Review – Toyota Yaris Cross (2024) – Update voor de bestseller van Toyota
Meer vermogen en connectiviteit
In 2021 maakte de Yaris Cross zijn debuut op de markt als de allereerste compacte B-segment SUV van Toyota. Nu, een aantal jaar later, krijgt hij geen facelift, maar wel een serieuze update. Er is een gloednieuwe aandrijflijn toegevoegd en het interieur ondergaat een transformatie.
Toyota Yaris Cross
Sinds zijn lancering in 2021 heeft de Yaris Cross vrijwel alle kopers weten te verleiden tot de hybride aandrijflijn. Slechts een krappe 15 procent van de kopers gaf de voorkeur aan de conventionele benzinemotor. Gek is dat niet, want het prijsverschil tussen de benzine- en hybride aandrijflijn was niet significant en de hybride bood een extra dosis zuinigheid en souplesse, waardoor de keuze voor veel kopers al snel gemaakt was.
Toyota heeft nu besloten om de reguliere benzineaandrijflijn niet meer aan te bieden. Enkel de hybride aandrijflijn blijft beschikbaar, maar die is er voortaan in twee smaken. De Hybrid 115 blijft leverbaar, maar daarnaast biedt het merk ook de Hybrid 130 aan. De nieuwe aandrijflijn kennen we al van de vernieuwde Yaris, die we onlangs al reden. Beide hybridevarianten gebruiken dezelfde 1,5-liter driecilinder motor, maar het verschil zit hem in de elektromotor. Bij de Hybrid 115 levert deze in combinatie met de benzinemotor 116 pk. De Hybrid 130 beschikt over – je raadt het al… fout! 132 pk. Het koppel neemt bij de Hybrid 130 daarnaast toe tot 185 Nm en de acceleratie van 0-100 km/u verbetert met 0.5 seconde, naar 10,7 seconden.
Meer koppel
Achter het stuur merk je de verbeterde prestaties. Dat je in een halve seconden sneller op de 100 zit merk je natuurlijk niet, maar wat opvalt is dat je minder diep het gaspedaal hoeft in te trappen om vlot vooruit te komen. De elektromotor kan meer werk verzetten en dankzij meer koppel over het gehele toerenbereik hoeft de benzinemotor daardoor minder hard aan de bak. Het zorgt voor een comfortabele en rustige rijervaring.
Geluidsisolatie
De rust binnenin de auto komt niet alleen door het extra vermogen, maar ook door de extra geluidsisolatie die Toyota voortaan toegepast op de vernieuwde Yaris Cross. Het merk heeft verschillende maatregelen genomen om het interieur aanzienlijk stiller te maken, waaronder het gebruik van meer isolatiemateriaal in het dashboard, dat nu uit drie lagen bestaat. Daarnaast is een extra viltlaag toegevoegd aan de geluiddemper aan de binnenkant van de motorkap. Om het geluid van wind en banden te verminderen, zijn zowel de voorruit als de zijruiten voor en achter voorzien van dikker glas. Het geluidsniveau blijft hierdoor binnen de perken, hoewel je op de snelweg nog steeds wat windgeruis zult horen. Dat kan ook haast niet anders in een auto in deze prijscategorie, de Yaris Cross is geen Rolls-Royce.
Nieuwe schermen
In het interieur heeft Toyota ook een aantal zaken vernieuwd. Zo is er een gloednieuw infotainmentscherm, dat we al kennen uit andere Toyota-modellen. Hij komt in twee varianten: 9 of 10,5 inch. In tegenstelling tot bij zijn voorganger, zijn de fysieke knoppen die naast het scherm zaten nu verdwenen en maken plaats voor digitale sneltoetsen.
Het vernieuwde systeem heeft aanzienlijk meer rekenkracht en is merkbaar sneller dan het infotainmentscherm dat je in de oude Yaris Cross-modellen aantreft. Het voelt haast net zo snel aan als je telefoon. Uiteraard ondersteunt het standaard Apple Carplay en Android Auto. De menu’s zijn eenvoudig, waardoor je snel bij de functies kunt komen die je zoekt. Hou je liever je handen aan het stuur? Via spraakherkenning – met het commando “Hey Toyota” – kun je verschillende functies in de auto aansturen met je stem. “Hey Toyota, ik heb het koud” en de verwarming gaat omhoog. Geen zin om tegen een auto te praten? Dankzij fysieke knoppen kun je eenvoudig de klimaatregeling bedienen, zonder dat je daarvoor op het scherm hoeft te priegelen, zoals bij veel auto’s van andere automakers moet tegenwoordig.
Naast het nieuwe intofainmentscherm is er ook een nieuw digitaal instrumentarium. Standaard krijg je een 7-inch display, maar voor de luxere uitvoeringen pronkt er een indrukwekkende 12-inch display. Dankzij de permanente internetverbinding kan de wagen updates downloaden zonder dat je daarvoor de dealer hoeft te bezoeken.
Geen facelift
Aan de buitenkant heeft Toyota de auto grotendeels ongemoeid gelaten. Niettemin zijn er twee nieuwe kleuren toegevoegd: Urban Khaki en Juniper Blue. Een opmerkelijk detail is het gewone Toyota-logo dat nu op de neus prijkt. Voorheen werd bij hybride voertuigen een logo met een blauwe gloed gebruikt. Maar gezien de toenemende dominantie van hybrides binnen het merk, heeft de Japanse fabrikant besloten om voortaan ook op de hybrides het standaard merklogo te gebruiken.
Smart Key
Voor de Yaris Cross is er nu ook de zogeheten Smart Digital Key, die gekoppeld is aan de MyToyota-app. Met deze digitale sleutel kunnen maximaal vijf gebruikers de auto bedienen via hun smartphone, inclusief vergrendelen, ontgrendelen en starten, zonder dat ze hun telefoon uit hun tas of zak hoeven te halen. Later dit jaar is het mogelijk om de fysieke sleutel helemaal thuis te laten en heb je genoeg aan de digi-sleutel op je telefoon.
Ruimteaanbod
Met de Yaris Cross mikt Toyota op koper die net iets meer ruimte zoeken dan de reguliere Yaris kan bieden. Daarnaast zit je in de Yaris Cross natuurlijk hoger dan in zijn hatchback tegenhanger. Met een hoogteverschil van 90 mm gaat het in- en uitstappen een stuk gemakkelijker. De wielbasis van 2,56 meter betekent dat de achterbank nog steeds niet de beste plek is voor passagiers met lange benen.
Wat betreft bagageruimte, biedt de Yaris Cross 397 liter aan ruimte, uit te breiden tot 1.097 liter met de achterbank neergeklapt. Dankzij het zogeheten Smart Cargo-systeem kan de laadvloer eenvoudig op twee niveaus worden ingesteld, waardoor het transporteren van zowel boodschappen als hoge voorwerpen eenvoudig is. Een optionele elektrische achterklep is handig als je vaak met handen vol boodschappen bij je auto aankomt. Na een schop met je voet langs de voetsensor gaat de klep automatisch open. Hoewel beide hybride aandrijflijnen van de Yaris Cross zorgen voor een prettige en zuinige rit, is er één nadeel: de trekcapaciteit is beperkter. Met maximaal 750 kilo is deze aanzienlijk lager dan de pure benzineversie, die tot 1.350 kilo kon trekken.
Conclusie
De vernieuwde Yaris Cross gaat ongetwijfeld weer een hit worden. Toyota heeft afgelopen jaar 200.000 exemplaren van de kleine SUV verkocht, wat het de populairste Toyota van Europa maakt. Een pikant detail: alle exemplaren rollen van de band in de Toyota-fabriek in Frankrijk, waardoor het ook meteen de meeste geproduceerde auto van Frankrijk is. Dankzij de update is de crossover weer helemaal bij de tijd, met een modern infotainmentsysteem, de nieuwste veiligheids- en rijhulpsnufjes en een extra krachtige, maar nog steeds zuinige, aandrijflijn. De SUV staat op hetzelfde onderstel als de Yaris, waardoor het een prettig sturende auto is, waarmee je zuinig kunt rijden zonder in te boeten aan dynamiek.
Prijzen Yaris Cross
De vernieuwde Yaris Cross Hybrid 116 is er vanaf 33.200 euro. Voor de Hybrid 130 vraagt het merk minimaal 39.300. De door ons geteste Hybrid 130 GR Sport-uitvoering is voorzien van een licht aangepast onderstel, wat resulteert in een iets sportiever rijgedrag. Daarnaast is hij uitgerust met sportieve details, zoals stoere 18-inch wielen, GR Sport-logo’s, zwarte hemelbekleding en rode stiksels. Voor al dit moois vraagt het merk minimaal 41.495 euro. Voor de Yaris Cross geldt – zoals bij alle Toyota’s – een garantietermijn tot 10 jaar, zolang de auto bij een officiële Toyota-dealer of Erkend Reparateur onderhouden wordt. In de video hieronder vertellen we je meer over de nieuwe Toyota Yaris Cross.