4 X zijn nu bijvoorbeeld leverbaar met een vernieuwde aandrijflijn, die krachtiger is én een grotere actieradius biedt.
Citroën e-C4 is belangrijk model
Voor Citroën is de e-C4 een belangrijk model. Niet alleen opereert de Citroën C4 in een van de meest populaire marktsegmenten, ook het aantal volledig elektrische modellen neemt in rap tempo toe. Van alle C4-modellen die dit jaar in Europa zijn verkocht, is tot nu toe 27% de volledig elektrische Citroën e-C4. Voor de recent toegevoegde Citroën e-C4 X is dit aandeel zelfs al 39% van de verkochte C4 X’.
Citroën e-C4 en e-C4 X met verbeterde aandrijflijn
De Citroën e-C4 en Citroën e-C4 X zijn al leverbaar als EV 50kWh. Nieuw is de EV 54kWh, die je kunt zien als een verbeterde versie van de bestaande aandrijflijn. Zoals de typenaam al aangeeft beschikt de nieuwe variant over een iets groter batterijpakket. Dat is niet alles. Ook de elektromotoren kregen een update. Het systeemvermogen bedraagt nu 115 kW (156 pk), tegenover 100 kW (136 pk) voor het bestaande model.
Aan de productiekant biedt de nieuwe batterij ook voordelen. In verhouding bestaat de batterij voor een veel groter aandeel uit nikkel (nu 80%), wat betekent dat er minder nodig is van de relatief zeldzame grondstoffen mangaan en kobalt. Verder is er heel bewust voor gekozen om de nieuwe batterij niet nog veel groter te maken. De 54 kWh-batterij biedt volgens Citroën een ideale balans tussen een ruime actieradius en een niet te zwaar batterijgewicht. De Citroën e-C4 met nieuwe batterij weegt 1.561 kg (kentekengewicht), tegenover 1.526 kg voor de 50 kWh-variant. De Citroën e-C4 X zit daar met 1.584 kg versus 1.559 kg nauwelijks boven.
Grotere actieradius voor Citroën e-C4
Behalve de iets grotere batterij is ook de algehele efficiëntie van de aandrijflijn verbeterd. Ondanks het extra vermogen heeft de nieuwe Citroën e-C4 EV 54kWh een gemiddeld WLTP-verbruik van 14,9 kWh/100 km, tegenover 15,3 kWh/100 km voor de 50 kWh-variant. Dat vertaalt zich in een veel grotere actieradius. De nieuwe 54 kWh komt namelijk 415 km ver, tegenover 357 km voor het ‘oude’ model. De Citroën e-C4 X heeft dankzij de betere stroomlijn een fractioneel grotere actieradius: tot 418 km (alle WLTP-waarden).
Vernieuwde Citroën e-C4 in de praktijk
Natuurlijk testen we de nieuwe variant ook even in de praktijk. Citroën heeft in de heuvelachtige omgeving van Parijs een gevarieerde route uitgezet. De route voert voornamelijk door dorpjes (dus: stedelijk verkeer) en over een paar buitenwegen. De snelweg ontbreekt dus, maar we krijgen wel een aardig beeld van het praktijkverbruik.
We vertrokken met volle batterij, waarbij de boordcomputer een totale actieradius van 420 km aangaf. Precies de WLTP-waarde. Na de rit van 31 km hebben we nog 386 km over, ofwel er is 34 km aan actieradius verbruikt. Het praktijkverbruik komt neer op 13,0 kWh/100 km, tegenover de fabrieksopgave van 14,9 kWh/100 km. De vooral stedelijke route (lees: veel energieterugwinning bij het afremmen) helpt natuurlijk in positieve zin mee, maar het blijven nette waarden.
Voor de rest merk je in de praktijk niet zo veel van de extra 20 pk, of je zou beide varianten direct na elkaar moeten rijden. In beide gevallen heb je ruimschoots genoeg vermogen tot je beschikking. Verder biedt de vernieuwde Citroën e-C4 nog steeds de zeer fijne en comfortabele rijeigenschappen die hij al had.
Prijzen vernieuwde Citroën e-C4 en Citroën e-C4 X
De Citroën e-C4 met vernieuwde aandrijflijn is per direct te bestellen. Vooralsnog wordt deze nieuwe variant naast de bestaande versie geleverd. Het uitgaande model vormt daarbij het voordeliger alternatief, met een vanafprijs van 37.830 euro tegenover 39.830 euro voor het nieuwe model. Deze prijzen gelden voor de e-C4. De e-C4 X heeft in beide gevallen een bescheiden meerprijs van 850 euro.
De Citroën C4 X
De Citroën C4 X werd als extra carrosserievariant in 2022 aan het C4-aanbod toegevoegd. We zetten nog even op een rij wat het model te bieden heeft. Technisch is de Citroën C4 X volledig identiek aan de C4 hatchback. De C4 X is simpelweg een sedanversie van de reguliere C4. Daarmee is het wel een sedan die wat hoger op de wielen staat. De Citroën C4 X is vooral het iets praktischer alternatief voor de hatchback. De opening van de bagageruimte is door de sedanklep wat kleiner, maar er past wel 510 liter aan bagage in, tegenover ‘slechts’ 380 liter in de C4 hatchback.
Een ander verschil is dat de achterbank van de Citroën C4 X fractioneel meer achterover staat dan die van de Citroën C4. Dat komt zowel de hoofdruimte als het zitcomfort ten goede. Voor de rest is de extra bagageruimte het enige verschil tussen beide modellen, al zorgt de betere stroomlijn van de sedan zoals gezegd wel ook voor een iets grotere actieradius.
Doorgaans zijn compacte sedanmodellen in ons deel van Europa niet zo populair, maar Citroën Nederland verwacht dat zo’n 30% van de Nederlandse klanten toch voor de praktischer C4 X zal kiezen. Vooral voor de zakelijke markt is het model interessant, er is bijvoorbeeld al grote interesse vanuit de taxibranche.
Verder is de Citroën C4 X net als de reguliere C4 ook leverbaar met benzinemotoren. Aanvankelijk zou de Citroën C4 X alleen als volledig elektrische e-C4 X naar ons land komen, maar daar is Citroën toch op teruggekomen. Niet omdat er te weinig vraag is naar de elektrische versie, maar juist omdat er in andere landen ook veel vraag naar is. Door hier ook de brandstofmodellen aan te bieden, kan Citroën de productiecapaciteit beter over Europa verdelen.